היסטוריה בתעופה בישראל

הסכם 'שמים פתוחים' אושר בממשלה; המאבק יוחרף

השביתה בה החלו חברות התעופה הישראליות ב-05:00 לא הצליחה למנוע את אישור הסכם השמיים הפתוחים בין ישראל והאיחוד האירופי בישיבת הממשלה; שר האוצר יאיר לפיד: "הרפורמה תוביל להורדת המחירים ולהגברת התחרות, ולא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק, אלא להיפך" (כלכלה, בארץ)

לפיד ומפגינים בכניסה לישיבת הממשלה (צילום: פלאש 90)

הממשלה אישרה את הסכם השמיים הפתוחים. שר האוצר יאיר לפיד אמר במהלך הדיון: "רפורמת השמיים הפתוחים טובה לישראל. היא תוביל להורדת המחירים ולהגברת התחרות, ולא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק אלא להפך".

ההחלטה עברה ברוב של 16 מול שלושה מתנגדים - עמיר פרץ, יצחק אהרונוביץ וסופה לנדבר.

לפיד ציין עוד כי התאחדות התעשיינים מעריכה שיווצרו כ-10 אלפי מקומות עבודה חדשים וכי ייצור מקומות עבודה הוא אחד היעדים המרכזיים שהציב משרד האוצר במרכז סדר היום שלו.

שר האוצר הזכיר כי ההסכם ייכנס לתוקפו רק בעוד שנה (אפריל 2014) ואמר כי לאחר אישור ההסכם יחל דיאלוג עם חברות התעופה על מנת לאזן בין ההתייעלות המתחייבת לבין צרכי חברות התעופה הישראליות, עובדיהן וצרכי הבטחון בטיסות לישראל וממנה.

(פלאש 90)
מפגינים נגד אישור ההסכם (צילום: פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הדיון: ״מטרת הרפורמה שאישרנו היום היא הורדת מחירי הטיסות מישראל ואליה והגברת התיירות הנכנסת. אני מברך את שרי האוצר והתחבורה שהתייצבו להעביר את הרפורמה הזאת שנדונה כבר שנים רבות. נמשיך לקדם רפורמות להורדת יוקר המחיה ולייעול השירותים לאזרחי ישראל".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר ל"כלכליסט": "זהו דיאלוג אבל עם כוכבית. השאלה עכשיו האם הממשלה תקיים דיאלוג אמיתי עם החברות ועם העובדים או שלא ולפי ההבנות שנקבל כך נפעל". בקרוב צפוי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לכנס את אנשיו להתייעצויות.

לפני הישיבה, בהסתדרות עוד קיוו לרוב דחוק שיאפשר דחיית אישור ההסכם. מחוץ לישיבה התקיימה מחאה.

לפני כניסתו לישיבת הממשלה אמר שר התחבורה ישראל כץ: "אני חושב שזה התפקיד של הממשלה - להתגבר על מונופולים ולחצים ולהיטיב עם אזרחים. ההסכם יעלה בוודאות ויאושר ברוב גדול בממשלה למרות שיש ניסיון לחסום את דרכם של כמה שרים על ידי המפגינים כאן. אנחנו לא נכנע ללחצים ונביא בשורה גדולה לאזרחי ישראל - שמיים פתוחים עם כל מדינות האיחוד האירופי. אפשר לטוס להרבה יותר יעדים, יותר בזול, הרבה יותר תיירים יגיעו לישראל, עשרות אלפי מקומות עבודה תעסוקה במשק, קניות".

שביתה מ-5 בבוקר

עובדי חברות התעופה הישראליות שובתים מהיום (א') החל מ-5:00 בבוקר ללא הגבלת זמן. זאת, לאחר שלמרות ניסיונות שנערכו כל סוף השבוע, למרות לחצים מצד יו"ר ההסתדרות וחשיפת דו"ח שהוסתר - הסכם השמיים הפתוחים לא הוסר מסדר היום של ישיבת הממשלה. בהסתדרות שוקלים לקיים עיצומים בנתב"ג החל משעות אחר הצהריים ובכך לגרום לשיבושים בכל התעופה האזרחית מישראל ואליה.

ישיבת הממשלה, הבוקר (צילום: פלאש 90)

מכיוון ולא מוכרז שם סכסוך עבודה, ההסתדרות לא תוכל להשבית את הנמל ברגע אחד, אך יש לה כלים אחרים לשבש את העבודה בו, כגון עבודה איטית שתעכב המראה של טיסות. כרגע בהסתדרות מחכים לראות מה יעלה בגורל אישור הסכם השמיים הפתוחים בישיבת הממשלה הבוקר על מנת להכריע האם ואיך להרחיב את השביתה.

הסכם השמיים הפתוחים בין ישראל לאיחוד האירופי אמור לבטל הסכמים דו צדדיים שקיימים היום בין ישראל למדינות האיחוד ומגדירים את יעדי הטיסה ההדדיים. לפי ההסכם החדש, כמעט ולא תהיה מניעה לחברת תעופה ישראלית לטוס לכל יעד באירופה ולהיפך. הגדלת היצע הטיסות אמור להוזיל את הכרטיס לנוסע הישראלי ולתייר שבא לארץ, אם כי בנוסח ההסכם ודברי ההסבר להסכם כפי שהוצגו לממשלה לא מצוין מחקר או בדיקה שתומכים בטענה הזו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר