פיגוע התופת הכפול

צועד בין השיחים, מצמיד ליד תחנת האוטובוס ובורח • רגעי הנחת מטען הנפץ בירושלים

חיים גולדברג חושף את התיעוד המלא מרגעי הצמדת מטען הנפץ ליד תחנת האוטובוס בכניסה לירושלים, פחות משעה לפני הפיגוע הכפול (ביטחון TV)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: מצלמות אבטחה)

יותר מחודש אחרי פיגוע התופת הכפול בירושלים, ושעות אחרי חשיפת פרטי החקירה ומעצר המחבל, 'כיכר השבת' מפרסם היום (שלישי) לראשונה את התיעוד המלא מרגעי הצמדת מטען החבלה ליד תחנת האוטובוס.

בתיעוד הבלעדי נראה המחבל ממרחק, כשהוא נוסע על גבי אופנוע בין השיחים מאחורי תחנת האוטובוס בכניסה לירושלים. בשלב מסוים הוא יורד מהאופנוע ומתקרב לעבר התחנה כאשר המטען בידו. הוא מצמיד אותו ובורח.

היום הובא המחבל, אסלאם פרוח, לבית המשפט לדיון בעניינו. הוגשה נגדו הצהרת תובע ומעצרו הוארך. בעוד שלושה ימים הוא צפוי להיות מואשם.

מוקדם יותר היום אישר בית המשפט, לבקשת 'כיכר השבת', לפרסם את עובדת מעצרו של המחבל ואת פרטי פיענוח חקירת הפיגוע, שהתרחש בחודש שעבר.

הצהרה לתקשורת של מפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן בזירת הפיגוע

כאמור לפני יותר מחודש התרחש פיצוץ חזק של מטען חבלה באזור צומת הכניסה לירושלים בסמוך לתחנת אוטובוס. כוחות משטרה גדולים הוזעקו למקום ובמקביל לטיפול בזירה זו, בסביבות השעה 07:35 ארע פיצוץ מטען חבלה נוסף בצמוד לתחנת אוטובוס בצומת רמות שבירושלים. כוחות משטרה והצלה רבים בפיקוד מפקד מחוז ירושלים הגיעו למקום ופעלו להצלת חיים ופינוי נפגעים מהזירה.

במקביל חבלני המשטרה טיפלו בזירות המטענים, וכוחות משטרה רבים החלו בסריקות ואיסוף ממצאים וראיות. כתוצאה מפיגוע המטענים הכפול נרצחו שני בני אדם: טדסה טשומה הי"ד – תושב פסגת זאב שהיה בשנות החמישים לחייו, והנער אריה שצ'ופק הי"ד שהתגורר בשכונת הר-נוף. בנוסף נפצעו בפיגוע הכפול למעלה מ-20 בני אדם, מרביתם במצב קל או נפגעי חרדה.

בימים שלאחר הפיגוע נאספו ע"י חוקרי שב"כ וימ"ר ירושלים בסיוע כוחות צה"ל, ממצאים וראיות במטרה להתחקות אחר זהות המחבל.

מספר ימים לאחר הפיגוע אותרו בשטח פתוח בשטחי יו"ש סמוך לתצפית אוג, פריטים חשודים מוסתרים בשטח, בהם: קטנוע שעפ"י החשד שימש את המחבל לביצוע הפיגוע והנחת המטענים, 5 מטעני צינור, בגדים שונים ששימשו את המחבל לפני במהלך ולאחר הפיגוע, קסדה ועוד.

תפיסת המחבל

במשטרה ובשב"כ הבינו, כי המחבל הגיע עם קטנוע, הניח את המטען ונמלט לאזור נחל אוג שבמדבר יהודה. ביום שישי שאחרי הפיגוע, נכנסה יחידה של הצבא המכירה היטב את השטח והיא הובילה את הסריקות אחרי המחבל, באותו יום שישי נמצא הקטנוע עמו המחבל ביצע את הפיגוע.

רפ"ק אסף עובדיה מהיחידה המרכזית של מחוז ירושלים אודות חקירת הפיגוע של השב"כ והמשטרה ומעצר המחבל

יום לאחר מכן, נמצאו הבגדים והקסדה של המחבל ובזירה נוספת נמצאו חמישה מטענים בתוך בור שנחפר על ידי המחבל.

הבעלים של הקטנוע שאותר, היה יהודי ממרכז הארץ, שכנראה הפרטים נגנבו ממנו ועברו לחנות קטנועים בכפר עקב שם מתגורר המחבל.

לאחר שהתקבל המידע על כפר עקב, החוקרים הצליחו לעלות על זהותו של המחבל, תושב המקום בעל תעודת זהות כחולה. המחבל נעצר במקום עבודתו במפעל להנדסת מכונות במישור אדומים, כאשר לחוקים התברר שלאחר הפיגוע, הוא חזר לשגרת יומו.

המחבל שביצע את הפיגוע

המחבל, כך עלה בחקירה למד באינטרנט איך להכין מטענים והכין 8 קילו חומר נפץ, לצורך זה הוא הקים מעבדה קטנה ושם הכין את המטענים, המחבל גם השיג נשק והכין לו משתיק קול, לקטנוע הוא טישטש את הזהות והחליף לו את לוחית הרישוי וכן טשטש את מספר השלדה של האופנוע.

המחבל למד מה הן השעות העמוסות בתחנות בכניסה לעיר ובצומת רמות ולפי זה תכנן את הפיגוע והפעיל את המטענים באמצעות הטלפון הנייד שברשותו, הוא הכין מטען גדול יותר ותכנן להניח אותו ולפוצץ אותו בזמן שכוחות ההצלה בזירת הפיגוע, בחסדי שמיים הייתה תקלה והמטען לא עבד.

בחקירה שלו הוא שיתף פעולה עם החוקרים, אבא של המחבל, הוא יליד רמאללה ואימו ילידת מזרח ירושלים, בחקירה שלו הוא לא הביע צער על המעשים.

פעל על פי אידאולוגיית דאעש

מחקירת השב"כ וימ"ר ירושלים עולה כי החשוד, שפעל תחת אידיאולגיה סלפית-ג'האדיסטית המזדהה עם ארגון הטרור של המדינה האסלאמית (דאעש) ביצע פיגועים אלה לבדו, לאחר שתכנן את הוצאתם לפועל במשך זמן, לשם פגיעה באזרחים ישראלים בירושלים.

במסגרת החקירה עלה שהעצור צרך תכני טרור ובין היתר כאמור מצפייה בהם למד אודות יצור חומרי נפץ וביצע ניסויים בבור אותו חפר בשטח פתוח באיזור בנימין, שם גם ייצר את מטעני הנפץ. בבור שאותר ופוצץ, הוסתרו חומרי גלם ליצור מטענים נוספים וכן נתפס ברשות המפגע, נשק מסוג קרלו.

תיעוד מסריקות של כוחות המשטרה ומג״ב אחר חשודים במרחב מיד לאחר הפיגוע

במהלך המרדף אחריו, נתפס מטען נוסף מוכן להפעלה. מהחקירה עולה שפרוח התכוון לבצע באמצעותם פיגועים נוספים.

מעצרו של המחבל הוארך מעת לעת בבימ"ש. היום הוגשה נגדו הצהרת תובע על ידי המשטרה ובימים הקרובים צפוי נגדו כתב אישום בגין מעשי טרור ורצח ע״י הפרקליטות.

במסגרת החקירה נעצרו חשודים נוספים אולם התברר בחקירה כי אינם מעורבים בפיגוע זה. אחד מהחשודים הללו, נעצר על ידי בלשי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים ובחקירתו התברר כי תכנן לבדו וללא קשר לפיגוע המטענים, לבצע פיגוע נוסף באזור התחנה המרכזית בירושלים. החשוד היה בשלבי תכנון ראשוניים ומעצרו סיכל את כוונותיו. מעצרו הוארך ובימים הקרובים צפוי גם נגדו כתב אישום.

הבור שחפר המחבל

"שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל ימשיכו לפעול לסיכול כל ניסיון של ארגוני ופעילי טרור לקדם פעילות טרור כנגד מדינת ישראל ואזרחיה", נמסר מדוברות משטרה ושב"כ.

יצוין, כי ל'כיכר השבת' נודע, כי לסיפור פריצת המצלמות של הגוף הביטחוני הגדול בכניסה לירושלים - אין קשר למחבלים.

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי אמר: "מיד אחרי הפיגוע הכפול בירושלים הגדרתי את לכידת האחראיים לפיגוע הרצחני כמשימה ראשונה במעלה. היום עם הגשת הצהרת התובע כנגד המחבל אנחנו סוגרים מעגל ומביאים לדין את האחראי לפיגוע הכפול, פיגוע שלצערנו הסתיים ברציחתם של טדסה טשומה ז״ל והנער אריה שצ׳ופק ז״ל ובפציעתם של אזרחים נוספים. מאז הפיגוע שוטרי מחוז ירושלים בשילוב זרועות עם שרות הבטחון הכללי וצה״ל פעלו בנחישות מסביב לשעון וניהלו חקירה אינטנסיבית ומקצועית עד למעצר המחבל ופענוח הפיגוע. יחד עם שוטרי מחוז ירושלים, פעלו במצוד ובחקירה גם לוחמי משמר הגבול, אנשי מערך החבלה של משטרת ישראל ואנשי הזיהוי הפלילי באח״מ. לכל אלה חלק משמעותי מאוד בפענוח המורכב של חקירת הפיגוע. שוב הוכחנו כי ידה הארוכה של מערכת הבטחון מגיעה לכל מי שעוסק בטרור, כך פעלנו תמיד וכך נפעל בעתיד".

הפרטים שהמחבל הסתיר

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן אמר: "פיענוח פיגוע הטרור הרצחני שהתרחש בעיר בחודש שעבר וסיכול פיגוע נוסף שתכנן חשוד אחר שעצרנו, הוא פועל יוצא של עבודה מאומצת בשילוב זרועות של כל כוחות הביטחון. חקירת הפיגוע שנוהלה ע"י היחידה המרכזית במחוז ירושלים ושירות הביטחון הכללי, הובילה למעצר המחבל שפעל לבדו ומעצר חשודים נוספים, בהם חשוד אחר שהתכוון לבצע פיגוע בעיר- פיגוע שסוכל עם מעצרו. מיד לאחר הפיגוע הנחתי על ריכוז מאמץ מחוזי והכוונת כלל יחידות המחוז בסיוע יחידות משטרה נוספות ומג"ב שפעלו מסביב לשעון, וביצעו מאות פעולות חקירה שהובילו לסגירת המעגל החשובה הזו, יחד עם שותפנו בשב"כ ובצה"ל. אנחנו נמשיך לפעול למאבק נחוש ובלתי מתפשר במחבלים ובטרור בכל זמן ובכל מקום ולהגן על בטחון אזרחי מדינת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר