פרסום ראשון

יוזמה חדשה: רב ראשי אחד, השני - נשיא ביה"ד

יוזמת חקיקה חדשה של עו"ד מרדכי איזנברג, לתיקון חוק הרבנות הראשית לישראל, מעוררת עניין רב. עיקרי היוזמה: ביטול כפל הרבניים הראשיים, מינוי רב ראשי יחיד, ולצידו נשיא ביה"ד הגדול, שימונה ע"י הועדה למינוי דיינים. מי בעד? (חדשות, חרדים)

אברהם הלוי | כיכר השבת |
הרבנים הראשיים (צילום: פלאש 90)

האם תם עידן שני רבנים ראשיים - אשכנזי וספרדי? אם הדברים תלויים בעוה"ד מרדכי איזנברג, יו"ר התנועה להגינות שלטונית, התשובה לכך הינה חיובית בהחלט.

השבוע הפיץ עוה"ד איזנברג את עיקרי הצעתו, המדברת על תיקון יסודי בחוק הרבנות הראשית לישראל. ההצעה הועברה אל מאות רבנים בארץ, תוך בקשה לקבלת הערותיהם.

המדובר כאמור, בשורה של שינויים יסודיים באופן בחירת הרבנים הראשיים, כאשר השינוי העיקרי הינו ביטול הכפילות בתפקידי הרבנים הראשיים לישראל – אשכנזי וספרדי.

על פי ההצעה, ייבחר מעתה רק רב ראשי אחד, ואילו השני יהיה נשיא בית הדין הגדול, שימונה – כך על פי ההצעה, ע"י הועדה לבחירת דיינים במשרד המשפטים, וזאת מבין הדיינים המכהנים בבתי הדין הרבניים, ובתנאי שהינו בעל ותק של לפחות 10 שנים.

רק דיין 10 שנים

לא למותר לציין, כי התניה של כהונת דיין בפועל בעל 10 שנות ותק, מהווה שינוי משמעותי לעומת המצב כיום, בו אחד הרבנים הראשיים מכהן כנשיא בית הדין הגדול, וזאת אף אם לא היה קודם דיין כלל.

,,עו"ד איזנברג (צילום: כיכר השבת)

ההצעה מבקשת גם לערוך שינויים בחוק הדיינים, בתוכם כאמור הקביעה, כי בחירת נשיא ביה"ד הגדול ומשנהו ע"י הוועדה למינוי דיינים, אך גם הוספת חבר 11 לוועדה למינוי דיינים כנציג נבחר של לשכת הטוענים הרבניים, וכן - הוספת אישה כנציגה וחברה בוועדה, וזאת על דעת השר ונשיא ביה"ד, כאשר כל יתר 11 חברי הוועדה הינם גברים.

לדברי יוזם ההצעה עוה"ד איזנברג, "החוק הקיים של בחירת הרבנים הראשיים, מבוסס על החלוקה בין העדות, וקובע שהגוף הבוחר צריך להיות מורכב ממחצית אשכנזים ומחצית עדות בני מזרח, אך למעשה אין בו אלא כפילות מיותרת הגורמת למחלוקת בכל נושאי סמכות הרבנים".

תישמר מסורת הראשון לציון

למרות זאת, מסכים איזנברג, כי "תישמר מסורת "הראשון לציון", תואר אותו יישא הרב הראשי לישראל, או לחילופין נשיא בית הדין הגדול, מי מביניהם שיהיה 'בן עדת הספרדים'...". אלא שלפי ההצעה כלל אין חובה כי אחד מבין שני התפקידים יוחזק בידי בן עדות המזרח, וייתכן, כי שני הנבחרים יהיו אשכנזים, או לחילופין - שניהם ספרדים.

חלק אחר בהצעת החוק, נוגע לתיקון הליכי הבחירה של רב ראשי לישראל. כך למשל מוצע, כי ייערך סיבוב הצבעה נוסף בין שני המתמודדים הראשונים למניעת רוב מקרי, כאשר אין מועמד שזכה ל-40% מן הקולות.

עוד מבקש איזנברג לפעול למניעת ניגוד עניינים של חברי האסיפה הבוחרת, וביטול 20 נציגי מועצת הרבנות והשר לאסיפה הבוחרת כדרך להפחתת השפעות פוליטיות.

כח לרבנים האזוריים

בנוסף, מבקשת ההצעה, להגדיל את חלקם של הרבנים האזוריים באסיפה הבוחרת. עוד

על פי ההצעה, במקרה של היעדר רב, יוענקו סמכויות לרב הראשי לישראל לכהן כרב העיר או למנות ממלא מקום עד שנה. זאת לצד קביעת חובה לקיים בחירות לרב העיר בתוך שנה.

ההצעה גם מבקשת להטיל חובת ניהול פנקס על רבנים ודיינים, וכן להרחיב את סמכות מועצת הרבנות הראשית למתן תעודות כושר לרבנות לסוגיהם השונים, תוך הדגשת סמכות הרבנות הראשית למתן תעודות כשרות למהדרין.

תמיכה פוליטית

יש לציין, כי מדובר בהצעת חוק דומה לזו שהוגשה ע"י ח"כ יולי אדלשטיין 2003 – עוד לפני בחירתם של הרבניים הראשים הנוכחיים. ההצעה החדשה "הולבשה" על בסיס הצעת החוק שלו. אולם עו"ד איזנברג מבקש בטרם תובא הצעת החוק לכנסת, לצבור כמה שיותר תומכים ליוזמה.

מי שכבר הגיב ליוזמה, הינו הרב יוסף שלוש, יו"ר איגוד רבני ההתיישבות. לדבריו, עיקרי היוזמה ברוכים, אולם הוא מתנגד לקביעה כי אין צורך בשני רבנים אשכנזי וספרדי. "בהחלט קיים צורך בשני הרבנים. אין המדובר בכפילות מיותרת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר