המירוץ לכס הרבנים הראשיים לישראל

י"ג בניסן: הרבנים הראשיים יסיימו את תפקידם • מיוחד

ערב חג הפסח, י"ג בניסן תשע"ג, יסיימו הרבנים הראשיים לישראל, הרב שלמה משה עמאר והרב יונה מצגר, את כהונתם בתפקיד לאחר כעשר שנים. אתר "כיכר השבת" בסיקור מקיף, לאן פני הרבנים מועדות, מי ימלא את מקומם עד לבחירות ומי המועמדים להתמודד על התפקיד הנחשק • סיקור מיוחד (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
תום הכהונה. הרבנים עמאר ומצגר (צילום: פלאש 90)

סיקור מיוחד: בעוד כחודש וחצי, ערב חג הפסח, יסיימו את תפקידם הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר והרב יונה מצגר, וזאת לאחר כהונה שנמשכה קצת יותר מעשר שנים.

בימים האחרונים, התקבל בלשכותיהם של הרבנים הראשיים מכתב בו הם מתבשרים כי בתאריך י"ג בניסן, ערב חג הפסח תשע"ג, זה המועד החוקי לסיום כהונתם. כפי הנראה, את מכירת החמץ בשנה זו של מדינת כבר יערכו הרבנים שימלאו את מקומם.

לראשונה מזה זמן רב, כהונת הרבנים הראשיים מסתיימת כאשר עדיין לא נבחרו רבנים שיחליפו אותם בתפקידם. הסיבה לכך היא בשל מועד הבחירות לכנסת ה-19 שנפל בדיוק בתקופה בה היו אמורות להתקיים הבחירות לרבנות הראשית, מה שהביא להארכת כהונתם של הרבנים המכהנים במספר חודשים.

מאחר ולא ניתן עדיין למנות גוף בוחר, הרי שלפי חוק הרבנות הראשית, לתפקיד הרב הראשי האשכנזי ונשיא מועצת הרבנות הראשית, ימונה הרב הקשיש ביותר מבין חברי מועצת הרבנות. המדובר הוא ברב העיר גבעתיים, הרב יוסף מאיר גליקסברג, המכהן גם בתפקיד יו"ר חבר הרבנים בישראל.

לפי החוק, את מקומו של הראשון לציון ונשיא בית הדין הגדול, ימלא ותיק הדיינים בבית הדין. מי שעונה להגדרה הוא הרב ציון בוארון, אך מסתמן כי הוא צפוי לוותר על-כך ולתפקיד צפוי להתמנות הרב ציון אלגרבלי.

הרב גליקסברג והרב אלגרבלי, צפויים למלא את התפקיד עד לבחירתם של רבנים ראשיים חדשים.

בשנה האחרונה נעשו מאמצים רבים שלא צלחו להאריך את כהונתם של הרבנים בקדנציה נוספת, אך נכון לעכשיו, השניים צפויים לסיים את תפקידם במועד החוקי, אם כי לא מן הנמנע כי במהלך המשא-ומתן הקואליציוני תגובש הסכמה לחקיקה שתאפשר לרבנים המכהנים להתמודד שוב על התפקיד.

גם במשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו נערכים לקראת בחירת הרבנים הראשים לישראל. על מנכ"ל משרד רה"מ יוחנן לוקר, הוטלה המשימה להרכיב את חלקה של הממשלה בגוף הבוחר שיורכב מ-20 בוחרים על-פי מפתח מפלגתי, ובסך הכל מונה 150 איש, וזאת בהנחה שהמשרד לשירותי דת ישאר במשרד ראש הממשלה לאחר הבחירות, אם לא כך יהיה, תועבר האחריות על הרכבת הגוף לידי השר החדש שימונה למשרד לשירותי דת.

היום שאחרי

מקורביו של הגאון רבי שלמה משה עמאר מספרים כי נכון להיום לא ידוע על תוכנית שלו להתמודד על כהונה של רב עיר או כל הדומה לכך, והוא צפוי להמשיך בכתיבת ספריו ובהקמת מוסדות בנושאים הקרובים לליבו דוגמת מדרשיות לבנות ורשת כוללים בראשות בנו.

עם זאת, יש המעריכים כי הוא צפוי להתמנות לחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, זאת בשל קרבתו האישית למרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף וכן מערכת הקשרים רבת השנים עם אחד ממנהיגי ש"ס ח"כ אריה דרעי שידחוף מן הסתם למינויו.

לעומתו, הרב יונה מצגר אינו מתכוון לעזוב את עולם הרבנות הממסדית. מקורבים לרב מספרים על כוונתו להתמודד לכהונת הרב הראשי לירושלים, זאת לאחר שכבר כיום נהנה הרב מצגר מתמיכתם של חוגים חרדים וציונים כאחד, אולם תחילה עליו לעבור את משוכת גוף הרבנים הציוניים, כאשר על רבני הציונות הדתית לקבל החלטה על החלפת מועמדם הרב שטרן, שנכון להיום אינו מצליח להמריא ולגייס את מכסת הקולות הדרושה, ברב מצגר, למרות התחייבות שנתנו לו על תמיכה בו, רק לאחר מכן יוכל לקבל את תמיכת ראש הער ניר ברקת אשר מחויב להחלטתם.

אפשרות נוספת שעומדת בפניו היא כהונת הרב הראשי לחיפה, שם יש לו תומכים רבים לנוכח העובדה כי זוהי עיר מוצאו של הרב.

מקורביו מדגישים כי הרב מצגר יחליט על התמודדותו, לרבנות העיר ירושלים או לחילופין לרבנות העיר חיפה, רק במידה ויהיה בטוח בנצחונו במאת האחוזים, זאת במקרה שיזכה לתמיכה גורפת מכל העדות והחוגים.

המתמודדים

בורסת שמות רחבה עולה סביב המתמודדים האפשריים לתפקיד הרבנים הראשיים. כעת, יש שני מועמדים שנראים וודאיים כמי שיתמודדו על כס הראשון לציון והרב הראשי הספרדי - הגאון רבי יהודה דרעי רבה של העיר באר-שבע והגאון רבי אברהם יוסף רבה של העיר חולון.

מדובר בהתמודדות מורכבת משתי סיבות. הראשונה, נוגעת לעובדה ששני המועמדים הינם מחותנים שיתקשו להתמודד האחד נגד השני, והשניה כי הרב אברהם יוסף הוא כידוע בנו של מרן הגר"ע יוסף והשני הוא אחיו של מנהיג ש"ס אריה דרעי. גורמים המקורבים אל השניים לא רואים תסריט בו שניהם נוטלים חלק בהתמודדות אחד נגד השני, ומעריכים כי הם יאלצו להיכנס לחדר אחד ולהחליט מי משניהם יהיה המועמד.

באשר לרב הראשי האשכנזי, ישנו מגוון רחב של מועמדים פוטנציאליים, כאשר בין השמות שעולים ויורידם ניתן למנות את הרב יצחק דוד גרוסמן ראש מוסדות 'מגדל אור' ורבה של מגדל העמק, הרב דוד לאו רבה של העיר מודיעין. כאשר יש המדברים גם על רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ. את הרשימה חותם נציג הציונות הדתית, רב העיר שוהם הרב דוד סתיו אשר התחיל למעשה בקמפיין המעורר אנטגוניזם בקרב חוגים רבים.

במפלגות החרדיות יודעים היטב שכוחם אינו כבעבר, ומפלגת 'הבית היהודי' מחזיקה בכוח לא מבוטל, ויתכן מאוד שתדרוש רב ראשי ציוני דתי, כך שנראה ששני הצדדים יאלצו להתפשר.

לא מן הנמנע כי יהיה זה מועמד פשרה אשר יוסכם על הצדדים, כאשר נראה כי בכל הנוגע לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, במידה והרב יצחק דוד גרוסמן יחליט להתמודד הרי שלו יש את מירב הסיכויים להיות מועמד מוסכם הן על הציבור החרדי, האשכנזי והספרדי, והן על הציבור הדתי.

בכל מקרה, קשה כרגע לשער היאך יסתיים הליך הבחירות, הן לתפקיד הראשון לציון והן לתפקיד הרב האשכנזי. משעמם ודאי שלא יהיה כאן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר