"איזון תקציבי" לפני הניקיון

המדיניות של זייברט: שבני ברק תמשיך להיות מלוכלכת

אמירה מעניינת מכיוונם של מקורבי ראש עיריית בני ברק, על סדר העדיפויות הנכון לטעמו של זייברט: העיקר האיזון התקציבי, אף שהמחיר הידוע מראש, הוא עיר חרדית מטונפת ומלוכלכת (חרדים, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
חנוך זייברט, ראש העירייה (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

מקורבי ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט אומרים - לציטוט - לעיתון 'גלובס', כי המדיניות שהוא מוביל היא שהעיר תמשיך להיות מלוכלכת - רק לא לחרוג מתקציבים שיגרמו לה לצאת ממסלול האיזון הפיננסי.

האמירה המעניינת הזו, היא חלק ממסע שיווק של זייברט ומקורביו שמשוחחים עם כתב העיתון ומנסים לספק תדמית חיובית לעיר בני ברק, במטרה ברורה למשוך משקיעים וחברות גדולות, כשכל צעד כזה עשוי להקל על התקציב הלא גדול העומד לרשותה של העיר העניה יחסית, גם אם פחות מבעבר.

לדברי זייברט, "אנחנו העיר הצפופה בישראל, האוכלוסייה גדלה כל הזמן, ועומדת על 190 אלף תושבים, וברוך השם אנחנו עוד צפויים לגדול. אבל שטח השיפוט נשאר 7,300 דונם ואין לאן להתרחב".

בשל מצוקה זו, יזמה העירייה תוכנית מתאר חדשה לעיר, שאותה ערך האדריכל צדיק אליקים, והופקדה להתנגדויות לפני חודש. התוכנית מוסיפה 10,000 דירות לבני ברק, שבה 42 אלף יחידות היום, ואמורה לאפשר להכיל 230 אלף נפש עד שנת 2035.

לדברי מהנדס העירייה, ישראל קשטן, התוספת תתממש באמצעות תוכנית שהופקדה לאחרונה על קרקע של רשות מקרקעי ישראל וכוללת הקמת 1,900 יחידות דיור חדשות בצפון העיר סמוך לפארק הירקון. בנוסף יש מגרשים נוספים המיועדים כל אחד למאות יחידות, ובהם מתחם לובינסקי ברחוב השומר, שעליו פעל במשך שנים מוסך פז'ו סיטרואן וכיום נבנות בו 500 דירות חדשות.

בעיר בני ברק יש גם פוטנציאל למימוש ליזמות במסגרת תמ"א 38, מאחר וכמעט בכל הבניינים בעיר הנמוכים מ-6.5 קומות. קשטן מסביר: "אנחנו לא נותנים היתרים לתמ"א 38 במסלול חיזוק מבנים, רק במסלול הריסה ובנייה. במסגרת התמ"א אנחנו מאפשרים הוספת קומה אחת, ודורשים הקצאת מבנה לצורכי ציבור בקומת הקרקע, בהיקף 40% מקומה טיפוסית, כשטח שיירשם על שם העירייה. בנוסף, אנחנו מאשרים קומת מרתף אחת בלבד לחניות".

יצויין, כי בעבר כבר זכתה עיריית בני ברק לביקורת מצד ועדת הערר ובית המשפט על החיוב בהקמת מבנה ציבורי במיזמי תמ"א 38, אולם דרישתה עומדת לקבל גושפנקא לאחר שהגישה תוכנית המסדירה את הדרישה לוועדה המחוזית, שהופקדה להתנגדויות ונמצאת ערב אישור סופי.

על כך אומר ראש העירייה: "בבני ברק 60% מהתושבים מתחת לגיל 21, הרבה יותר גדולה מבכל עיר אחרת. באזור הוותיק אין פתרונות ולכן לשמחתי הוועדה המחוזית מקבלת את זה".

האדריכל קשטן מספר, כי המטרה שלו כעת היא לא רק לצמצם בהוצאות אלא גם להגדיל הכנסות. מלבד השטחים המשמעותיים שנותרו לניצול במתחם ה-BBC כוללת תוכנית המתאר של העיר עוד 1.5 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה נוספים. "זה המשך ישיר של אזור התעסוקה רמת החייל", אומר קשטן. "אנחנו חלק בלתי נפרד מקניון איילון ברמת גן ומפארק הירקון של תל אביב. חלק ניכר מתוכנית המתאר מוקדש לחיבור רמת החייל עם בני ברק". אחד החיבורים המתוכננים הוא בגשר הולכי רגל, שאינו יוצא מתקציבה של בני ברק, אלא מתקציב... עיריית תל אביב.

לגבי מדיניות היתרי הבניה, אומר היועץ המשפטי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בני ברק, עו"ד אריאל יונגר: "אנחנו נוקטים שיטה של מקל וגזר. כמעט כל העבירות נובעות ממצוקת דיור. עם זאת, אנחנו לא מאפשרים עבירות מסוג פיצולי דירות", אומר יונגר, "אך במקרים של חריגות והרחבות במטרים בודדים, גם אם יש לנו אפשרות לפתוח בהליך פלילי, לא עושים זאת. במקום לתבוע אנחנו נותנים אפשרות להגיש בקשה להיתר, ומגלים גמישות. הציבור בבני ברק יודע שכדאי להגיש בקשה להיתר, במקום לקבל צווי הריסה וקנסות. בינתיים, אמנם מספר התביעות לא ירד, אבל מספר הבקשות להיתרי בנייה לתוספות עלה".

גורמים בפוליטיקה החרדית הגדירו את הראיון של זייברט ב'גלובס' כניסיון של רה"ע ב"ב להיכנס למערך הפוליטי הרשמי לכנסת, שכן בעקבות הסקרים שצופים עליה ליהדות התורה, הודות לפופולריות השר ליצמן, תתאפשר כניסת נציג נוסף לגור וכאן מתחיל שלב מאבק פנים גוראי בו זייברט מנסה להשפיע את כוחו כדי להיות לצד ליצמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר