שאלות של חיים ומוות:

האם מותר לנתק מכונת הנשמה של זקן עבור חולה צעיר?

שאלות של חיים ומוות מגיעות בימים אלו לפתחו של חבר מועצת גדולי התורה הגר"י זילברשטיין בשל מגפת הקורונה על אפשרות של ניתוק מכשירי הנשמה בשל המחסור הרב במכשירים (עדכוני קורונה)

(צילום: שאטרסטוק)

שאלות של חיים ומוות מגיעות בימים אלו לפתחו של חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין. מגפת הקורונה מביאה עמה למרבה הכאב שאלות מרחבי העולם על אפשרות של ניתוק מכשירי הנשמה בשל המחסור הרב במכשירים.

וכך נשאל הרב זילברשטיין: "בבית חולים בחו"ל עומדת כעת שאלה קשה, שחיים ומוות תלויים בה. כאשר מגיעים כמה חולים לבית החולים וכולם צריכים מכשירי הנשמה, ואין לנו מספיק מכשירים, את מי להקדים, כלומר מה סדר הקדימויות?".

השיב הגר"י זילברשטיין ונימק: "הרי הדעת נוטה שיש להציל תחילה את הרבים. משום שטעם האיסור לעבור על המצוות נובע מאיסור "ביזוי מצוה", כשמניח את המצווה שבאה לידו ועוסק באחרת, הרי זה בזיון המצווה הראשונה. וכאשר אנו באים לשקול על כף המאזניים "בזיון מצוה" מול "חיי רבים", הרי ודאי שחיי הרבים יכריעו את הכף".

"ולכן", מוסיף הרב זילברשטיין: "נראה דהוא הדין כאשר המרוחק יותר רבים צריכים לו , דנחשב כהצלת רבים, ויש להקדימו אף שעובר על המצוות".

אם לפני הרופא ישנם שני פצועים , אחד קשה שספק אם יצליח להצילו, ומאידך עומד לפניו פצוע בינוני, שהטיפול ודאי יצילו, ואם לא יטפל בו ימות, יש לטפל בבינוני, כפי שמשמע במשנ"ב (סימן שלד ס "ק סח )".

ויש להסתפק מהי ההלכה כאשר הפצוע הקשה רבים תלויים בו, האם יש לטפל בו?

ונראה שאם הטיפול בפצוע הקשה , עלול בכל זאת להצליח, וחיי אנשים רבים תלויים בו, יש מקום להקדימו, משום שהסיכוי להחיות אותו, דומה לסיכוי להצלת עם רב, שעדיף מהצלת יחיד. ויעשה הרופא מה שיראה לו כמסתבר להצלה גדולה יותר .

נמצא שסדר הקדימויות הם כדלהלן, ראשית בחולה שיש לו יותר סיכוי לחיות, אם לשניהם יש סיכוי שווה, יש להקדים את החולה שרבים צריכים לו. ואם שניהם שווים, יש להקדים את החולה שנמצא ראשון לפנינו.

אולם כל זה בבית חולים פרטי, אבל בבית חולים ציבורי, שהוא משועבד לכל אחד, וכל אחד משלם כל חודש שיהיה לו טיפול בעת הצורך, בזה אין סדר קדימויות של המשנה בהוריות, כיון שהמשנה עוסקת באדם שעובר ליד הנהר ורואה אנשים טובעים, והוא מסתפק את מי להציל, בזה קבעה המשנה שהמקודש קודם, אבל כאשר שילמו, בזה אין קדימה למקודש, כי בין למקודש ובין הנוסע הרגיל שאינו מקודש זכות ממון להצלתם, ואי אפשר להפקיע את זכותו של אחד מהם למען המקודש יותר.

ולכן יש לנהוג שמי שיש לו יותר סיכוי להצילו הוא קודם, ואם שניהם סיכוים שווה, יש להקדים את מי שנמצא ראשון לפני הרופא".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

17
נא להתפלל על משה בן עטרה תושב בני ברק לרפו"ש בתושח"י אמן
יעניק קנייבסקי
16
אתם מטעים אותנו הכותרת לא נכונה אסור לנתק מכשיר מזקן בשביל צעיר השאלה זה רק לגבי להקדים צעיר לזקן
ט
15
לא להוציא שם רע על הרב זילברשטייןן ! דיבר על מי להקדים אם לא חיברו עדיין, ולא על ניתוק חלילה ! זה מאוד חמור !!! נא לדייק !
אברהם
14
אסור לכתוב בכלל כותרת כזו ! פשוט לפוסקי הדורות שזו רציחה גמורה לנתק חולה זקן ! ועוד הכותרת לא שייכת למובא בכתבה ! ואל תפרסמו דיבורים כאלה, שמשתמע מהם שיש מי שישלים חלילה עם דיון כזה בכלל ! כולם חיים בזכות אותם קשישים במצב זה,ואין דוחים נפש מפני נפש ! לא תרצח !!! תמחקו את הכותרת בדחיפות,אין מי שיכול
אברהם
13
כתבתם כותרת, וזה לא קשור בכלל למה שכתוב. אין ספק שלנתק ולהרוג בידיים אסור, משום מאי חזית, ואין שום הבדל באיזה מצב שהוא. השאלות הן רק לגבי התחלת הטיפול, במי להעדיף. ויש להדגיש את זה.
איציק
12
העיקר שאותו רב קודם דאג לעצמו ופסק שאחד שרבים צריכים לו קודם איזה אגואיסט
יהודי שאכפת לו
11
מבית הגר”ח קנייבסקי נמסרת הודעה. כזכור, לפני הבחירות נמסר שהגר”ח הבטיח שכל מי שיצביע ג’ לא יחלה בקורונה. אחרי עבודת מחקר מעמיקה על ידי חוקרים בעלי שם, נמצא הפתק שהוכן לגר”ח ועליו הופיעה הבקשה לתפילה. התברר שהנכד טעה, ובמקום לכתוב: “יהי רצון שכל המצביעים ג’ לא יחלו בקורונה”, נשמטה המילה “לא” ונכתב
בני ברקי
10
הכותרת מאד מטעה! לפי תוכן הכתבה הוא לא נשאל על ניתוק חולה ממכונת הנשמה, אלא רק על מקרה שמגיעים כמה חולים בבת אחת, ואין מספיק מכונות, את מי צריך לחבר קודם. ה' ירחם עלינו ויאמר לצרותינו די
דן
9
במדינה סוציאלית כמו ישראל יש כאלה המשלמים 100 שקל בחודש ויש המשלמים 2000. מין הראוי שיקדימו את זה ששילם הרבה על זה ששילם מעט?
מה קורה אם משלמים תשלום שונה?
8
מבהיל. לפני שנים ראיתי את הדיון הזה בספרו של ר''ע כהן : 'דילמות רפואיות ופתרונן בהלכה'. עכשיו זה נהיה מעשים שבכל יום רח''ל. אל תצאו מהבתים !
איש
7
לא היה ואף לא משל היה
משה
6
האם מותר להידבק במגייפע ולהגיע לבית חולים של המדינע לפני כל הציונים, לקבל טיפול כשעוד נותרו רופאים ומכונות הנשמה על חשבון המדינע, ולהמשיך להתפלל בחברותא בבית תפילה ולהדביק את כולם?
יונתן
5
כאן בקריית ספר יש עדיין צפיפות מסויימת בחנויות אוכל. אמנם בעל החנות כל הזמן עומד וצועק "לשמור מרחק" אבל זה לא תמיד עוזר הלוואי ולא היה מרשה לאנשים בלי מסכה להיכנס לפחות זה היה עוזר קצת.
פיקוח נפש
4
במקום קנסות למפירי סגר צריך להוריד אותם מהתור של מכונות ההנשמה. למה שינתקו אותי בגלל פוחז מהפלג הירושלמי שממשיך להפיץ את המחלה
מאיר
3
יש להקדים טיפול בחרדי שלמד ושנה מאשר בחילוני שלא למד ולא שנה.
רבינו
2
ואם הראשון הפך חולה כי לא נשמר לנפשו ולא שמע להוראות משרד הבריאות, ואילו האחרון חלה על אף כל מאמציו להזהר מאד, עדיין צריך להציל את הראשון? ואם יש הרבה מאותם ראשונים שכאמור זלזלו בהוראות, ומעט מאותם אחרונים, עדיין יש להצילם ולקפח את האחרונים?
אתמהה
1
כדאי ללמוד את הסוגיא בספר 'שאילת החיים', נמצא באוצר החכמה שפתוח כעת בחינם לרגל המצב
חיים

אולי גם יעניין אותך:

עוד בקורונה - כל העדכונים: