5 טיפים שכדאי לזכור

כך האופי שלנו משפיע על ההחלטות הפיננסיות

זה רק נראה לנו שאנחנו משקיעים פיננסית לפי השכל, אבל באמת הרגש תופס אצלנו מקום נרחב • מה ניתן לעשות כדי להשקיע נכון רק עם השכל ובכך להרוויח יותר כסף? (פיננסים)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
האומנם מה שטוב לכולם טוב לי? (צילום: שאטרסטוק)

אם תבדקו סביבכם תוכלו להסכים איתי שאנשים דומים לרכב שלהם. מבט קצר על הרכב יוכל, לרוב, לתת לנו נקודת מבט מי האיש שנוהג בו. אם, נניח, הרכב מסודר, עבר טסט בדיוק בזמן ועם ריחן על המראה – מדובר באדם נקי, מוקפד ונעים הליכות.

אם הרכב מבולגן (תירוצים על זה שיש ילדים ברכב לא מתקבלים) – המראה חצי שבורה וליד מושב הנהג תמצאו כוסות קפה ישנים – מדובר באדם שבאופי שלו הוא פחות מסודר שלא פעם הוא שוכח איפה הוא שם את המפתחות של הרכב.

אל תעלבו. איך שאנחנו מתנהגים מעיד על מי שאנחנו. זה כמעט נכון ברוב המקרים.

גם לגבי השקעות פיננסיות אנחנו מתנהגים בדיוק כמו מי שאנחנו באופיינו. נכון שאנחנו נוטים לחשוב שבענייני כספים – אין לערבב שכל ורגש, אך המציאות הפוכה לגמרי. הנה חמש דוגמאות שיגרמו לנו להבין שאנחנו משקיעים בדיוק כמו האופי שלנו:

זה טוב? שיישאר ככה

אנחנו נעדיף לשמור על הקיים מאשר להתחיל לשנות ולקחת סיכונים. אפילו שהכסף נמצא בבנק או בקרן פנסיה מספר שנים, באופן כזה שאנחנו לא באמת יודעים כמה אנחנו מרווחים, כל עוד זה עובד (קרי: דבר אינו קורה לרעתנו) אנחנו נעדיף שזה ימשיך כך.

ייתכן כי מה שחשבנו בעבר שהוא רווחי – כבר לא רווחי כיום. ייתכן שכדאי להשקיע את הכסף מחוץ לבנק באיזה קרן השקעות – אבל כיוון שנוח לנו עם הקיים, אנחנו נשמור עליו ככזה ולא נעשה דבר כדי לשנות את המצב לטובה. מדובר באופי של אנשים שאומרים: "מה שעובד עכשיו – יעבוד תמיד".

על מנת להתגבר על האופי הזה של "כל עוד שום דבר לא קורה הכל טוב" – עשו מדי כמה שנים דו"ח מצב כלכלי ובדקו איפה הכי טוב להשקיע את הכסף. הקדישו לזה כמה שעות (ואפילו כמה ימים), אתם הראשונים שתרוויחו מזה.

כאב ההפסד

כואב לנו להפסיד הרבה מאשר אנחנו נהנים להרוויח. תשמעו, מדובר במשפט כואב במיוחד... אם נהנינו ממשהו באופן שאנחנו מסופקים – הרי שאם נפסיד הכאב יהיה הרבה יותר חזק. לכן, כדי לא להגיע למצב שאנחנו כואבים הרבה מעבר למה שזה באמת – נעדיף לא להשקיע פיננסית במקומות שאנחנו לא יודעים האם נרוויח או נפסיד.

ובכלל, אחרי הפסד אנחנו עלולים לחשוב שככה זה "אנחנו לוזרים ושום דבר לא ילך לנו" וזה נחרט אצלנו. מדובר באופי של אנשים שאומרים: "כאב העבר – משפיע על העתיד שלי".

אז דבר ראשון אני כאן כדי להגיד לכם שאתם לא לוזרים והעבר לא קשור לעתיד. דבר נוסף, עליכם לדעת שאם אתם משקיעים כספים לטווח הארוך, הפסדים קטנים בדרך הם בכלל לא הפסדים. לא (רק) אני אומר את זה אלא סוכני השקעות. בהשקעה לטווח ארוך יש כמה הפסדים קטנים, אבל בסוף הדרך, כעבור כמה שנים טובות, הכסף יניב רווחים, בסייעתא דשמייא, כמובן.

מה שהולך עכשיו

פעמים רבות אנחנו מקבלים החלטות על פי מה 'שהולך' עכשיו בשוק. לא פעם אנחנו נוהרים אחרי העדר כי "אם כולם עושים ככה – כנראה שזה טוב". אם כולם משקיעים עכשיו בנדל"ן כנראה שזה הזמן וזה טוב גם לי. מדובר אופי של אנשים שאומרים: "מה שטוב לכולם – טוב לי".

צריך לדעת להיזהר מזה. ממש לא נכון יהיה לחשוב שמה שטוב לאחרים טוב לנו. לנו יש תקציב מסוים משלנו וייתכן שיש לנו הבנה טובה יותר בתחום אחר שאם נשקיע בו נרוויח יותר. לכן, לא חכם יהיה ללכת אחרי העדר. חשבו מה מתאים לכם אישית ופעלו כך.

לעיתים מה שהעדר עושה – עלול להתפוצץ ואז כולם נופלים. אל תתפתו לזה. בדקו מה מתאים לתקציב והמטרה שלכם ולכו על זה.

שמעתי בשטיבל

לא פעם אנחנו קונים דברים או מקבלים החלטות על סמך ש'ראינו בעיתון', 'שמענו בחדשות' או 'ראינו פרסומת'. לעיתים אנחנו נוטים לקבל החלטות חשובות על סמך ש'שמענו' מאשר שקראנו או קיבלנו דעה מקצועית בעניין. אופי של אנשים שאומרים: "מה שמפרסמים בתקשורת – זה כנראה מה שהכי טוב לי".

ובכן, לא בהכרח בכלל. לעיתים דווקא החברות שלא מפרסמות בשלטי חוצות הם החברות הטובות ביותר שמעניקות גם שירות לקוחות מקצועי וגם גורמים לרווחים נאים למשקיעים אצלם.

כדאי לוודא אצל איש מקצוע איפה כדאי להשקיע ולהקשיב לו.

סבלנות

לרבים מאתנו אין סבלנות. אנחנו רוצים הכל כאן ועכשיו. הדחף הזה של לקבל הכל 'ביד ומיד' יכול לגרום לנו לפעמים לראות איזשהו עליה בכסף שהשקענו ולבקש להוציא את כולו כדי לשפץ את הבית / לקנות רכב חדש וכדומה. אופי של אנשים שאומרים: "הרווחתי – תן ליהנות!".

כדי לא ליפול להוציא את הכסף שראינו זה עתה מול העיניים כדאי לזכור שרווחים גדולים יותר באים עם הזמן. ברוב המקרים אם תשאירו את הכסף מספר שנים בתוכנית הפיננסית שעשיתם – אתם תראו רווחים גדולים יותר.

קחו נשימה ואל תגעו בכסף.

מכל הנ"ל ראינו שאנחנו מוטים מאוד מהרגשות שלנו גם שמדובר בהחלטות פיננסיות. כלל אצבע שכדאי לנקוט תמיד בעת השקעה פיננסית היא להתייעץ עם מומחה ולאו דווקא ללכת אחרי הלב, אלא להפעיל את השכל הישר ובעז"ה תעשו, תצליחו ותרוויחו!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר