הלווית פוסק הדור זצ"ל

"פוניבז' שלו"; חלק מהספד הגרב"ד פוברסקי - צונזר ב'יתד'

במהלך הספדו על הגר"נ קרליץ זצ"ל, התייחס ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי לפסיקתו במחלוקת על ישיבת פוניבז' - אך דבריו אלו צונזרו מ'יתד נאמן' • התלמידים זועמים וייתכן שתפורסם הבהרה (בארץ)

יענקי כץ | כיכר השבת |
הגרב"ד פוברסקי בהלוויה על רקע המלווים הרבים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרסום ראשון: משפט אחד קצר - אך משמעותי, שאמר חבר 'המועצת' של 'דגל התורה' וראש ישיבת פוניבז', הגאון רבי ברוך דב פוברסקי, בהספדו בהלווית גאב"ד בני ברק, פוסק הדור הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל, הושמט מתוך תמלול ההספד שהופיע למחרת ההלוויה, ב'יתד נאמן', ביטאון 'דגל התורה'.

הגרב"ד פוברסקי אמר בהספדו: "תורה תורה חגרי שק, התפלשי באפרים, אבל יחיד עשי לך, מספד תמרורים, כל אחד זה אבל יחיד, כל אחד יודע כמה שהנפטר הזה עזר לו, בפרט ובכלל, בכל דבר קטן. כמה הישיבה חייבת לו, ישיבת פוניבז', אני כעת מדבר בשם הישיבה, היא שייכת לו, הוא הציל את הישיבה, והוא שמר על הישיבה, עד שגדלה כמו שרואים היום, כל ישיבת פוניבז', שייך לו".

הגרב"ד פוברסקי בהלוויה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

דבריו של הגרב"ד פוברסקי כוונו למאבק רב השנים על בעלות ישיבת פוניבז', בין הגיסים - הגר"א כהנמן והגר"ש מרקוביץ, כאשר בשיאו של מאבק הירושה שאיים על קיומה של הישיבה, צידד הגר"נ קרליץ זצ"ל באופן מובהק לטובת הגר"א כהנמן, ופסק כי הסמכות הרוחנית של הגר"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי היא הקובעת בישיבת פוניבז'.

במכתביו, הדגיש הגר"נ כי הצד השני למאבק, קרי הגר"ש מרקוביץ, הוא תלמידם של הגר"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי ועליו להתיישר עם הנהגתם.

אף שדבריו של הגרב"ד פוברסקי נאמרו ברמז במסע ההלוויה, תלמידיו הבינו היטב את כוונתו, אולם הופתעו לגלות כי בתמלול ההספד שהופיע בעיתון 'יתד נאמן' - הושמטו דברי ראש הישיבה.

ל'כיכר השבת' נודע כי מאחורי הקלעים התנהל דיון בוועדה הרוחנית של 'יתד נאמן', בין מזכיר הוועדה הרב יהודה יברוב לחבר הוועדה הגאון רבי נתן זוכובסקי, והשניים החליטו כי היות ובזמנו, במאבק על ישיבת פוניבז', צידד מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל אחרת מדעת הגר"נ קרליץ זצ"ל, על כן על העיתון להימנע מלהיכנס למחלוקת הפוסקים בנושא.

תלמידיו של הגרב"ד פוברסקי זעמו על השמטת הדברים, ואחד מהם אמר ל'כיכר השבת' כי "ללא ספק מדובר בעזות מצח. עומד אחד מגדולי הדור, מענקי התורה, מזקני ראשי הישיבות ומראשי הנהגת הדור, ומדבר מדם ליבו בהספד, במילים אותם שקל ב'דעת תורה' צרופה, ומחליט מי שמחליט למחוק את הדברים".

רבבות המלווים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לדבריו, "בהינף יד למחוק משפט משמעותי שהוא ליבת דברי מרן ראש הישיבה - זוהי פגיעה חמורה. אנחנו מבקשים לדעת מי קיבל את ההחלטה לצנזר את הדברים, והאם המצנזר קיבל אישור לכך מגדולי הדור".

גורם אחר מאשים בשיחה עם 'כיכר השבת': "זה נראה שהרוח הקודמת - עדיין שולטת בעיתון".

ל'כיכר השבת' נודע כי אמש נערכה התייעצות נדירה בנושא בין גדולי ישראל הגר"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי, בשאלה האם לפרסם בעיתון את ההספד המלא, או לפרסם 'הבהרה' כי הדברים הושמטו ב"טעות סופר". בשלב זה טרם התקבלה הכרעה.

מזכיר הוועדה הרוחנית של 'יתד נאמן', הרב יהודה יברוב, אומר ל'כיכר השבת' כי "בגלל זהירות בכבודם של גדולי ישראל, קיבלנו הוראה רשמית מהוועדה הרוחנית להוריד את זה".

תגובת הנהלת 'יתד נאמן' לא התקבלה עד לשעת פרסום הכתבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר