חוש הריח: מה באמת גורם לנו לקנות

כולנו מכירים מניפולציות שיווקיות פשוטות, אך על זו בוודאי לא שמעתם - הטרנד החם בעולם השיווק הוא "שיווק חושי", ריחות, מוזיקה וצבעים שמשפעים על קנייתכם (צרכנות נבונה)

ריח שגורם לנו לרכוש מותרות (צילום: shutterstock)

כבר שמעתם הכל על חוויות קנייה ואיך להמנע ממיניפולציות שיווקיות למיניהם, גם כאן במדור צרכנות נבונה הבאנו לכם שורת טיפים מועילים. אך הכתבה שלפניכם שונה. כאן אנו מדברים על הטרנד החם של המשווקים למשוך אתכם באמצעות חוש הריח, נשמע מוזר? לא אחרי שתקראו את השורות הבאות.

אתם נכנסים לחנות ועם הקניות לשבת אתם מוצאים את עצמיכם עם שקית מרשרשת עם כמה בורקסים ורוגלך? נפלתם למינפולצייה חושית. ניחוח המאפה שמשך אתכם כמגנט אל עבר דוכן המאפים הוא רק אחד משלל טריקים 'חושיים' בהם משתמשות רשתות השיווק.

חברות מסחריות רבות עושות שימוש במגוון רחב של ריחות מלאכותיים, החל מהתזת ריח של מכונית חדשה באולם התצוגה, ריח של עור וטלק בחנות למוצרי עור או חנות נעליים ואפילו ריח של קפה ארומתי בבית הקפה הסמוך למקום מגוריכם.

רובכם בודאי לא מודעים למיניפולציה השיווקית מהזן הזה. אך המשווקים יודעים גם יודעים, ישנם חברות שכל עיסוקם הוא בעיצוב חווית קנייה במרחבים מסחריים. מחקרים שנעשו בנושא אף מגלים כי במקרה של הפצת ריחות נעימים הקונים היו מוכנים לשלם יותר (וביננו - אינטואטיבית כולנו מודעים לכך).

אנשים מאמינים כי מה שמריח טוב הוא טוב באמת, ריח טוב עושה טוב לצרכן, אך לא פחות למשווק. והאמת שחווית קנייה טובה מנעימה גם עלינו מסע הקניות, אך חוסר המודעות למיניפולצייה הוא הגורם המרכזי להצלחת השיטה, אך המשווקים לא רואים בכך בעייה.

המחקרים שנעשו בתחום כל כך מעמיקים, עד כדי כך שקיימים בשוק ניחוחות ממוקדי מטרה (נשים, גברים וכו').

חוש הריח לא לבד, בארסנל הכלים של המשווקים המתוחכמים קיים גם שימוש בחוש השמיעה (מוזיקה), חוש המישוש (מרקם) ובחוש הראיה (צבעים).

כלל האצבע הוא - שם מוזיקה נעימה ולצרכנים יהיה נעים לשהות בחנותך. אך בעלי חנויות משתמשים בזה באופן מורכב ביותר. כך למשל סטקיות ובעלי מזון מהיר שיש להם לחץ של קונים, משמעים מוזיקה רועשת במיוחד בכדי לגרום לקונים, לרכוש ולזוז - לפנות את מקומם לרוכש הבא.

ומה עם צבעים? רשתות מזון גדולות ומוכרות מעצבות את פנים החנות בצבעים עזים (אדום שולט). מחקרים הראו שצבעים עזים מגבירים את התאבון וגורמים לאכילה מהירה.

אז איך נמנעים ממיניפולצייה חושית בקניות?

  • מודעות למינפולציות חושיות היא הגורם המרכזי שימנע מכם להתפתות.
  • קנייה דרך האינטרנט היא פתרון מעולה, חוש הריח שלכם מושפע במצב הקשה ביותר מריחות התבשילים במטבח.
  • הטיפ המפורסם - לבוא שבעים, נכון שבעתיים כשמדובר בשיווק חושי. רעב מגביר את חוש הריח ואת היכולת שלו להשפיע עלינו.
  • שימו לב אם הריח שאתם מריחים הוא טבעי או סינטטי. סינטטי? מישהו פה מנסה לעשות עליכם סיבוב.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

עוד בצרכנות נבונה:

ש

כך תחסכו

סביבת הריבית הגבוהה והגבלת מבצעי 20-80 של הקבלנים, הופכות את ההחלטה לרכישת דירה למורכבת מתמיד. בירור של מספר פרמטרים יוכל לסייע לכם בקבלת החלטה מושכלת (נדל"ן)

כיכר בשיתוף מרכנתיל|מקודם
ש

חיסכון עצום

עם כרטיס האשראי של ׳רמי לוי׳ אתם קונים חכם וחוסכים באמת | רשת "רמי לוי שיווק השקמה" מזמינה אתכם להצטרף לכרטיס האשראי המשתלם ביותר בישראל – ולהתחיל לחסוך כבר מהקנייה הראשונה! (צרכנות)

כיכר בשיתוף רמי לוי|מקודם

לקראת הקניות לחג

חג הפסח מתקרב ובא, ובימים אלו המוני בית ישראל עושים את ההכנות והקניות לרגל החג | לפי המתפרסם המחירים של רשתות הגדולות, אינם שווים בין הסניפים השונים שלהם | אלו הצעדים לחיסכון בקנייה (כלכלה)

||
1
ש

הצטרפו ותהנו!

פסח מתקרב, ועמו התכונה הקדחתנית והמוכרת: ניקיונות בכל פינה, כלי מטבח חדשים, תכנון הסעודות וכמובן הצטיידות בפירות וירקות טריים ובמצרכים כשרים לפסח. בתוך המרוץ המתיש המכירה לקהילה נושאת את דגל החיסכון והרוגע בזכות הקנייה השיתופית המציעה דרך יעילה וקלה יותר להיערך לחג (כלכלה, צרכנות)

א.ש אורי|מקודם
ש

הכרות עמוקה

ר' חיים הולצברג, עוזר בכיר למנכ"ל ומנהל מרכז עסקים חרדי בבנק מרכנתיל, מתייחס בראיון מיוחד לתוכנית האסטרטגית "מרכנתיל פלוס" שממשיכה לעורר עניין רב ומהווה בשורה משמעותית למגזר החרדי. "חלק מרכזי בתוכן שאנו מציעים לציבור במסגרת תוכנית 'מרכנתיל פלוס', נשען על ידע וניסיון של למעלה משני עשורים בתחומי העמותות והעסקים בציבור החרדי. זה יתרון גדול וייחודי של בנק מרכנתיל". (כלכלה)

כיכר בשיתוף מרכנתיל|מקודם
ש

צה"ל מרחיב את מעגל הגיוס החרדי:

"אם בשנים הראשונות פעלנו בשקט ו"מתחת לרדאר" כדי לא להרגיז אף אחד, היום מרבית ההנהגה החרדית מכירה אותנו ורומזת לנו להמשיך בדרכנו החשובה" • ראיון מרתק עם כל הנוגעים בדבר (חרדים)

בשיתוף האיגוד החרדי|מקודם
ש

מרכנתיל פלוס

שי בוחבוט, מנהל שיווק ופיתוח עסקי בפלח החרדי בבנק מרכנתיל, מתייחס בראיון מיוחד לתוכנית האסטרטגית "מרכנתיל פלוס" שהושקה בתקופה האחרונה ומביאה בשורה חדשה למגזר החרדי. לדבריו: "יש התעניינות רבה בתוכן שאנו מביאים כאשר המטרה היא להנחיל דפוסי התנהגות כלכליים נכונים המתחשבים בצרכי המשפחה" (כלכלה)

כיכר בשיתוף מרכנתיל|מקודם
ש

בעשייה תמידית

דודי מימון, סמנכ"ל ומנהל החטיבה המסחרית בבנק מרכנתיל: "עם פרוץ המלחמה הבנו מיד כי הלקוחות העסקיים של הבנק יזדקקו לתמיכה: "זו ההזדמנות והחובה שלנו להראות שאנחנו עושים ולא רק מדברים" (כלכלה)

כיכר בשיתוף מרכנתיל|מקודם
ש

מנכ"ל בנק הפועלים בכנס:

ציבור מגוון של מאות אנשי עסקים שומרי תו"מ, השתתפו בכנס השנתי של בנק הפועלים. בכירי בנק הפועלים ואנשי משק וכלכלה בכירים בתחומם, נשאו דברים שעמדו בסימן היציאה ממשבר להזדמנות. לדבריהם של המרצים, צפויה צמיחה כלכלית במשק. עם זאת עידן אי הוודאות וחוסר היציבות בעקבות המלחמה, מחייבים תכנון פיננסי והתנהלות כלכלית זהירה. רבים מבאי הכינוס ניצלו את ההזדמנות למפגש ישיר בלתי אמצעי עם בכירי הבנק, שנטלו חלק בכינוס (כלכלה)

כיכר בשיתוף בנק הפועלים|מקודם
ש

תנופת פיתוח אדירה

עם תנופת פיתוח אדירה והפקדת תכנית המתאר הגדולה ביותר בצפון, בירת העמק מסתמנת כבחירה המובילה למגורים עבור זוגות צעירים ומשפחות. הכירו את הזדמנות הפז להשקעה בקרקע המיועדת לבנייה, ותעשו את הצעד הראשון בדרך הביתה (בארץ)

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן|מקודם
ש

לחיות בפלוס

בהשתתפות מנכ"ל בנק מרכנתיל מר שוקי בורשטיין, חברי הנהלת הבנק ומובילי דעת קהל, נערך אירוע ייחודי בו הושקה התוכנית האסטרטגית "מרכנתיל פלוס" | מטרת התוכנית היא להנגיש ידע כלכלי ומושגים מעולם הפיננסים לכל שכבות הגיל באופן ידידותי ובגובה העיניים. מנכ"ל הבנק מר שוקי בורשטיין: "יש לנו קשר עמוק ומשמעותי עם הציבור החרדי" (כלכלה)

כיכר בשיתוף מרכנתיל|מקודם
ש

לא רק אשראי: 

המלחמה מציבה אתגר בפני בעלי עסקים, ועל פניו נטילת הלוואה יכולה להקל אלא שבסביבת הריבית כיום זה לא בהכרח הפתרון הנכון – ויש צעדים אחרים שיוכלו לעשות את ההבדל (כלכלה)

כיכר בשיתוף מרכנתיל|מקודם

אל תגידו לא ידענו

"בלאק פריידי" יום שישי האחרון של נובמבר מביא איתו הרבה הזדמנויות לרכישת מוצרים במחירים מוזלים, אבל לא תמיד כל הנוצץ זהב • הנה כל מה שאתם חייבים לדעת לקראת מסע הרכישה (צרכנות)

||
3

קונים חכם

כולם מכירים את הסיטואציה: משכורת נכנסת לבנק, יש תחושת רווחה רגעית, ואז – פוף! הכסף נעלם כאילו לא היה | במכולת שילמתם "רק על כמה מצרכים בסיסיים", אבל החשבון נראה כאילו קניתם קו יצור בשרים, אז באמת, לאן נעלם הכסף? (כלכלה)

|
ש

הגיוס הקרוב בפתח

ביחידות הלוחמים החרדיות תגלה ותביא את עצמך ואת היכולות שלך, במלוא עוצמתן • בוא להגשים את החלום ולהיות לוחם! •  ייעוץ אישי ודיסקרטי ללא מחויבות (חרדים)

בשיתוף אנשי"ם|מקודם
ש

הכלים החכמים

עו"ד יוסי ויצמן, מומחה להוצאה לפועל, פשיטת רגל וסידור חובות – מעביר סדרת קורסים זמינים ("וובינרים") במסגרת מרכזי ההכוון התעסוקתי למרכז החרדי המעניקים את הכלים להתנהלות כלכלית מחושבת ונבונה בעתות משבר ובכל זמן (כלכלה)

כיכר בשיתוף ויצמן|מקודם
ש

בחסות בנק הפועלים

בימים האחרונים יצא לאור בחסות בנק הפועלים: "הדרך לשפע כלכלי- מדריך כלכלי להתנהלות פיננסית בתחילת הדרך", המוענק מעתה והלאה בחסידות בעלזא לכל זוג צעיר שמתחתן (כלכלה)

כיכר בשיתוף בנק הפועלים|מקודם
ש

פאגי נותן לך יותר!

'בין הזמנים' כבר כאן ומי מאיתנו לא מחפש לאן עוד אפשר לצאת לטייל עם המשפחה בהרבה הנאה פחות הוצאות. עם כרטיס פי אקסטרה של פאגי תוכלו ליהנות יותר ולהוציא פחות. בהצטרפות לכרטיס ההטבות פי אקסטרה של פאגי נהנים ממועדון הטבות שוות במיוחד ואקסטרה הטבות במגוון רב של רשתות מזון, אופנה, מוצרי חשמל, טקסטיל, כלי בית ועוד (כלכלה, צרכנות)

כיכר בשיתוף פאגי|מקודם
ש

קאשבק פלוס של ישראכרט

חברת ישראכרט מציעה היום ללקוחות כלל הבנקים כרטיסי אשראי המתאימים לשימוש שוטף במהלך החודש לצד הטבות מיוחדות שיעניקו למשתמשים מלבד חווית קניה נינוחה אף הטבות מעולות שיביאו לחיסכון בהוצאות הבית ולהחזרים על רכישות שיבוצעו באמצעות הכרטיס (כלכלה).

כיכר בשיתוף ישראכרט|מקודם