מדריך להורים

כיצד הרמזור יעזור לנו בוויסות התנהגות של ילדי ADHD?

היד תמיד זזה לפני המח, המחשבות בורחות החוצה והסביבה מתרחקת: אחד המאפיינים הבולטים של ילדי ADHD הוא אימפולסיביות. הכירו את מודל הרמזור שיעזור לכם כהורים, לווסת את התנהגות הילד (חינוך ילדים).

טובה אור | כיכר השבת |
הרמזור מלווה את הילד בכל צעד ושעל בחיים (צילום: שאטרסטוק)

המחשבה תמיד מגיעה דקה אחרי הפעולה. הוא מושיט את היד לכוס שנשפכת ואז מתחרט. הוא בועט באחותו שעצבנה אותו ואז מתחרט, מתחצף לרבי ואז מתחרט. המחשבות בורחות לו החוצה מבלי שהתכוון. אי אפשר שלא לראות את התנועות האימפולסיביות שלא לומר האינסטינקטיביות שלו. כזה הוא- ילד עם ADHD או בעברית: 'הפרעת קשב ופעלתנות יתר'.

אחד המאפיינים הבולטים של ילדים אלו הוא אימפולסיביות, המתאפיינת בנטייה לפעול ללא שליטה עצמית ללא שיקול דעת וחשיבה על השלכות המעשה. רק עולה מחשבה והם קופצים לפעולה. מבלי להפעיל תהליך של עיבוד נתונים והסקת מסקנות ואז מתחרטים על דפוס הפעולה. לצערנו, גם בפעם הבאה הם יתנהגו באותה השיטה ללא למידה מטעויות העבר.

אז איך נלמד ילד לווסת את התנהגותו או במילים פשוטות: לעצור לפני מעשה?

נלמד את מודל הרמזור

אחד התרגילים האפקטיביים לתרגול עצירות וויסות זה תרגיל הרמזור. נבצע את התרגיל בשלבים:

כשהילד רגוע, נשב אתו במקום מרגיע ובטוח ונבחר לשוחח אתו על סיטואציה שבה הוא נוהג להגיב באימפולסיביות. לדוגמא: התנפלות על קערה מרכזית בארוחת הצהריים.

ניצור עם הילד רמזור גדול ונניח על הרצפה. הרמזור יכלול שלושה עיגולים גדולים: עיגול אדום, כתום וירוק. ניתן ליצור את הרמזור מדבק חשמל, בריסטולים צבעוניים, קליקס, חישוקים, וכו'. המטרה היא שהילד יוכל לעמוד בכל עיגול.

לאחר שיצרנו את הרמזור ניגש למלאכה:

שלב ראשון: אדום- עוצרים

א. נבקש מהילד לעמוד בעיגול האדום ונבקש ממנו לשחזר את הסיטואציה. נשאל ללא שיפוט או ביקורת: "מה היה שם?", "ממה נפגעת?", "איך הרגשת?" "מה עשית?", נברר לגבי הרגש: "באיזו עוצמה הרגשת את זה מ - 1 עד 10"? בשלב זה רק נקשיב, ללא שיפוט וללא ביקורת.

ב. לאחר שהילד סיפר על הסיטואציה מהזווית שלו, נדבר עם הילד על משמעות הרמזור בכביש, ולמה חשוב לעצור לפני שנכנסים לצומת - כדי שלא יהיו תאונות, וכו'.

שלב שני: כתום- תכנון הפעולה

בשלב זה נאמר לילד לעבור לעיגול הכתום ונתחיל לתרגל סימולציות מחשבתיות. נשאל את הילד: "איך עוד יכולת להגיב?" "מה עוד אפשר לעשות כש"?… נדרבן את הילד לתת כמה שיותר רעיונות תגובה לסיטואציה, גם אם הם לא רלוונטיים עבורו. רצוי לאפשר לילד להציע רעיונות משלו ולא לענות במקומו, עד כמה שזה מתאפשר. ניתן להציג את כל האפשרויות שהילד מציע על גבי ציור או בדרך הצגת מקרה ולבקש מהילד למקם את זה בגרף/ סולם מחיובי לשלילי.

שלב שלישי: ירוק- התנהגות חילופית חיובית

נבקש מהילד לעבור לעיגול הירוק ונשאל אותו: אם המקרה קורה שוב: איך היית רוצה לנהוג מבין האפשרויות שהצעת? מה לדעתך היה קורה אילו היית מגיב כך? איך היית מרגיש? מה הייתה התוצאה?

ולחיי המעשה...

כשהילד כבר מתורגל מספר פעמים בסימולציית הרמזור, ניתן לתלות בבית רמזור קטן שיהווה תזכורת: אדום- עוצרים וחושבים מה קרה, כתום- מתכננים: חושבים מהם האפשרויות תגובה הטובות ביותר, ירוק- בוחרים באפשרות הטובה ביותר. ככה נעבור בבטחה.

כשהילד כבר מראה חיבור לרעיון הרמזור ושולט בעניין. ניתן להזכיר לו בעדינות לפני אירועים מועדים: "הרמזור". זה יהיה קוד סודי ביניכם שיעזור לילד לעצור ולשלוט בהתנהגותו.

עוד על התמודדות עם ילד מאתגר

עוד על חיזוק התנהגות חיובית

עוד על הבנה לנפש הילד

עוד על חינוך ילדים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר