"וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת"

תיעוד נדיר: מרנן הגר"מ פיינשטיין והגרא"מ שך

משה דוד ירמש נהג במשך שנים לתעד את גדולי הדור, אך מעולם לא חשף את התיעודים. כעת, בשל הקורונה והרצון ל'שמח' את הציבור הוא חושף את התיעודים מהארכיון (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: משה דוד ירמש )

משה דוד ירמש מארה"ב תיעד בצעירותו פעמים רבות את מרנן הגרא"מ שך והגר"מ פיינשטיין זצ"ל. כעת הוא חושף לראשונה תיעודים היסטוריים מאורח חייהם בתקופות שונות. בשיחה עם 'כיכר השבת' הוא מגלה כי החליט בשל התפשטות הקורונה ומצבם הבודד והדיכאוני של אנשים רבים לחשוף את התיעודים המשמחים.

בתיעוד ניתן לראות את מרן הגרא"מ שך זצ"ל ראש ישיבת פוניבז' ברגעים נדירים של פלפול בלימוד עם תלמידיו לאחר השיעור בישיבה. מי שנראה בבירור בתיעוד הוא ראש ישיבת אורחות תורה הגאון רבי איתמר גרבוז שהיה אז אברך צעיר.

בתיעוד נוסף נראה מרן הרב שך צועד לתפילת שחרית בישיבת פוניבז' כשהוא מלווה מקורבו הרב דוד צבי קצבורג. כמו כן נראה ראש הישיבה זצ"ל בתפילת שחרית בהיכל הישיבה.

גם פוסק הדור מרן הגר"מ פיינשטיין תועד על ידי ירמיש בהזדמנויות שונות. בתיעוד אחד נראה פוסק הדור מעניק ליטוף של חיבה לילדים צעירים שאימם ביקשה שיצטלמו על ידו, ובתיעוד נוסף נראה הגר"מ פיינשטיין מתפלפל בלימוד עם אחד ממקורביו.

כמו כן, ניתן לראות בתיעוד נוסף את פוסק הדור הגרש"ז אוירבך זצ"ל נראה בעת התפילה באחד החגים כששטריימל לראשו.

בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר דוד משה ירמש כי "המטרה העיקרית שבגללה פרסמתי את התיעודים הללו, היתה בגלל שבתחילת תקופת הקורונה כאשר אנשים החלו לשמוע בשורות קשות בכל יום וכולם היו תקועים בבתיהם מדוכאים, חשבתי שאנשים יעריכו קצת היסח הדעת מכל החדשות הרעות".

עוד הוסיף: "צילמתי את הסרטונים לפני 35 שנה, מעולם לא הוצאתי אותם החוצה"

מרן הגרא"מ שך

ירמיש מסביר בהתלהבות כי "בסרטונים של הרב שך, רציתי להראות לאנשים שיכול להיות זוכרים את הרב שך רק כאדם שהיה עסוק כל היום רק בהתעסקות פוליטית, כאן בסרטונים ניתן לראות את הדמות האמיתית שלו כמלמד תורה לתלמידים. ניתן לראות עד כמה הוא נהנה ללמוד וללמד את תלמידיו. זה היה העיסוק העיקרי שלו, לא הפוליטיקה".

איש התקשורת אלי ביתאן, בוגר ישיבת פוניבז' שצפה בתיעוד הנדיר צישיבת פוניבז' הביא את נקקודת מבטו.

בשיחה עם 'כיכר השבת' הסביר ביתאן כי הווידאו מרגש מתעד רגע מסוים מאד משיעורו של מרן הרב שך בישיבת פוניבז'.

"שימו לב למבנה השיעור, שהיום כמעט ולא נהוג בעולם הישיבות (בפוניבז' זו עדיין האופן בו נמסרים שיעורים) - ראש הישיבה אומר את הרעיון שחידש, או את הטיעון, והלמדנים בבת אחת סוערים בעד ונגד בוויכוחים ובתנועות ידיים סוערות".

"הצלם מ"ד ירמיש (ששחרר היום את הווידאו כדי לשמח את לב המסוגרים בקורונה) הצליח לקלוט את הרגע הנדיר בו הרב שך זורק לחלל האוויר את הטיעון, וברגע האולם סוער וגועש. סביב הרב שך מתכנסים הלמדנים הבוגרים יותר. אחד מהם, שנראה נושא ונותן עם ראש הישיבה, הוא הרב איתמר גרבוז העומד בראש ישיבת "אורחות תורה" בבני ברק. הוא לא היחיד, חלק גדול מראשי הישיבות היום נמצאים בחדר הזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר