עסקת ענק בטחונית עם פולין: 5 מיליארד דולר עבור ה"שרביט קסמים"

התעשייה הביטחונית בישראל מתקרבת לחתימה על עסקת ענק עם פולין בתיווכה של חברת ריית'און האמריקאית, למכירת טילים נגד מטוסים ורקטות מסוג "קלע דוד" (כלכלה בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(הסוכנות להגנת טילים האמריקאית)

התעשיות הביטחוניות מקוות לסגור בקרוב את אחת העסקאות הגדולות ביותר בהן נטלו חלק תעשיות ביטחוניות מישראל. ריית'און האמריקאית, יצרנית מערכת הפטריוט, מציעה לפולין גרסה של טיל היירוט של מערכת "קלע דוד" (לשעבר "שרביט קסמים"), שאת הפיתוח שלה מובילה חברת רפאל. שווי העסקה: 5 מיליארד דולר.

קלע דוד כבר נרכשה על ידי משרד הביטחון הישראלי ליירוט רקטות כבדות, אך בעולם מדגישים את יכולותיה כמערכת מלאה להגנה אווירית המסוגלת ליירט גם מטוסים (מאוישים ולא מאוישים) וטילי שיוט לצד טילים בליסטיים מסוימים.

משרד הביטחון ורפאל מסרו בתחילת השנה לחיל האוויר מערכת ראשונה של קלע דוד, שתהווה שכבת הגנה נוספת בשמי ישראל, מעל מערכת כיפת ברזל ומתחת למערכת החץ.

שר ההגנה הפולני, אנתוני מיירביץ', אמר כי בדיונים בין ארצו לריית'און חלה התקדמות משמעותית בנושא עסקת הטילים. "מדובר בפריצת דרך", אמר השר הפולני לסוכנות הידיעות רויטרס. מאחורי ההגדרה עומדת הסכמת ריית'און כי לפחות 50% משווי העסקה יוחזרו כהזמנות מהתעשייה הפולנית. עוד לא ברור מה יהיה הנתח של רפאל בעסקה. כבר היום מיוצרים חלקים ממערכת קלע דוד בידי ריית'און בארה"ב, כתנאי של הממשל האמריקאי לסיוע המיוחד שקיבלה ישראל לרכישת המערכת, שפותחה במיוחד כדי להתמודד עם הרקטות הכבדות של חיזבאללה.

לא לחינם טיל היירוט הישראלי מעניין את הפולנים. הוא מתקדם במיוחד מצויד בשני שלבים ומגיע למהירות הגבוהה פי כמה ממהירות הקול, כדי ליירט רקטות וטילים בליסטיים לטווח של עד 300 ק"מ. כושר התמרון שלו מאפשר לו להתמודד לא רק עם מטרות מהירות מאוד, אלא גם עם טילי שיוט, הקשים ליירוט ולאיתור.

בישראל משמשים את המערכת מכ"ם של אלתא, החברה־הבת של התעשייה האווירית, ומערכת שליטה מתוצרת אלביט, אבל גרסת היצוא האמריקאית תישען על המכ"ם ומערכת השליטה של ריית'און.

רכישת מערכת ההגנה האווירית החדשה היא אחד הרכיבים המרכזיים בתוכנית המודרניזציה של צבא פולין, שיצאה לדרך בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה וכיבוש חצי האי קרים והחשש הפולני שגם הם יהיו הבאים בתור מול התוקפנות הרוסית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר