רבנים דתיים לאומיים: מותר להזמין אורח לשבת, למרות שיחלל אתה

פסק חדש ומתירני של רבני 'בית הלל' מעורר סערה בציונות הדתית: לפי הפסק, במידה ויתכן קרע במשפחה, מותר להזמין אורח לשבת, גם במידה וידוע שהוא יחלל שבת בדרכו, פסק זה, מצטרף לסדרת פסקי הלכה מעוררי תהיה שסופקו בעת האחרונה, כאשר אחת מהן אף התירה לחיצת יד לנשים (יהדות)

יוסף פאר | כיכר השבת |
נרות שבת (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

רבני הציונות הדתית ממשיכים בפסיקות מקלות המעוררות סערה, ועכשיו: לפי פסק של רבנים בציונות הדתית, במידה ועלול להיגרם קרע במשפחה, מותר להזמין אורח לשבת גם אם ידוע שהוא יחלל שבת בדרכו.

יצויין, כי הפסק מעורר תהיות רבות בקרב יראי שמיים רבים בקהילה הדתית לאומית שלא מבינים את פשרו של הפסק, מאחוריו עומד ארגון הרבנים הפשרן והליברלי 'בית הלל'.

בתחילת הפסק כותבים הרבנים שיש לציין לאורח כי ההזמנה הינה לכל ארוח השבת, ולהבהיר לו בכך שלא יתאפשר חילול היום הקדוש במהלכו.

אולם, הרבנים המתירניים, מסייגים ואומרים כי האמירה אותה יש לומר הינה בגדר 'מס שפתיים' בלבד: "חשוב להדגיש שהאורחים מוזמנים להגיע לפני כניסת השבת ולזכות בארוח מלא עד מוצאי שבת. אף אם הדבר איננו ישים מבחינת האורח, יש מקום למארחים להזמינו לסעודת ליל שבת לצורך קירוב או שלמות המשפחה, גם אם קרוב לודאי יחליט שלא להישאר לכל השבת

עוד ממשיכים הרבנים בפסק שעורר תהיות בציונות הדתית: "במקרה של צורך גדול, בעיקר במקום של חשש לקרע במשפחה ובעיות בשלום בית, ניתן לאפשר גם הזמנה ליום שבת, בהסתמכות על הפוסקים המתירים זאת".

הרב רונן נויבירט, מנכ"ל ארגון הרבנים שהוקם לפני כשנה, אומר: "החברה הישראלית בימים אלו עוברת שינויים ומחפשת יותר חיבור בין דתיים וחילוניים ויותר יהדות. שולחן השבת היא אחת החוויות החזקות ביהדות, שביכולתה להביא לקירוב לבבות, חיזוק הזהות יהודית והתקרבות לערכי שמירת השבת"

לדברי נויבירט: "בית הלל הרים את הכפפה ומפרסם פסק הלכה המתיר במקרים מסוימים הזמנה לשולחן השבת, גם אם עלול להיגרם חילול שבת כתוצאה מכך – ובתנאי כי תוצע מראש האפשרות למתארח להישאר לכל השבת. בית הלל מאמין כי מהלך זה יביא בסופו של דבר לחיזוק ערכי שמירת השבת בחברה הישראלית, כיוון שהדבר יצור הזדמנויות לישראלים רבים להיחשף לחוויית השבת".

יצויין, כי זו אינה הפעם הראשונה בה פסקי הלכה מוזרים יוצאים מבית מדרשה של הציונות הדתית, לאחרונה, אף סיפר ח"כ משה פייגלין, כי החליט ללחוץ יד לנשים, בניגוד להלכה הנהוגה מזה שנים, בתואנה כי "רבו התיר לו".

גם הרב יובל שרלו, הנחשב לאחד מראשי הרבנים המתירניים במגזר הדתי לאומיף התיר לפני תקופה לחיצת יד לנשים, כשהוא מסתמך על טיעון "כבוד הבריות". לעומתו, שלל הרב שלמה אבינר את הפסק על הסף, וקבע כי לפי ההלכה אסור ללחוץ יד לנשים, גם במקרה שעלולה להיווצא פגיעה בכבוד הבריות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר