דמי הבראה: כל מה שתרצו לדעת - המדריך המלא

אם יש לכם וותק של שנה לפחות במקום העבודה, מגיעה לכם חופשה. דמי הבראה יסייעו לכם לממן אותה. איך זה קורה? המדריך המלא

עו"ד מיכל עמאר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

דמי הבראה נועדו למעשה, לאפשר לעובד לממן את חופשתו ובכך מהווים נדבך משלים לחופשה שכל עובד זכאי לה על פי חוק. במקור שולמו דמי הבראה לעובד אשר הציג קבלות על כך שיצא לחופשה, אולם כיום הזכאות לדמי הבראה עומדת על סכום קבוע ששיעורו מתעדכן מידי שנה במסגרת ההסכם הכללי שנחתם בין ההסתדרות לבין לשכת התאום של הארגונים הכלכליים לגבי המגזר הפרטי, ובמסגרת הסכם בין ההסתדרות לאוצר ולממונה על השכר לגבי המגזר הציבורי.

קביעת הזכאות הבסיסית לדמי הבראה

הזכאות לתשלום דמי הבראה מותנית בכך שהעובד השלים לפחות שנה שלמה במקום עבודתו. עם זאת, תשלום דמי הבראה אינו מותנה בעבודה בהיקף של משרה מלאה, ולכן גם עובד במשרה חלקית שהשלים שנת עבודה זכאי לתשלום דמי הבראה, אולם אלה ישולמו לו בשיעור יחסי למשרתו.

מספר ימי ההבראה

מספר ימי ההבראה להם זכאי העובד נקבעים על-פי הוותק במקום עבודתו. קיים הבדל בין מספר ימי ההבראה המשולמים לעובדים במגזר הפרטי לבין עובדים במגזר הציבורי; ההבדל בין המגזרים בא לידי ביטוי גם בגובה דמי ההבראה המשולמים כפי שיובא בהמשך.

מספר דמי ההבראה לשנה להם זכאי עובד במגזר הפרטי:

שנה ראשונה

5

שנה שניה ושלישית

6

שנה רביעית עד שנה עשירית

7

שנה 11 עד שנה 15

8

שנה 16 עד 19

9

שנה 20 ואילך

10

מספר דמי הבראה להם זכאי עובד במגזר הציבורי:

3 השנים הראשונות

7

שנה רביעית עד שנה עשירית

9

שנה 11 עד שנה 15

10

שנה 16 עד שנה 19

11

שנה 20 עד שנה 24

12

שנה 25 ואילך

13

שיעור דמי ההבראה ומועד תשלומם

שיעור דמי ההבראה מתעדכן מידי שנה, ושיעורו נכון ליולי 2010 עומד על 351 ₪ ליום לעובד במגזר הפרטי, ו – 395 ₪ ליום לעובד במגזר הציבורי.

נהוג לשלם את דמי ההבראה באחד מחודשי הקיץ החל מחודש יוני ועד לחודש ספטמבר. עם זאת, בוחרים מעסיקים רבים שלא לשאת בנטל התשלום החל עליהם בבת אחת, ובמקום זאת לפרוס את תשלום דמי ההבראה בתשלומים קטנים לעובד במהלך כל חודשי השנה. הדבר מותר, אולם במידה והמעסיק משלם באופן הזה חובה עליו לציין בפירוט בתלוש המשכורת של העובד, תחת רכיב נפרד מהשכר, מהו התשלום שהופרש עבור ימי הבראה. במידה והמעסיק לא עשה כן, לא תעמוד לו טענה כי שילם דמי הבראה במקרה של תביעה.

מהן החופשות הכלולות במסגרת חישוב הוותק לצורך תשלום דמי הבראה?

חופשה בתשלום, חופשת לידה, מילואים וכן כל חופשה אחרת אשר אינה מנתקת את יחסי העובד-מעביד, תיכלל בחישוב הוותק לצורך תשלום דמי הבראה. אולם, חופשה ללא תשלום המהווה למעשה, חופשה המנתקת את יחסי העובד-מעביד, לא תיכלל במסגרת חישוב הוותק.

האם חל חיוב במס על דמי ההבראה?

התשובה חיובית. דמי הבראה, ככל תשלום אחר שמשולם לעובד, חייבים במס. במשך השנים נעשו נסיונות מצד נציגי העובדים במשק לפטור את דמי ההבראה ממס, אך עד היום טרם נתגבשה החלטה להחיל פטור ממס על דמי ההבראה.

האם דמי הבראה כלולים במסגרת השכר המשמש כבסיס לפיצויי פיטורין?

התשובה שלילית. דמי הבראה אינם נכללים במסגרת השכר המשמש בסיס לקביעת גובה פיצויי הפיטורין, וזאת גם במקרה בו שולמו על בסיס חודשי (ובתנאי כי אכן נרשמו כמרכיב שכר נפרד תחת כותרת של דמי הבראה).

תקופת ההתיישנות לגבי דמי הבראה

תביעה לגבי דמי הבראה שטרם שולמו ניתן להגיש עד 7 שנים אחורנית וזאת, בתנאי שהעובד עדיין עובד במקום עבודתו. במקרה של הפסקת עבודה, יוכל העובד לתבוע תשלום דמי הבראה רק עבור שנתיים אחורנית, אם כי את התביעה עצמה יוכל להגיש עד 7 שנים מיום הפסקת העבודה. יודגש, כי הפסקת עבודה משמעה גם במקרה של פיטורין, שכן דמי הבראה משולמים לעובד במסגרת חקיקת מגן ואינם ניתנים לביטול או התניה בשל נסיבות כאלה ואחרות הנוגעות להפסקת עבודתו של העובד.

במאמר הבא שיפורסם בשבועיים הקרובים בעז"ה, נעסוק בזכויות בסיסיות של העובד.

הכותבת היא עו"ד במקצועה, משמשת כיועמ"ש לארגון זק"א ובעלת משרד עצמאי בתחום האזרחי. לייעוץ ושאלות ניתן לפנות במייל: mi_18@bezeqint.net

מאמר זה מטרתו היא הקניית ידע כללי וראשוני בלבד, ולא נועד בשום אופן לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה נתון. נכונות הדברים הינה למועד כתיבתם בלבד ועלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר