'כיכר' והרישום לישיבות

ניתוק ו'ראש בריא' • ישיבת "עטרת שלמה"

ה'פרומער'ס', הצוות המורחב, הדאגה האישית לכל בחור ובחור והצבת האתגרים • "כיכר השבת" עם הפרק השביעי בפרויקט הישיבות "המבוקשות", והפעם - ישיבת 'עטרת שלמה' בראשון לציון (חרדים)

(צילום: אהרן קרון - פלאש 90)

רגע לפני פתיחת עונת הרישום בעולם הישיבות ב'אופן רשמי', רשמי הישיבות השונות מנהלים קרב על כל ראש. במסגרת פרויקט "המבוקשות" של 'כיכר השבת', שמעורר הדים רבים בעולם הישיבות, בחרנו לתת הצצה לסודות הקטנים של הישיבות המובילות, בפרק זה נעסוק בישיבת "עטרת שלמה" בראשות הגאון רבי שלום בער סורוצקין.

בשיחה עם רשם בכיר, הוא מגלה לכתב 'כיכר השבת' כי קיימת בעיה ללא ספק כיום בעולם הישיבות. הישיבות כמעט ולא מתעסקות במתיחת קווים בין הנקודות העכשוויות, הנקודות שמפריעות כיום, בשנת תשע"ט, לבחורים.

"המבוקשות" - פרויקט מיוחד >>

"מה יעשה בחור שמאמין לדוגמא בצורת חיים 'פרומערית', ומאידך גיסא רוצה עדיין לשמור על ראש פתוח, ועל נפש בריאה ונורמלית ולא להיקלע לסבך ה'בני ברקי' הפונוביז'אי? מה יעשה בחור שמצד אחד רוצה להבנות בלימוד מהחברה ולשמור על עצמאות, ומצד שני יודע שכדי להגיע בסופו של דבר לרמה גבוהה בלימוד הוא צריך להשקיע כמה שנים בשמיעת שיעורים?" תוהה הרשם.

לדבריו, "אלו הן מצוקות ונקודות עכשוויות שלא נמצא להם פתרון עד כה ברמת הישיבות הגדולות, ואם כי ברור שלא ירחק היום והישיבות תשתנינה, וכבר היום ניתן להבחין במגמות בישיבות מסוימות, בטווח המידי לא ניתן מענה עד כה לבעיות הללו".

לפני חמש שנים, בפאתי ראשון לציון, הוקמה לה ישיבת 'עטרת שלמה' שבאה לתת מענה בדיוק לבעיה הזו. הישיבה באה לחבר מחדש, ולמתוח קווים, בין הקיטובים והנקודות החדשות שצצו ועלו בשנים האחרונות. היא באה לתת מענה לבחור שמעוניין למקסם את האופציות החדשות שקיימות בהבנה בלימוד ובד בבד לא לזנוח את ההתמדה והרצינות, היגיעה והעמל.

הדרך שבה עושים זאת בישיבה היא פשוטה ותכליתית, ומבוססת בעיקר על יצירת ניתוק מוחלט בין הישיבה לבין העולם שמסביב. ברגע שהבחור נמצא בתוך הישיבה, שאינה ממוקמת בסמיכות למרכזים החרדיים, הוא כבר לא מרגיש מחויב למה שהורגל עד כה, הראש נפתח, ונדמה כי חיבורים בלתי אפשריים כמעט, קיימים כאופציות הגיוניות לחלוטין.

כמובן שלאור זאת ישנם הגבלות מסוימות על קריאת עיתונים בישיבה, החזקת מכשירי פלאפון וכדו' אבל מובן מאיליו שכדי לשמור על ניתוק חייבות להיות הגבלות, עם זאת הישיבה מצידה מנסה להקל כמה שיותר את יישומן של ההגבלות הללו בדרכים שונות, כמו טלפון בכל חדר בישיבה וכדו', בד בבד עם הסברה לבחורים כי כל הייחודיות של הישיבה מתאפשרת רק לנוכח העובדה כי הישיבה מנותקת מכל ההווי ה'רחובי'. ועדיין, חשוב להזכיר, שאין שום כפיה לבוא לישיבה, וכמות הבחורים שעזבה את הישיבה בשנים האחרונות היא קטנה ואינה משמעותית.

אז מה הן הנקודות הבולטות והחשובות שבשלהן בחור ירצה לנדוד לראשון לציון?

נתחיל ברמת ההבנה הגבוהה המקובלת בלימוד בישיבה, בית המדרש שוקק חיים ואינו נח לרגע, החברה התורנית בישיבה אינה יודעת שובע ואינה נחה על מקומה. בית המדרש מתקדם בשתי חזיתות, הן מבחינת החברה המכירה את מקומה ויודעת שבסופו של יום הם באים לעשות כאן עבודה משותפת, ומצד שני יש מקום גם לכל בחור, כאינדיבידואל, נדרש ממנו למקסם את היכולות שלו.

חזית נוספת היא דווקא מצד הר"מים ואנשי הצוות, המפיחים רוח חיה בין כתלי בית המדרש. וכך באופן בלתי צפוי נמתח קו המחבר בין שני נקודות בלתי אפשריות לכאורה, בניה עצמאית - חברתית, ומעורבות גבוהה של אנשי צוות בבניית רמת הלימוד בישיבה.

ניתן להסביר זאת כך: החברה התורנית בישיבה גורסת כי כל הבחורים עומדים כתף אל כתף להשגת היעדים התורניים אליהם הם שואפים ברמה הגבוהה ביותר. החברה בישיבה יודעת גם, כי כדי להגיע לרמה הגבוהה אליהם הם שואפים נדרשת עבודה משותפת ומאומצת, וכן, גם שמיעת שיעורים מאנשי הצוות בישיבה, כמו להבדיל, בכל תחום אחר מתחומי החיים שלצד העבודה העצמית דרושה גם יד מכוונת מלמעלה.

בשביל זה ישנם אנשי צוות, לדוגמא, הג'ר אליעזר לוי חתנו של הג"ר יוסל שרייבר, המשמש כר"מ בישיבה, ונודע בכושר הסברה נדיר ובהקניית כלים המתאימים ללימוד הסוגיות לבני שיעור א' בישיבה.

מרן הגר"ח קנייבסקי בישיבה (צילום: שוקי לרר)

הגאון רבי חיים מדרכי אוזבנד, ראש הישיבה, ידוע אף הוא בדרכו הייחודית במסירת שיעורים, הן שיעורים יומיים והן שיעורים כלליים. דוגמא נוספת קשורה בתופעה נרחבת המורגשת בעולם הישיבות בכלל, ובישיבת עטרת שלמה בפרט, והיא דרך לימודו המעמיקה והאנליטית של הג"ר יוסל שרייבר הפושטת ומתרחבת לאחרונה, זיקה ברורה לשיטה זו ניתן למצוא כבר בחלק מאנשי הצוות התורני של הישיבה ולא רק בקרב הבחורים.

כמו כן יש לציין שראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין גם ממנה צוות נרחב של 'משיבים' שיהוו עזר לבחורים בלימודם העצמאי בשעות הסדרים, המשיבים והר"מים זוכים לפופולריות רבה בישיבה בעיקר בשל זמינותם ופיזורם הנרחב בבית המדרש בשעות הסדרים.

הישיבה משלבת בתוכה תלמידים מהמגזר הירושלמי והבני ברקי כאחד. אמנם הבחורים בישיבה הינם בעיקר מהמגזר ה'פרומערי', אך יחד עם זאת ניתן דגש בישיבה על שמירת ה'ראש הבריא' של הבחורים, וגם זה נעשה בצורה ייחודית. לדוגמא, ראש הישיבה הרב שלום בער סורוצקין, מלבד היותו האיש שנושא על כתפיו את עולה הכלכלי הכללי של הישיבה הוא גם שם עינו על הבחורים באופן אישי ותומך בהם לא רק תמיכה כלכלית במקרי הצורך, אלא גם ובעיקר תמיכה מעשית כמו הצבת אתגרים אישיים, הכוונה, ועוד דברים, שניכרים ביניהם ציפיותיו הגבוהות מתלמידיו בישיבה.

גשרים רבים ונוספים נבנו בישיבה, נקודות הודגשו וקווים נמתחו. לדוגמא פרויקט ה'חזרות' המתנהל בכמה מגמות שונות, סופי זמן, החיזוק בהתמדה בימי שישי ושבת וכו', אך זה ידרוש פרק נפרד, ובמסגרת המצומצמת הזו אנו רק באים לתת תמצית לאופיה וסגנונה הייחודי של הישיבה.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (76%)

לא (24%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

18
צוות לימודי ליגה צוות רוחני זוועה
ללא שם
17
הבן שלי לומד שם שמח מאוד מהנקיות ומאוירה של בילתי להשם לבדו
יוסף
16
חבל מאוד שהם לא נמצאים תחת עיניהם הפקוחות של ההורים התמימים
שלום נידס
15
אנשים לא יודעים מה קורה שם באמת!!
שי
14
הלבול שכל ומכבסת מילים שאין בינם ובין המציאות שם קשר. ישיבה בינונית שאלמלא היחצנות של סורוצקין היא היתה נסגרת ממזמן. אין בישיבה שום קו מנחה כל אחד שעובר במחלף ראשון ליד הישיבה רואה בחורים עוצרים טרמפים על המחלף כשלפעמים סורוצקין וצוות הישיבה עוצרים להם טרמפ וזה חלק מההווי של הישיבה הבעיה הגדולה של ה
אחד שיודע
תחזור בך אני מוחה בך הרב סורוצקין שליט״א הוא לא חבר שלך
יעקב
13
לצערי ההורים נמצאים בבתיהם וחושבים שהילדים בידם טובות והם מסתובבים ברחבי ראשון
שלום נידס
12
למה לא מוזכר הגר"ח פיינשטיין ראש הישיבה שמוסר למעלה מעשרים שיעורים בישיבה מידי שבוע בכל מקצועות התורה, והבחורים קשורים איתו כבנים לאבא
שטיינהרט
11
ישיבה שבנויה נכון ולכן היא תישאר חזקה ובאשר לגר"ח פינשטיין הוא נוכח בישיבה הרבה וקשור להרבה בחורים נכון שהוא יותר הדמות ולא הראש ישיבה הדומיננטי שזה דוקא הגרח"מ אוזבנד שנמצא בישיבהכל יום מ7 בבוקר עד11 בלילה אבל גם הגרש"ב יודע את מקומו שזה יותר בניהול הישיבה מבלי ליגרוע מכך שהוא ת"ח בפני עצמו ויודע ל
מזיקני הישיבה
10
הדמות המקרינה ראש הישיבה הגר"ח פיינשטיין שמוסר למעלה מעשרים שיעורים בישיבה מידי שבוע בכל מקצועות התורה, והבחורים קשורים איתו בקשר של אב לבן,,
שטיינהרט
איזה מקרינה ואיזה נעליים, לא מכירים אותו, מגיע לישיבה פעמיים בשבוע לחצי שעה אולי, כנראה מפחד שיכירו אותו כי אין לו מה למכור
אחד מעט"ש
הינך גם בור ועם הארץ, בור בנתונים תשאל כל צורב שדרכה רגלו על מפתן הישיבה ויספר לך כמה שיעורים וחבורות מוסר הגר"ח ביום,,, ועם הארץ כמאחז"ל מי יתן לי ת"ח ואנשכנו כחמור
אבי
9
ספרי מוסר הגות ומחשבה זה חלק נכבד וגדול שלקחו עליהם הרבה וכמעט כולם מתקופת הראשונים כגון רבנו בחיי בספר אמונות ודעות הרמבם הרשבא ועוד אפילו התנאים הקדישו לזה הרבה בגמרא מסכת אבות ומידות. הכוזרי הרשימה עוד ארוכה. ומי לנו לכם יותר משלמה המלך וכמה ספרי מוסר הגות ומידות לנפש של האדם חיבר. וחבל מאד שלא מ
דני
ולגבי ספרי מוסר והגות- ברוב הישיבות לומדים ספרים כאלו. לגבי רמב''ם- מכניסים אותו בתוך לימוד הגמ'. רשב''א- בהחלט לומדים, אל תכתוב דברים שאינך יודע.
יאיר
8
א.הגאון רבי חיים פיינשטיין מוסר שיעור כללי פעם בשבועיים מוסר כל שבוע חבורה בקדשים חבורה כל שבוע בעיון תחבורה מצומצמת בחורים מצייצים איתו הרבה מאוד מגיע לישיבה פעמיים ביום!!!!! סדר א בסוף וסדר ב מוסר פעם בשבועיים שיחת מוסר הרב חיים פיינשטיין דמות מוכרת דוגמה לכל בחורי הישיבה
לומד שם
7
אין ימין ואין שמאל ישראל לפני הכל........... לא קיימת כזו מציאות ואם היא קיימת זה רק לרעה.
פלוני
6
ימותו כל הקנאיםם הישיבה הכי תותחית שיש !!!!!! אין מה לעשות כל מה שהגרשב סורוצקין עושה הולך לו הכייי שיש הוא אלוףףףףףףףףףףףףףףףףףףףף
משה
5
בישיבת עטרת שלמה לומדים חומר לימודים של ישיבות טלז. ממש אין שום קשר לשיטת ר' יוסל שרייבר, מוזר ביותר שהשמטתם את עיקרה של הישיבה - הרב פיינשטיין! שיטת לימודו היא שיטת בריסק, והרב אוזבנד הביא את שיטת פוניבז'. זה מה שמושך בחורים. מגוחך מה שכתבתם על שיעור א', וכי דווקא בשיעור א' לומדים בשיטת ר' יוסל'ה
בקי בישיבות
אולי לא הצוות אבל הבחורים שם הם ממש על הקו הזה הקבוצה המובילה היא קבוצת המהרי"לניקים
יוסי
4
ישיבה שגדלה במהירות לא הגיונית יש בה כל שנה שיעורים ענקיים שיוצרים פערים גדולים בין הבחורים שחלקם ברמה הגבוהה ביותר בעולם הישיבות והגיעו בעיקר מהישיבות הקטנות של סורוצקין ומעוד כמה ישיבות קטנות ששולחות את הבחורים הטובים לשם אך השאר בחורים בינונים שנועדו להגדיל את הישיבה.(אך עדיין מדובר בישיבה שקיימי
ישיבישער
3
שכחו לציין את הר"מ הפופולרי אחיו המוצלח של שלום בער הרב שמעון סורוצקין ר"מ שיעור ב הוא מנגנון אליו הרבה בחורים וגם יש את הרב יהודה ברמן בנו של הרב חיים פרץ ברמן שתיהם מאוד פופולאריים בין שורות הלמדנים הנחשבים תלמידים של הרב יוסף שרייבר
לומד שם
2
חשוב מאוד, זו אחת מהישיבות הבודדות שהמבנים שלה הם מפוארים מאוד וכ'כ כיף ללמוד במבנים כאילו
יאיר
1
בתכלס למרות שאני לומד בחברון סורוצקין יכולה להיות ישיבה פצצה לכאלה שהם לא בראש פתוח מידי אבל לא רוצים חניקה/עבמ"יות כמו אור ישראל או תפרח והם אנרגטים ולא כמו קפלן
חברונער

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: