שוק ההון: יוטרייד, עולם חדש של השקעות בבורסה

ביולי 2009 מצא עצמו סרגיי אליינקוב מוקף סוכני אף. בי. איי. למרות הדמיון לספרי מתח, הוא לא היה מרגל רוסי אלא מהנדס • הצצה לתחום בו עושים מיליארד דולר בדקה (כלכלה)

שושי מילר | מקודם |
(צילום: shutterstock)

תקשיבו לסיפור הבא, ב־3 ביולי 2009 מצא עצמו סרגיי אליינקוב מוקף בסוכני אף.בי.איי באמצע נמל התעופה ניוארק בניו ג'רזי. למרות השם הרוסי, אליינקוב לא היה מרגל רוסי, והמעצר לא עסק בעבירה ביטחונית.

אליינקוב, היה מהנדס תוכנה, ויתרונו היה לא בכך שהוא היה גאון מטורף, אלא בכך שבשנתיים שלפני המעצר הוא עבד בבנק ההשקעות הענק גולדמן זאקס. כמה חודשים לפני מעצרו הוא עזב את גולדמן זאקס לטובת משרה בחברה קטנה בשיקגו "תזה טכנולוגיות".

למה למהנדס בענק ההשקעות גולדמן זאקס עוזב לטובת משרה בחברה קטנה? כאן מגיעה הנקודה המרתקת בסיפור. מסתבר כי "תזה טכנולוגיות" הציעה לשלש את שכרו של אליינקוב מ-400 אלף דולר לשנה ל-1.2 מיליון דולר לשנה.

על פי כתב האישום שהוגש נגד אליינקוב, ערב מעברו לתזה הוא פרץ למחשבי גולדמן זאקס כדי להוריד מהם את ה"גביע הקדוש" של שוק ההון - אלגוריתם מתמטי שפיתחה מחלקת המחקר של גולדמן זאקס.

כפי שסיפרו אנשי גולדמן לאף. בי. איי, האלגוריתם היה חלק מתוכנה שניתחה בזמן אמת אלפי דיווחים ונתונים על ניירות ערך ברחבי העולם, ועל בסיסם ביצעה רבבות פעולות מהירות של קנייה ומכירה שנועדו להקדים בשברירי שניות את יתר המשקיעים בשוק. מה שנקראה היום אלגו-טרייד.

לפי פרסומים בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" שעוקב אחר הפרשה, תוכנת הסחר המתוחכמת הזאת סייעה לגולדמן זאקס לסיים את הרבעון השני של 2009 ברווח של כ־3.4 מיליארד דולר!

האלגוריתם המדהים, יצר רווח חסר תקדים לבנק, כאשר שימוש בו הניב תוך 46 יום רווח של יומי של יותר מ-100 מיליון דולר... וסך כל ההכנסות מהפעילות המסחרית על ידי אלגוריתמים ולא על ידי אנשים היו 71%.

המעצר בשדה התעופה ניוארק העלה לכותרות את תחום הפעילות הלא מתוקשר והמתפשט במהירות של מסחר באמצעות אלגוריתמים, ובקיצור "אלגו־טריידינג".

מה שמדהים הוא שהאלגורתמים המיוחדים של גולדמן זאקס, אלו שסייעו לבנק לסיים ברווח של 3.2 מיליארד דולר, זמינים היום לכל אזרח פשוט מהשורה. גם לך! כשהחברה המובילה בישראל בתחום, כשברשותה עומדים אלגוריתמים מתוחכמים היא יוטרייד. באתר האלגנטי ישנם מערכות חכמות בהן אתם יכולים כבר עכשיו לראות איך עובד העולם המדהים של המסחר האלגוריתמי, לפתוח חשבון וירטואלי (בלי לשלם שקל) ולהתנסות.

מרוויחים גם כשהבורסה יורדת: מה זה אלגו טריידינג?

כדי לא להסתבך יתר על המידה, תמצתנו לכם בכמה שורות, מה זו קרן איך עובדת ואיך גם אנחנו האזרחים הפשוטים יכולים לעשות מזה רווח נאה.

המחשב אוסף בזמן אמת מידע על מניות, מנתח אותו בשברירי שנייה, מבצע על בסיסו החלטות קנייה ומכירה ומוציא אותן לפועל באלפי פקודות בזק שמשוגרות לבורסה. את הניתוח הממוחשב מבצעים אלגוריתמים מתמטיים שמפתחות חברות האלגו־טריידינג, ושנחשבים לנכס היקר ביותר בענף החשאי הזה. שיגור הפעולות נעשה באמצעות תוכנות שמשווקות בעולם ומכונות תוכנות ל"מסחר בתדירות גבוהה" (High Frequency Trading או HFT) ואסטרטגיות מסחר נוספות בשוק ההון, במט"ח והסחורות.

בקרנות הגידור ובשיטות המשוכללות של המסחר האוטומטי (אלגו טריידינג) ננקטת אסטרטגיה שמטרתה להביא לרווח בכל מצב שוק, לעתים על ידי שימוש באמצעי גידור פיננסיים, ומכאן שמה.

בשוק השמרני, הרווח מגיעה רק כאשר המניה עולה. רכשתם מניה ב-100 שקל, היום היא שווה 110 הרווחתם עשרה שקלים. אך בכל מקרה אחר של ירידה, בשורה התחתונה הפסדתם.

לעומת זאת במסלולי ההשקעות בסגנון קרנות הגידור, משתמשים בכלים פיננסיים מתקדמים ומשוכללים, כמו "שורט". או במילים אחרות מכירה בחסר. במצב זה גם אם המניה יורדת יש רווח. כלומר בכל רכישה של מניה רוכשים גם את האופציה שבמידה והמניה תרד, יהיה הרווח כסכום הירידה.

באלגו טריידינג השימוש במגוון הכלים הפיננסים מגדר את הסיכון הסיכוי להפסיד, כאשר בכל מצב יש כלי פיננסי שמגן על ההשקעה.

התחכום של של האלגו טריידינג וקרנות הגידור אינו רק במילים גבוהות שרק כלכלנים מבינים. בשנים האחרונות קרנות הגידור הפכו לפופולריות, לאחר שחלקן הצליח ליצור תשואה גבוהה ויציבה יותר מן המדדים הממוצעים (תשואה עודפת) לאורך שלושה עשורים.

נשמע מגניב, לא? סיכון נמוך, תשואה גבוהה לאורך שלושה עשורים! מה יותר טוב מזה?

הבעיה הגדולה של קרנות הגידור והפיתרון

הבעיה הגדולה תרתי משמע של קרנות הגידור, היא ברף הכניסה הגבוה. בשל הצורך בשימוש בכלים מתוחכמים, ובאסטרטגיות כלכליות שונות מנהלי הקרנות נוהגים לקבוע רף כניסה גבוה העומד בדרך כלל על מיליון דולרים. כמו כן נגבות דמי ניהול גבוהות על הרווחים.

הפתרון

למרבה המזל ההתפתחות הטכנולוגית לא פסחה על שוק ההון, ושימוש נכון בתוכנות עלמאפשרות כיום לכל אחד ואחד מאיתנו להשקיע גם באלגו טריידינג בסגנון קרנות הגידור - בהשקעה מינימלית.

החברה היחידה שמציעה כיום בישראל את השקעה בסגנון זה, היא חברת יוטרייד.

החברה שנוסדה על ידי הברוקר המפורסם אביב טלמור, מי שעומד בראש החץ של מאפשרת בעזרת טכנולוגיה עילית ושימוש מושכל בעולם ההייטק והאלגוריתמים, להקטין את העלויות למינימום ולאפשר לגם לכם להשקיע במודל קרנות גידור. בשורה התחתונהתשלמו רק אם תרוויחו.

עוד על על אביב טלמור בעיתון "סופהשבוע"

עוד על יוטרייד

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר