נפטר הד"ר אפרים שך ז"ל

לפנות בוקר, נפטר ד"ר אפרים שך ז"ל, בנו יחידו של הגראמ"מ שך. במשך השנים, ד"ר אפרים שך סטה מדרכו של אביו, ולמרות זאת נשמר ביניהם הקשר החם. דעותיו ההשקפתיות היו שונות והפוכות מאלו של אביו, כך כלפי היחס למדינת ישראל, חשיבות השירות הצבאי, וסוגיות לאומיות שונות, אך המשבר העיקרי בין הרב שך לבנו פרץ על רקע משפחתי

חיים שקדי | כיכר השבת |
הד"ר שך (יחצנים, באדיבות המשפחה)

ברוך דיין האמת: לפנות בוקר (שני), נפטר ד"ר אפרים שך ז"ל, בנו יחידו של הגראמ"מ שך, והוא בן 81. בחודשים האחרונים, היה מאושפז בבית החולים 'הדסה עין כרם' בשל מחלה קשה.

בבחרותו, למד ד"ר אפרים שך בישיבת 'חברון', ולאחר-מכן התגייס לאצ"ל. בהמשך חייו, למד באוניברסיטת 'אוטווה' בקנדה, ובישיבת 'יוניברסיטי' ביו-יורק, שם הוציא 'תואר' במחשבת ישראל ובתולדות ישראל.

במשך שנים רבות שימש כד"ר לחינוך ועבר במשרד החינוך בירושלים, וכן שימש בתפקידים שונים בארץ ובעולם בנושאי חינוך, ואף קיבל את עיטור הכבוד - יקיר ירושלים, על פעילותו החינוכית להפצת מורשת ישראל ותולדות עם ישראל בארץ ובתפוצות.

במשך השנים, ד"ר אפרים שך סטה מדרכו של אביו, ולמרות זאת נשמר ביניהם הקשר החם, כאשר בשנותיו האחרונות של הגראמ"מ שך זצ"ל, הוא אף היה מגיע רבות לבקרו מדי שבוע.

דעותיו ההשקפתיות היו שונות והפוכות מאלו של אביו, כך כלפי היחס למדינת ישראל, חשיבות השירות הצבאי, וסוגיות לאומיות שונות, אך המשבר העיקרי בין הרב שך לבנו פרץ על רקע משפחתי.

היה זה כאשר רעייתו של הרב שך נפטרה, ובנו אפרים שהה בחו"ל. הרב שך אמר לבנו כי אל לו למהר להגיע לארץ מאחר והוא מתכוון לערוך את ההלוויה כבר בשעות הקרובות שלאחר הפטירה.

שינה את דעותיו

אפרים ניסה לשכנע את אביו כי ימתין עם קבורת האם, אך הרב התעקש ואמר 'העיכוב גורם לביטול תורה עצום. זה לא יכול להימשך כך'. ההלוויה התקיימה בעוד הבן אפרים שוהה בנכר.

לפני מספר חודשים, בראיון ל'מקור ראשון', סיפר ד"ר אפרים שך: "נפגעתי. אני הייתי הצאצא היחיד שיכול להגיד קדיש, אין עוד בנים. מאוד מאוד נפגעתי". רק במשך השנים, הבין הבן את חשיבות לימוד התורה עבור אביו, וסלח לו.

בהתייחסו לציבור החרדי כיום, והעובדה שחלקו לומד מקצועות שונים, אמר אפרים שך: "אני אישית שמח שחרדים מבינים שהם צריכים לרכוש מקצוע, אבל גם אבא לשיטתו צודק. כי אתה צריך ללמד אלפים ורבבות כדי לברור מהם את הסיירת המובחרת. השקפת עולמי נשענת על מה שכתוב בפרקי אבות 'אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות'. עם זאת חשוב לי להדגיש שאלה שרשומים בישיבה ולא לומדים, אבא ראה בהם גזלנים. פשוט גזלנים. ואם הוא נתקל באחד כזה, הוא היה תולה אותו. על אחד כזה הוא אמר שצריך לגייס אותו מיד לצבא".

בשנותיו האחרונות, לאחר מסע ההלוויה ההמוני של אביו זצ"ל, הבין ד"ר אפרים שך כי אביו היה באמת ובתמים אביהן של כלל ישראל, ושינה את תפיסת עולמו בכל הנוגע לציבור החרדי.

הותיר אחריו את אחותו הרבנית דבורה ברגמן, רעייתו תמר, בתו עמליה ונכדיו עומר ובן.

הלוויתו תתקיים בשעה 15:00 בהר המנוחות בירושלים, שם ייטמן.

לפניות לכתב: chaim@kikar.net

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר