הכל על תווי קניה

אם שואלים אתכם בתקופת החגים "כמה קיבלתם?" הכוונה היא לתווי קניות, המכונים בקיצור תלושים. סקר שנערך בעבר העלה כי כמחצית מציבור הבוגרים בישובים היהודיים בארץ מקבלים תווי קניה כמתנה ממקום העבודה. חלק מהתלושים מתאימים לרכישה בחנות אחת בלבד, וחלקם ברשתות ובחנויות רבות

שושי הלר | כיכר השבת |
(פלאש 90)

מוחל טובות?: 63% מציבור מקבלי תווי הקנייה היה מעדיף לקבל מזומן באותו השווי במקום התווים, כך עלה מסקר שערכה בעבר המועצה הישראלית לצרכנות בשיתוף עם חברת גיאוקרטוגרפיה.

מסתבר כי רק 31% מעוניינים להמשיך לקבל את התווים המסורתיים. מדוע כל כך הרבה אנשים אינם מעוניינים בתווי הקנייה? על התווים בדרך כלל בצד האחורי, מופיעות האותיות הקטנות. בכמה סעיפים מפורטות כל המגבלות של התווים. לחלק מהתווים יש לא מעט מגבלות, שבגללן הם לא ממש אטרקטיביים.

כמו כן, ישנם צרכנים שכדי להגיע לרשתות המכבדות את התווים, צריכים לנסוע במיוחד, מכיוון שהן אינן נמצאות בסביבת המגורים שלהם.

ברשתות מסויימות מכבדים את התו בפחות מערכו. ולכן השימוש בתווים לא תמיד כדאי, מכיוון שערך התו נמוך מהרשום עליו.

ישנן חנויות שלא מאפשרות רכישה של מוצרים מסויימים, למשל שטיחים, או שלא מאפשרות לשלם באמצעותם על מוצרים במבצע. חנויות אחרות לא נותנות את הנחת המועדון למשלמים בתווים, ולעתים הדבר משמעותי ביותר.

על פי רוב, מדיניות הרשתות השונות היא מתן זיכוי במקום עודף, גם אם ההפרש ביניהם מהותי. בניגוד לתו, הזיכוי יוכל לשמש לרכישה באותה רשת בלבד, מה שלא תמיד מתאים לצרכן.

חוק הגנת הצרכן אוסר על הטעייה בעניין מהותי בעסקה, ועל כן מוטלת חובה על המנפיק לציין בצורה ברורה את הסייגים והמגבלות החלים על התו . כגון: מועד התפוגה, מדיניות המנפיק לגבי התו שפג תוקפו, רשימת הרשתות והחנויות המכבדות את התו באופן חלקי בלבד והערך החלקי של התו בהן, כל מגבלה וסייג לשימוש התו בכל רשת או חנות בנפרד. חשוב לציין אם הרשת או החנות מכבדת את התו רק עבור חלק מסכום הקנייה, ולפרט מהי המדיניות לגבי עודף (במזומן או בזיכוי או שאי אפשר כלל לקבל עודף).

לקרוא בגדול את האותיות הקטנות

ח"כ דני דנון הגיש הצעת חוק בנושא ההגבלות על התווים. על פי הצעתו לא ניתן יהיה להגביל תוקף התו לסוגי מוצרים או שירותים, לשימוש עד למועד מסויים, או לשימוש בתקופת המבצעים.

כיום, מחייבות ההנחיות של הממונה על הגנת הצרכן לרשתות השיווק ולכל גוף המנפיק תווי קנייה. על פי ההנחיות, מחוייבים לכבד את הערך של התו מחייב עד למועד סיום התוקף שלו; כמו כן, המנפיק יפרסם על התו, באופן בולט וברור, את מלוא המידע ההכרחי לצרכן, כדי לאפשר לו בחירה מושכלת, והבנת הערך הכלכלי של התו. עוד קבע הממונה, כי במקרה שישנו תקנון מיוחד לשימוש בתווים, המנפיק צריך לצרפו לתווים הניתנים. בנוסף בכל פרסומת עליו לפרסם את ערך המימוש של התו ברשתות השיווק ואת כל המגבלות שישנן. הנחיית הממונה למנפיק מחייבת אותו לפרסם על כל תו את פרטיו כולל: שם, מספר זהות, כתובתו, מספר הטלפון של שירות הלקוחות. החוק מחייב את המנפיק לציין מועד התפוגה ומהי המדיניות לגבי תו שפג תוקפו.

לסיום, אם קיבלתם תווים, חשוב לקרוא את ה"אותיות הקטנות" משני צידי התו. העדיפו תמיד לרכוש במקומות זולים שבהם מכבדים את התו במלוא ערכו. קראו את כל המגבלות על התו לפי שמות העסקים השונים, זכרו כי על פי החוק, אסור להציב תנאי שלא מופיע על גבי התו או בתקנון המצורף. וודאו לפני הרכישה מהי מדיניות החזרת העודף (זיכוי או מזומן) וכאשר מדובר בזיכוי, העדיפו לשלם את הסכום העגול בתווים ולהוסיף מזומן, מאשר להשאר עם זיכוי לרכישה בחנות אחת בלבד, או עם זיכוי בעל ערך נמוך, שבדרך כלל לא מנוצל.

אז כמה קיבלתם השנה?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר