אסון מירון • הזלזול של המדינה

הרב אביגדור חיות מתחנן לסיוע: "אנחנו לא אזרחים סוג ב'"

שמונה חודשים חלפו מאסון מירון, ומדינת ישראל טרם מצאה דרך לסייע למשפחות • הרב אביגדור חיות לא מבקש פיצויים, רק דרך להתמודד: "קיבלתי רק תעודת פטירה והפסקת קצבת ילדים" (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הרב אביגדור חיות באולפן 'כיכר' (צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

שמונה חודשים חלפו מאז הילולת הרשב"י במירון, בה נספו 45 יהודים, באסון האזרחי הגדול בתולדות מדינת ישראל. למרות הכאב הרב שעטף את כל עם ישראל, על אף האבל הלאומי ו-ועדת החקירה הממלכתית, משפחות ההרוגים והפצועים עדיין לא זכו לסיוע, ולו הקטן ביותר, מהמדינה.

בשבוע שחלף דחתה ועדת השרים לחקיקה, בראשות שר המשפטים גדעון סער, את הצעת ח"כ יעקב אשר להשוואה בין משפחות הרוגי ופצועי אסון מירון למשפחות אסון קריסת אולמי ורסאי, בטענה שהדבר דורש החלטת ממשלה. נכון לכתיבת שורות אלו, לא ברור מתי המשפחות תקבלנה את הסיוע שהן כה צריכות.

הרב אביגדור חיות, שנפצע באסון ואיבד בו את בנו ידידיה ז"ל ואת תלמידו משה לוי ז"ל, אמר ב'תוכנית הכלכלית' של 'כיכר השבת' כי עד עתה אין שום יחס מהמדינה לאזרחיה שחייהם נפגעו באסון זה: "המדינה מתעלמת מאזרחיה. בהגשת מסקנות הביניים של הוועדה נכתב ש'הם (המדינה; ר"כ) מצטערים בצער המשפחות', אז שאלתי 'איך?'", אמר חיות בכאב.

"אין פה קשר לפיצויים - אני לא חושב שמישהו יכול לפצות אותי, ואני גם לא צריך שיפצו אותי. אני רק מבקש שיתנו לי כלים להתמודד". בשלב זה סיפר חיות מה הוא כן קיבל מהמדינה עד עכשיו: "שני הדברים הרשמיים היחידים שקיבלתי מהמדינה זה תעודת פטירה, ללא ציון הסיבה, ומכתב מביטוח לאומי שמודיע לי שמפסיקים לשלם קצבת ילדים על ידידיה".

הרב אביגדור חיות באולפן 'כיכר' (צילום: ליאור מזרחי, כיכר השבת)

לפני שחיות דיבר על מתווה הפיצויים, הוא ביקש יחס רשמי מהמדינה, שתזכור את אזרחיה: "אנחנו חייבים לטפל בנו כאן ועכשיו - והמדינה לא נמצאת. אף אחד מהמדינה לא דיבר איתנו. לא בנט, לא לפיד, לא סער. גם מגנץ לא קיבלנו שיחת טלפון", סיפר חיות כמה מבחינת ראשי המדינה הם כלל לא במחשבותיהם.

"גם מש"ס ומיהדות התורה לא דיברו איתנו שום דבר על סיוע מהמדינה. שלחו מכתב יפה, ותו לא. גם את הצעת יעקב אשר אף אחד לא הסביר לנו מה היא אומרת. בפועל מאז האסון, שמונה חודשים, אנחנו מתמודדים עם ההשלכות לבד - ללא סיוע מהמדינה", סיפר.

חיות פנה לראשי הממשלה, נפתלי בנט ויאיר לפיד, ולשריה: "ההרגשה היא שאנחנו אזרחים סוג ב'. אני רוצה שיתייחסו אליי כמו אזרח מן השורה. זה שאני לא מצביע לאותה מפלגה שלך או שאני לא שם כיפה כמוך - לא הופך אותי לאזרח סוג ב'. צריך לפעול לאחדות עם ישראל. תסתכלו לי בעיניים, כשווה בין שווים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר