המפץ הפוליטי

החרדים מגיבים לאיחוד: המוטציה מסוכנת ליהדות

המערכת הפוליטית כמרקחה בעקבות האיחוד בין הליכוד וישראל ביתנו, לקראת הבחירות הקרובות. המפסידים הגדולים, לפי ההערכות, הם החרדים. גורם בכיר ב'יהדות התורה' מגיב בשיחה עם "כיכר השבת" על האיחוד ואומר כי "המוטציה הזאת מסוכנת לא רק לחרדים, אלא גם ליהדות" (חדשות)

מענדל גרוזמן | כיכר השבת |
עומדים למבחן. ביבי ואיווט, הערב (צילום: פלאש 90)

"הברית ההיסטורית" בין החרדים למפלגת הליכוד - מקבלת זעזוע משמעותי בעקבות האיחוד עם "ישראל ביתנו", כך מגיבים אמש (חמישי) גורמים במפלגה החרדית 'יהדות התורה' בשיחה עם "כיכר השבת".

בין החרדים לבין הליכוד הייתה כרותה ברית היסטורית לאורך השנים, הליכוד נתפס תמיד כאוהד יותר את הדת ואת מסורת ישראל, והיה נדמה כי נוח יותר לחרדים השותפות עם הליכוד. המדיניות העקבית הזו לא הייתה פרי החלטת העסקנים אלא הוכוונה תמיד על ידי הרבנים וגדולי ישראל.

אך כעת, עם החבירה ל"ישראל ביתנו", אומר גורם בכיר ב"יהדות התורה" ל"כיכר השבת" כי הם יצטרכו לשקול את צעדיהם: "הברית ההיסטורית, כפי שמכנים אותה, אינה סוף פסוק. היא אמנם קו ישן שלנו, אך כעת היא עומדת למבחן רציני".

לישראל ביתנו תדמית חילונית ואנטי דתית, יחסית. כמייצגת את מגזר העולים היא מעלה לדיון שוב ושוב את נושא הנישואין האזרחיים ו"ברית הזוגיות". גם בסוגית הגיוס היא הציגה עמדה ברורה בעד חוק גיוס לכל, ללא הכרה במעמדם המיוחד של תלמידי הישיבות. החבירה עמה מרחיקה את הליכוד מנטייתה הטבעית האוהדת את המסורת.

"אין ספק כי "ישראל ביתנו" רחוקה מאתנו הרבה יותר. הליכוד עם ליברמן עלול להיות הרבה יותר חילוני ואנטי חרדי. האתגרים הולכים להיות קשים", מוסיף הגורם הבכיר בסיעה החרדית.

גורם בכיר נוסף ב'יהדות התורה' אומר ל'כיכר השבת' כי החיבור בין הליכוד וישראל ביתנו מסוכן לעתיד העם היהודי: "המוטציה הזאת תיצור מפלגת ימין חילונית לגמרי, שתומכת בחילון ותהליכים נגד דעתם של גדולי ישראל, זה מסוכן לא רק לחרדים, אלא גם ליהדות. כולנו יודעים את דעתם של גדולי ישראל לגבי המצע של מפלגת ישראל ביתנו".

"אין וודאות שנמליץ על הליכוד. אולמרט היה הרבה יותר טוב אתנו"

הגורמים ביהדות התורה מוסיפים ואומרים כי האכזבה מהליכוד היא לא רק בשל החבירה הנוכחית עם ליברמן. לדבריהם, הממשלה האחרונה הייתה מן הקשות כלפי הציבור החרדי, וכי אין כלל וודאות שהם יחברו לנתניהו. חברי הכנסת של הליכוד, הם אומרים, לא היססו והצטרפו למסע כנגד הציבור החרדי שהתנהל לאורך כל השנה האחרונה. הן בפרשת הדרת הנשים והן בסוגית הגיוס, חברי כנסת מהליכוד התבטאו ותמכו במאבק.

"בתקופת אולמרט העברנו כמה וכמה חוקים חשובים לטובת הציבור שלנו: הפטור מלימודי ליבה, חוק נהרי לתקצוב המוסדות, ועוד ועוד. בכנסת האחרונה היה לנו הרבה יותר קשה", הם מציינים.

הפרשנים כולם משייכים תמיד באופן טבעי את המפלגות החרדיות לגוש הימין בראשות נתניהו. אך מתברר שדבר אינו סופי. ריצה של אולמרט יכולה לטרוף את הקלפים. "אהוד אולמרט לא היה פחות טוב אתנו, נראה שאף יותר. באם ירוץ לפוליטיקה נשקול בהחלט להמליץ עליו בפני נשיא המדינה", מבהירים בסיעה החרדית. אל הדברים הללו הם מוסיפים התסייגות: בתנאי שאולמרט לא יחבור ללבני, הנתפסת כשונאת חרדים.

כעת ממתינים ב"יהדות התורה" לראות אם נושא הגיוס יעמוד בראש סדר היום: "אנו מתנחמים בכך שבמסיבת העיתונאים המשותפת הערב נתניהו וליברמן דיברו הרבה על אירן אך כלל לא הזכירו סוגיות דת ומדינה. נקווה שזה אכן יבטא את סדר העדיפויות המשותף שלהם". לעומת זאת, השניים דיברו על רפורמה בשינוי שיטת הממשל, דבר שמוזכר תמיד כגורם להחלשת כוחם של מפלגות מיעוטים סקטוריאליות דוגמת המפלגות החרדיות.

סוגית הגיוס מטרידה אותם הרבה יותר מאשר נושא ברית הזוגיות. "ליברמן דיבר על זה הרבה ללא תוצאות. מזה אנו פחות דואגים. סוגית הגיוס היא הבוערת כרגע. אם נתניהו יכריח את ליברמן לקבל את מתווה יעלון - לא נשמח אך גם לא נבכה. נמתין ונראה מה יהיה. מה שברור הוא שכעת אף אחד לא יוכל לסמוך לגמרי על אותה ברית היסטורית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר