נכשלתם בחיים? אל תאשימו את הקב"ה

עצוב לראות איך אנשים מגייסים את האמונה שלהם בקב"ה או פסוקי תנ"ך כדי להצדיק את חוסר העשייה שלהם בחיים. טענות אלו עולות לרוב כנגד עולם האימון מקרב הציבור שומר המצוות: הקב"ה מנהל את העולם והוא מחליט עבור כל אחד מאתנו כמה ירוויח ואם נצליח. כך שעם כל הכבוד לעולם האימון, אין לו שום ערך לחיי אמונה

אחד הטוקבקים הראשונים ששוגרו למדור הנוכחי שאל "איפה הקב"ה בסיפור?" מגיב נוסף טרח והביא את דברי שלמה המלך "יש עושר שמור לבעליו לרעתו". עצוב לראות איך אנשים מגייסים את האמונה שלהם בקב"ה או פסוקי תנ"ך כדי להצדיק את חוסר העשייה שלהם בחיים.

טענות אלו עולות לרוב כנגד עולם האימון מקרב הציבור שומר המצוות: הקב"ה מנהל את העולם והוא מחליט עבור כל אחד מאתנו כמה ירוויח ואם נצליח. כך שעם כל הכבוד לעולם האימון, אין לו שום ערך לחיי אמונה.

הבה נתמודד איפה עם השאלה: האומנם?! מה החלק שיש לנו בהצלחות כמו גם בכישלונות שלנו? האם באמת יכולים אנו להשפיע על מהלך חיינו? האם אנו מסוגלים לפרוץ מחסומים מעבר לכישורים שלנו?

"תגיד", שאלתי פעם מישהו במהלך פגישת אימון, "ביצעת את המשימות שקבענו לביצוע?"

"עוד לא הספקתי", השיב.

"מתי תעשה זאת?" הוספתי לשאול.

"אם ירצה השם", השיב לי בחיוך קטן וליטף ברוך את גב ידו.

"ה' רוצה!", הייתי ישיר עמו, "ואתה??"

"בעזרת השם, בעזרת השם", החיוך המבויש לא סר מפניו.

במקרה הזה, ה' לא יעזור

לפגישה אחת נוספת קבלתי אותו, לאחריה לא נפגשנו עוד. אינני יכול להועיל לאנשים שמקווים שה' יוריד להם רגל מזהב משמים היישר אל חשבון הבנק. זו אינה אמונה אלא גיוס טענות דתיות כדי להצדיק חידלון. כשם שאינם מחכים שה' ירפא את ילדם כשהוא חולה, והם ממהרים לקבוע תור לרופא; כשם שהולכים לסנדלר לתקן את הנעל הקרועה ולא מחכים שה' יעשה את המלאכה בעבורם – כך גם בכל תחום של עשייה בחיינו – הקב"ה הותיר לנו מקום לעשיה ולפעילות עצמית שלנו: "אשר ברא אלוקים – לעשות; לומר שהכול צריך תיקון" (רש"י לב"ר פי"א).

נשלחנו לעולם הזה עם 'ארגז כלים' מצוינים בדמות כשרונות, יכולות, תובנות ותכונות, לצד מטלות ומשימות. עלינו לעשות כל אשר ביכולתנו כדי לגדול, להתרחב ולהתעצם כהנה וכהנה, הן בפן הרוחני, הן בפן הגשמי, הכלכלי, האישי, הזוגי או החברתי. קיבלנו את כל הכישורים והאפשרויות לבצע זאת, לצד האמונה בברכת שמים שתלווה את מעשינו ודפוס פעולתנו. בפרודוקטיביות שלנו אנו שותפים לקב"ה בבניית העולם, ומי שלא עושה את השתדלותו ורק מטיל עצלותו על ה', הרי הוא בוגד בשותפות.

כבדות, עייפות, חוסר חשק או חוסר כוח מאפיינים לא מעט אנשים מאתנו, אבל חלילה לנו מלהציג את עצמנו ככאלה. לא נעים. אז אנחנו פוטרים את עצמנו ב"אם ירצה ה'". וכשההישגים שלנו אפסיים, אנחנו מגלגלים עיניים לשמים בצדקנות ואומרים "זה מה שעלה ברצונו". כך אנחנו משקרים את עצמנו.

●

איך באמת יוצאים מאותו מעגל של חוסר חשק וכבדות?

אינני מדבר על יום או שניים שמאופיינים בצורה זו, זה לגטימי, אנחנו בני אנוש. אני מתכוון על תקופה ממושכת שבה אנחנו מתקשים 'להרים' את עצמנו. האמת? זה באמת לא קל. וכשזה קורה, אנחנו מאוכזבים מעצמנו שלא הצלחנו 'להתרומם'; השלב הבא הוא כעס עצמי שבעקבותיו אנו מטיחים בעצמנו הטחות שונות. אלו לא מקדמות אותנו לאף מקום אלא רק מעמיקות את התווית ה'לא יוצלחית' שלנו.

אגב, יש כאלו שתוויות כאלו נהדרות בעבורם; הן מצדיקות את הפסיביות הכרונית שלהם כי 'הרי אני חדל אישים', 'זה מה שאני', 'אמרתי לך שאני כישלון', וכן הלאה.

שלב המעשה הוא קו השבירה של אותו מעגל כושל ששואב אותנו. קחו מטלה אחת, לא גדולה, והיצמדו לה. פשוט בצעו אותה. עשייה היא הקטליזאטור ליציאה ממעגל האימה הזה. רצוי לבחור עשייה בתחום בו אנחנו טובים, או אנחנו אוהבים לבצוע. דאגו לקבל משוב חיובי מבן/בת הזוג, מהילדים/הורים, שכנים או חברים טובים. יודעים מה? אפילו רשמו לעצמכם פתק "כל הכבוד", תאריך ושעה, ושימרו את זה.

מבחן ההצלחה

בכוחה של עשייה פרקטית לתת לאדם את התחושה, גם אם היא רגעית, שהוא עדיין 'שווה' משהו, שהוא עדיין מוצלח ומסוגל. מניסיון, ההצלחה הזאת תתן כוח לנסות עוד משהו. עשייה גוררת עשייה.

כשם שאבא רוצה לראות את ילדיו פעילים, חדורי עשייה פעילות והצלחה, כך גם ה' רוצה לראות אותנו, ילדיו, חדורי מוטיבציה להמשיך בבניית העולם שברא, להשביח אותו ולהפוך אותו לאיכותי יותר (הן בגשמיות והן ברוחניות). טרם הכרתי אבא שרוצה שבניו הגדולים יסתמכו עליו ולא ינקפו אצבע.

אני כמעט יכול להרגיש את האמירה האלוקית: נתתי לכם כוחות, נתתי לכם כשרונות, קיבלתם מלוא חופניים יכולות וסגולות טובות. קחו אותם ובנו את עולמי.

"אדם לעמל יולד", ו"אדם נידון בכל יום על פי מעשיו".

בחן/י את עצמך:

1. האם כשאת/ה נופל/ת בתחושת כשלון ואשם, זה מסיט/משבית אותך מהזרימה הטבעית של היום-יום?

2. מתי חשת בפעם האחרונה את חשיבות השותפות שלך, באמצעות עשייה, בעולם?

3. אמור לעצמך, איזה כשרון ניחנת שבו, לדעתך, את/ה יכול/ה לתרום לאנשים סביבך, לקהילה וכו'.

4. כשעשית מעשה שיש לך ממנו סיפוק, רשום/י את המעשה ותחושתך על פתק והנח/י אותו במקום קרוב אליך למשך כמה ימים.

מנחם זיגלבוים הינו מאמן אישי, סופר ומרצה בקריה האקדמית בקרית אונו.

eimunmz@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

13
כתבה מבריקה..ונוגעת בלבטים ובשאלות של כל אחד ואחת מאיתנו.כל כך נכון.אין ספק שעל מנת להתקדם עלינו לבצע השתדלות ולקחת אחריות לא רק על הצלחותינו כי אם גם על הטעויות..שכן כל טעות כזו היא חיובית ומקדמת אותנו צעד אחד קדימה,שיעור חיובי (גם אם כואב) קדימה..להצלחה:) תודה לכותב מירית
מירית
12
הרי זו אחת מאבני היסוד של האידיאולוגיה החרדית: "אין עוד מלבדו": ה' עושה הכל! הכל משמיים ולנו לא נותר אלא להתפלל אליו להרבות במצוות ולקוות לחסדו ולישועתו. או בקיצור: "אנא ה' הושיעה נא". בקשה לישועה משמיים. לעומת זאת האידיאולוגה הדתית לאומית אומרת שהאדם חייב לעשות השתדלות -לעשות ולפעול בעולם העשייה כ
יפית
קבעת עובדות וקבעת דעות. זוהי התפיסה החרדית וזוהי התפיסה הד"לית. נדבקת לפסוק אחד וחילקת אותו לשתי תפיסות. התפיסה הד"לית רדודה ושיטחית. מחפשת איזה סטיגמה לדבוק בו ובזה יצאה ידי חובתה. התפיסה החרדית היא הרבה יותר מורכבת מאשר לסכם את זה במשפט אחד ועוד באינטרנט. עכ"פ בקצרה. כל מה שנוגע לרוח צריך מה ש
שרוליק
11
אבל לפעמים אין שום סיבה לכשלון והכשלונות בסופו של דבר הם משמיים וכך צריך להתיחס לכשלונות בעבר ולא לחיות ברגשות אשם כל הזמן כמה לא יוצלחים אנחנו, לגבי העתיד להסיק את המסקנות הראויות ולשפר עצמינו כמה שאפשר אבל בסופו של דבר א"א לבטוח בעצמינו כי רק ה' יחליט מה יקרה בסופו של דבר, אבל ההשתדלות שלנו היא מו
אחד מעיר
10
יש בתורה סתירה קשה לתפיסה. מצד אחד הרי בסופו של דבר הכל תלוי בהשגחה, ומצד שני, ברא אלוקים לעשות. אנו מצווים לעשות השתדלות מקסימלית בכל שטחי העשייה. מצד אחד ה' רופא חולים ומצד שני אנו מצווים לפנות לרופאים הטובים ביותר. מצד אחד ה' זן ומפרנס מקרני ראמים ועד ביצי כינים. ומצד שני אנו מצווים לעשות כמיטב י
י.א
9
כבוד הרב מנחם אתה פשוט חזק, יישר כח. אני פשוט נדהם לראות את הטור המדהים הזה - אלו מילים שיצאו מפי ממש כלפי בן משפחתי לא מזמן - אני חזק בענייני האימון ופריצת גבולות. אילו אדם היה מודע לכך שהוא מנצל פחות מ5% מהפונטציאל שלו הוא היה נחרד. אגב, חלק גדול מכך שאנשים מתעצלים להפעיל את עצמם כמו שהם יכולים זה
מתאמן
אין כמוך אתה תותח ישר זהיתי את מילותיך אני מעריכה אותך !!!
אישתך
וכמובן... שהכל בזכותך! ברוך השם הצלחת להוביל אותי מיד לאחר שנישאנו, לשינוי החשיבה לחשיבה עצמית ולהתנהלות עצמית ולא נגררת אחרי אחרים. ובכלל היית ועודך מובילה אותנו להצלחה בכל העניינים. זוגיות, רוחניות, גשמיות הכל מתוך תובנה של הצלחה ללא פשרות ולא רק ''לשרוד'' את החיים. אני מאושר ומאחל לכל הקוראים ל
מתאמן
8
אתה אדם מדהים מילים אמיתיות כל כך עלה והצלח
ישראל
7
רק חבל שהעלויות של הפגישות האלו גבוהות :(
דניאל
6
אני הייתי זה שכתבתי כאן את הפסוק "יש עושר שמור לבעליו לרעתו" שעל כך כביכול מתלונן כותב המאמר, אבל הוא לא התייחס לסיפור שאותו הבאתי כאן, אז אביא אותו שוב: הייתי סופרמן בעל מעמד גבוה, בקיצור מצליחן גדול, אבל בתור שכזה נדרשו ממנו משאבים בריאותיים שהגוף שלי לא היה יכול לעמוד בהם עד שחליתי. וראה זה פלא,
טשוכעפאכע
5
"אוהביו אינם מטושטשי החיים,מדולדלי הכח,חסרי הדם הרוחני, שבעוצמת כשרון החיים..יתראו כצנועים וטהורי המידות. אבל החולשה החיונית אינה האהב האלוקית"{הגראי"ה קוק}
yaron
4
If god needs me to believe the Jewish way, let him come to me personally and tell me. Until that day I will continue to believe that Jewdeism like all other religions is nothing more then a cult. An old and very successful cult, but nevertheless just a cult.
eli abir
אתה חושב שאלוקים עובד אצלך וזמין להוכיח לך מה שתרצה ומתי שתרצה? הוא ירד פעם אחת לעולם לעיני כל העולם [אגב, הוכחה לוגית אין שום אפשרות להכחיש את המעמד הזה בשום דת] אתה צריך לעשות את הצעד הראשון. אל תתפתה לחשוב שבסיסמאות נבובות כאלו תוכל לפטור את הדין.
רק מסביר
הוא בא ואמר מול עם שלם. ואז התחלתם להמציא תרוצים. סתם דמיון, חייזרים ומה לא. ואם הוא יתגלה למישהו אישית ישר יאשפזו אותו ויגידו שהוא משוגע.
כוזרי
טרם הספקתי להגיב כמוך כוזרי יקר. ולמגיב 10 שים לב טוב. איני מבין איך הגעת לעניין דרך כתבה זו, אבל בכל אופן--אלוקים בא אליך באופן אישי יום יום! שים לב, כל עוד הינך מסרב לתהות לעומקם של החיים לבחון מהו טוב ומהי התכלית לעולם לא תבין את ייעודך בעולם. כל עוד אתה מתחבא מאחורי מכבסות מילים כמו פולחן דתי וכ
מסכים
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל@‏
2
מנחם, צדקת במאה אחוזים שאנשים משתמשים גם בפסוקים כדי להצדיק את הכשלון שלהם. אבל אני הצגתי כאן סיפור תחת הכותרת יש עושר שמור לבעליו לרעתו כדי לספר סיפור הפוך, שהייתי סופרמן ומשלא יכולתי לעמוד בכך חליתי פיזית. כך שאינך יכול לבוא אלי בטענות שהייתי עצלן, הייתי להיפך - סופרמן וכשעזבתי את מעמדי החלמתי. נכ
דוד
1
ניסיתי להעביר לך את המסר ברמה האישית, ומאת ה' לא עלה ביד, כיון שהכתובת שפורסמה שגויה. אולי לא רק אתה צריך לקרוא את זה. למנחם זיגלבוים שלום, הדברים שכתבת מאד עוצמתיים, חזקים ומראים על מאמן המאומן היטב. יתכן שיהיו כאלו שיגיעו לקבל שרותיך ועצותיך מתוך הסחף שבעוצמת הדברים, ולא בהכרח מתוך אמיתותם.
מירב
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעריץ נלהב
אל תבטחי באנשים שהגיעו לאימון שמבחינתך זה כבר משהוא גדול ונחשב לצעד מספק, אבל בהרבה פעמים מוצאים שאנשים שלא ממצים את עצמם מעצלות גם ילכו למאמן אבל אין להם שום מוטיבציה לשנות את עצמם והם באו להשקיט את מצפונם על בזבוז כוחותיהם, ולפעמים גם באים בגישה שמבחינתם הם עשו כבר בזה את הצעד שלהם והמאמן כבר יעשה
אחד מעיר
את כותבת יפה, אך עלייך להבין דבר חשוב מזווית של מאמן. כל אדם הוא בעל בחירה כל אדם אבל כל אדם יש לו את היכולות להצליח ולפרוץ גבולות, נכון לא כולם עושים זאת-אבל זה מה שמתבקש מהם בכל אופן. מטופל או סתם אדם שפשוט לא מסוגל לעשות את הצעד הראשון למרות התמיכה, אדם שממשיך לא לבחור ודוחה את ההחלטה שוב ושוב הו
מתאמן

אולי גם יעניין אותך:

עוד בתרבות: