הרב שרלו: מותר לענוד עגיל, כדי להתחזק

ראש ישיבת ההסדר בפתח-תקווה הפתיע בפסק הלכה: מותר לנער לענוד עגיל על אוזנו, בתנאי שההורים יתנו זאת בהתחזקות ברוחניות. "כך גם לא יעברו על ההלכה, וגם לא יהפכו את ענידת העגיל לדבר מה מורד במישור המהותי, אלא להפך - בצורה פרדוכסלית זה יהיה חלק מהתקדמות", הוא מסביר

מעיון באתר האינטרנט של ישיבת ההסדר בפתח תקוה בראשה עומד אחד ממנהיגיה הרוחניים של הציונות הדתית, הרב יובל שרלו, נראה כי אנו עדיין בעיצומו של חג הפורים.

בשו"ת תורני המתפרסם באתר, נשאל הרב שרלו האם להורים מותר לתת לבנם לענוד עגיל. תמצית תשובתו של הרב שרלו מפתיעה: אין בכך איסור, הוא קובע, ויש אף לתמוך בכך אם הדבר יביא להתקדמות רוחנית של הנער.

להלן התשובה והשאלה, מתוך האתר:

"בני בן חמש עשרה וחצי ורוצה מאד לענוד עגיל באוזנו. אנו משפחה דתית ומוכנים לאפשר זאת רק בהיתר הלכתי ברור. האם יש מקור כלשהו להיתר הלכתי בעניין?".

והרב שרלו משיב:

"אחלק את תשובתי לשלושה חלקים:

"א. מבחינה הלכתית טהורה, קשה לראות היום עגיל באוזן כלבוש אישה, בעיקר אם מדובר באוזן אחת, ובוודאי שקשה לראות עגיל שני כסותר את ההלכה הפשוטה.

"ב. אנו מוצאים כבר בשולחן ערוך התנגדות לחלק מדרכי הלבוש בשל תרבות גויים וכדו´. אני חושב שנכון יהיה לטעון כי עגיל באוזן מהווה היום לא רק דבר אסתטי בעיני המתבונן, כי אם גם לבוש שבא לבטא התייחסות תרבותית מסוימת. זה כמובן שונה מאחד לאחד. לכן, קשה לומר באופן חד משמעי כי הדבר אסור מבחינה זו, אולם אם הוא מהווה לבוש שמטרתו ביטוי של התרחקות - הדבר אסור.

"ג. מבחינה חינוכית נראה לי שנכון מבחינתכם כהורים לנהוג כך: בשל העובדה שהדבר לא אסור ישירות הלכתית, אך בשם העובדה שהדבר עלול להיות מנוגד ומבטא תרבות זרה ואחרת, וגם בשל הגבולות להכריח ילד בן 15 לעשות דברים בניגוד לרצונו, הציבו בפני ילדיכם את האתגר הבא: התירו להם ללכת עם עגיל (ראשון או שני) כפי שירצו, אולם בשל העובדה שהדבר עלול להיות תהליך המבטא מבחינתם מרידה, מה שהם כמובן מכחישים, דרשו מהם כי הדבר יהיה קשור למהלך כולל גם התחזקות בתחומים תורניים כפי שיבחרו.

"כך גם לא יעברו על ההלכה, וגם לא יהפכו את ענידת העגיל לדבר מה מורד במישור המהותי, אלא להפך - בצורה פרדוכסלית זה יהיה חלק מהתקדמות רוחנית".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (94%)

לא (6%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

28
לא מסכים עם שרלו בפסיקותיו אבל היה כזה מנהג גם אצל אשכנזים עד לפני 100-150 שנה כסגולה לאריכות ימים של הנער תבררו קצת
נתי
27
הרב שרלו פוסק לעצמו ולכשמותו - פסיקותיו מוזרות ותכליתן התבלטות ומשיכת תשומת לב בעיקר של החילוניים המתלהבים ממנו עד בלי די.
ממתי
26
במקום להתייחס עניינית לטיעונים ההלכתיים הרציונליים שאומר כבוד הרב שרלו שליט"א מתייחס בעל הטור בזלזול ובציניות אופיינית המעידה על ריקנותו ונבערותו. אכן, במגזר החרדי אין בנמצא פוסק בעל שיעור קומה עומק ורוחב אופקים כדוגמת הרב שרלו יאריך ה' ימיו ושנותיו.
גאון הדור הקודם
25
את הכתבה הזאת לעיתונות החילונית שהולכת לשמוע את דרשת מרן הגר"ע במוצ"ש כדי להוציא סקופים עסיסים ולבדר את הקוראים. לאור מעריב וידיעות נלך. אריכם ישראל.
תחושת מוכר לי..
24
הם הסטנדאפיסטים הכי טובים........בדרנים לעילא ולעילא....
שמש
לעולם לא תשמע מפי דתילוני מילה רעה על חילוני רק!!! על חרדים ובמיוחד על הצדיקים שבהם
הטומאה שבקודש
23
התשובה שלו מלמדת על חכמה רבה, וידע רב בחינוך. כל הכבוד
יואב
אם הוא מסוגל לחלוק על פוסקי הדורות הוא חייב להיות חכם
גרונישט
מי הם אותם "פוסקי הדורות" שאתה מתייחס אליהם? יש קבוצה של אנשים שקוראים להם "פוסקי הדורות"? או שזה כמו המושג חז"ל שכולל את כל החכמים שחיו במאות הראשונה עד השישית, ולא משנה אם מדובר במרחק של מאות שנים ומאות קילומטרים, ובאנשים שחלוקים זה על זה השקפתית כרחוק מזרח ממערב. רבי יוסי הגלילי שהאכיל את בני עי
נחמיה
22
העגיל הינו סימן זהוי כאשר אין אפשרות לזהוי מנסיון,
א. בן יהודה
21
אפשר להציע את הפסק הגאוני הזה כהצעת פשרה בכל מקום שרוצים להכניס נשים כחברות במועצה הדתית,‏ שיביאו גברים עם שני עגילים עם קוקו ארוך ‏‏(אני בטוח שגם לזה יהיה לשרלו היתר‏) וכמובן בלי זקן וכל הצדדים יוכלו לשבת יחד באהבה ואחוה שלום ורעות,‏ ‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הפתרון למחלוקת עם הרפורמים
20
אסור לענוד עגילים אפילו שאתה ספרדי או אשכנזי ואצלי בביתי רק הבנות שמים עגילים ולא הבנים .הרב שרלו אל תוציא את בנ''י ישראל מהיהדות תעשה מה שאתה רוצה אבל אל תשפיע על אחרים נגד התורה הקדושה.אבי אומר שיכולים לעשות פירוש על התורה אבל אסור שהפירוש יהיה נגד התורה ולכן הפסק דין שלך לא שווה בשבילי .אתה צריך
משה יהודה
מותר לענוד עגילים אפילו שאתה ספרדי או אשכנזי ואצלי בביתי גם הבנים שמים עגילים ולא הבנות בלבד.
יהודה לוואי
19
מצנזרים דברים שלא באים טוב לעורך? הרב שרלו בניגוד לחצרות האטומות והסגורות בהם אתם חיים את חייכם ומנותקים מהארץ והעם,חי עם כלל ישראל ומודע לרמה התורנית הירודה.אין כאן הרבה תגובות ראויות וענייניות,הרוב זלזול בתלמיד חכם עצום ובמורה הלכה בישראל ועל זה תתנו את הדין ןתיתבעו ע"י בית דין של מעלה,הרי על שנא
אבשלום
בס"ד להלן ציטוט משיעורו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל עגילים - יש אנשים העונדים עגילים לאוזניהם (והגדילו לעשות אלה המניחים שורה של כמה עגילים לאורך האוזן ל"ע), ויש בזה איסור דאורייתא של "לא ילבש". אם נתיר עגיל אחר כך נתיר גם קעקוע ואחר כך השם ירחם עדיף למות כיהודי מאשר לחיות כמו גוי , בגלל המת
יצחק
18
אני גם בן חמש עשרה ורציתי לעשות עגיל בגבה ובנוסף אני כהן מה אומרת הדת על זה
נתנאל
17
בצורה פרדוכסלית בואו נתיר איסור מפורש של ״לא ילבש״.... ועוד מפי אדם שקורא לעצמו רב.. ממש לבכות על אותם האנשים הנוהים אחריו במחשבה שאותו אדם ראוי לתואר הנעלה רב בישראל.. על זה נאמר ״לא ילבש עם הארץ גלימת רב״
לא ילבש
למה נקרא שמה חזיר? שעתיד לחזור להיות מותר. עיין גם באור החיים, ויקרא.
מנדל
מי קובע מה בגד נשים או גברים??!?!? בני ישראל לבשו עגילים ושמלות במדבר! תלמד את הלכות "לא ילבש" לפני שאתה מוציא שם רע על רב בישראל!
בלה
16
בושה וחרפה. אני הייתי פוסק שעל ההורים לנדות את הנער, לגרש אותו מהבית. לשבת עליו שבעה, לרשום אותו בתור תלמיד פיקטיבי בישיבת המתמידים ולחתן אותו עם פרענקית. זה חינוך.
רב שמערל בערל
עוד כמה הצעות: לנדות אותו בפני שלושה שאכלו, להאכיל אותו קטניות בפורים, לחתן אותו עם פרענקית שחזרה בתשובה ונהייתה ד"לית, ולגזור את פיאותיו כי זה "לא ילבש" לגלגל תלתלים כמו נשים.
חתוכה
15
יהודים לבשו עגילים בארצות ערב במיוחד. יש את שם המשפחה הספרדי "בוכריס", שמשמעו "גבר שעונד עגיל"
קדומים
14
בבמדבר ל"ב). אהרון מסכים, ומורה לעם להביא אליו את "נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם זאת אומרת שהבנים היו עונדים עגילים גם
הרב יהודה פ.
לעבדים שמים עגילים כדי לסמן אותם וגם לבהמות, אכן מנהג פגאני קדום. שים עגיל יאחתיכת מגעיל.
emanon
דור המדבר, דור דיעה שקיבלו את התורה, אתה קורא להם פגאנים ועבדים ובהמות? אין לך בושה? הם הדור הנבחר לקבל תורה, אם הם לבשו נזם ועגיל אז זה מותר. כדאי להיזהר מללגלג על הדור הנבחר שה' בחר בו, כי יש בורא לעולם שרואה ושומע לגלוג זה.
שאולי
"עגיל ואשמח בלבבי בראותי כי מאויבי תריב ריבי, ולציון גואל תביא איש צמח תצמיח...". הנה מקור שלבישת עגיל מביאה שמחה. ואף מקרבת את הגאולה.
צמח כהן
13
עגיל. זה כבר לא 'לא ילבש'.
עגיל
12
עם כאלה רבנים כל היהודים יפסיקו להיות גלותיים.
אריאנה מלמד
11
"שועלים קטנים מחבלים כרמים" במקום שיש חילול השם אין חולקים כבוד לרב{רמב"ם]
ה ישמור
10
תפסיקו להכתיר תארים שאינם נכונים - אין לו שום גייסות. תירגעו.
דתל"י
9
הלוואי שאצלנו הרבנים היו גם כן פתוחים וחושבים ולא סגורים הרמטית במחשבה מקובעת וחונקת.
מלאכי
8
נראה אותך מתיר לבן שלך עגילים!!!!!!!!!!!! אידיוט!
בת טובים
אין לך חלק לעולם הבא
ישראל כהן
7
זה לא יפה לצטט רק את הרב של "ידיעות אחרונות".
רב מתחרה
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המשגיח
5
הנחה 90 % לכבוד חג החגים 'חג העצמאות' הממשמש ובא.
דתילונצ'יק
4
1. מדוע להציג צדדים שלא מוסכמים על ציבור שלם ולעשות כותרות לא נראה לי שזה מוסיף לאהבה , עיין התגובות שנכתבו יכתבו 2.זה נראה לי פגיעה בציבור שלם, אינני יודע מדוע אך ברור לי שלא הייתי מציג דעה של כל רב חרדי והופך אותה לביטוי על ציבור שלם. נאחז דברי הרב קוק זצוק"ל : "הצדיקים הטהורים- אינם קובלים
כפיר
3
אין ספק כיהרב שרלו מעלה נקודות מעניינות לדיון ואכן מדובר באדם בעל ידע ואומץ, מאידך, מהתבוננות על התנהגותו של בנו קשה להבין כיצד קרה הדבר שבנו של אחד ממנהיגי הציבור הדתי כ"כ התדרדר ומתנהג באופן בוטה ומנוכר . אני מציע לרב שרלו לבדוק את הדברים יתכן כי בני נוער לא מבנים כפי שהיה רוצה את דבריו ואת הגישה
מתבונן מהצד
זו שאלה שהרב שרלו נשאל על ידי אבא של בן 15. לא מדובר בבנו של הרב שרלו. וחוץ מזה - לשים עגיל באוזן זו לא "הידרדרות", זה סך הכל עגיל. מה כבר קרה?
גדליה
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המשגיח
תחזור לכיתה א'
אלי ישי
1
האם כל דבר שילד יבקש מהוריו ניתן לו , יש לאסור את השטיות האלה לאלתר , אם הילד היה מחונך כראוי ועסוק בתורה ובמצוות כל היום אז לא היה לו זמן לטימטום הזה של הגויים , ואם מחר יבקש ילד לצבוע את שיער ראשו אז גם את זה נתיר בתנאי שיניח תפילין ? בתורתנו הקדושה כתוב " והייתם קדושים לאלוקכם " איפה אנחנו ואיפה
יצחק
היופי איננו טמטום של גויים אלא הוא יופי, מושג כלל עולמי. אם גברים בימינו לובשים עגיל ליופי וג'ל בשיער אין מניעה לשים ג'ל ועגיל. הלכתית אין בכך בעיה. אם יש לך בעיה באופן אישי - עשה כרצונך. אך לאסור את זה - מנין לנו? עוד מעט תגיד שיש תסרוקות שאסורות ותסרוקות שמותרות. די לחנוק כבר, תן לנשום.
דניאל
צביעת שיער אינו עניין של נשים בימינו אלא בכל העולם גם גברים צובעים שיערותיהם, הן להיראות צעירים והן לשם יופי. גם לנשים שלנו מגיע שלא נהיה מכוערים, ואין בכך "כלי אשה". בכל יום ויום אני מברך "שלא עשני אשה" כי היא צריכה לחיות עם גבר שעיר ולא מטופח עם כרס וקוצים בלחיים.
אחיה
אתה לא נורמלי, יש לך ג'וקים בראש, לך תטפל בעצמך.
ניב
תוריד את הכרס ואל תתגלח-כך לא יהיו לך קוצים בלחיים,והכל יבוא על מקומו בשלום-גם בלי עגיל........
איש

אולי גם יעניין אותך:

עוד במה הדין?: