פרשת המרגל מנטורי קרתא

חילוקי דעות במא"ש: "אדם תמהוני" או "אברך חשוב"?

פרשת הריגול החמורה שהותרה היום לפרסום מסעירה את שכונת מאה שערים. 'אברך חשוב' - כך מכונה החשוד בפרשה במודעות שנתלו ברחבי השכונה החרדית. מנגד, איש 'העדה' שמואל חיים פפנהיים, סבור כי מדובר באדם תמהוני, ומאשים את הקהילה הקיצונית: "ניצלו את העובדה שהוא חוזר בתשובה" (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
העצור, תושב מאה שערים (צילום: פלאש 90)

פרשת הריגול החמורה שהותרה היום (יום ה') לפרסום ממשיכה לעורר סערה: בחוגי העדה החרדית ואפילו בקרב חלק מאנשי "נטורי קרתא", זוכה המעשה וניסיון הבגידה לגינויים חריפים, כשרובם מעדיפים להתנער ולגנות, וחלקם אף מסבירים כי מדובר בתמהוני בודד שפעל על דעת עצמו.

איש 'העדה החרדית' שמואל חיים פפנהיים אומר בשיחה ל'כיכר השבת' כי "הסיפור הזה תמוה שכשעצמו, אני מבין מאיפה הוא מגיע. מדובר במישהו שהצטרף בשנים האחרונות לציבור החרדי, לקהילת נטורי קרתא, ושמע במשך כל אותה תקופה שהוא חבר באותה קהילה את הרעיון של ההתנגדות לציונות ולקח את הדברים רחוק מידי".

פפנהיים מפריד בין אנשי הקהילה המשתמשים רק ברטוריקה קשה לבין אותו חשוד שהלך לדבריו לקיצוניות יתר, ואומר: "אנשים שנולדו בקהילה יודעים להפריד בין הגישה הרעיונית והאידיאולוגית של ההתנגדות למדינה הציונית, לבין פעולה אקטיבית ולקיחת צעד מעשי בנידון, והם נזהרים".

לדבריו, "לפי הפרסומים הוא אדם שהגיע מבחוץ, הלך צעד קדימה, וניסה לפגוע ביודעין במדינת ישראל, הוא אמנם חושב שעשה דבר ראוי אבל אנחנו יודעים שזה מסוכן ולא זו הדרך שקיבלנו מרבותינו".

הכניסה לבית בו התגורר החשוד (צילום: כיכר השבת)

"הם ניצלו את העובדה שהוא חוזר בתשובה"

פפנהיים מאשים את הקהילה הקיצונית שלא נזהרה מספיק, ולא שמה סייגים שימנעו מדבר כזה להתרחש. לדבריו, כנראה שהוא דווקא כן קיבל סוג של גיבוי מגורמים בקהילה: "הם אמרו לעצמם 'ישחק הנער לפנינו', הם ניצלו את העובדה שהוא חוזר בתשובה ולא מכיר את הניואנסים הדקים בתוך הקהילה. הם כשלעצמם לא היו מעזים לעשות את זה, הוא כן העז".

לדבריו, החשוד בפרשה לא יקבל תמיכה מהקהילה כעת. "הם לא יעזרו למשפחה ולא יסייעו לו עם עורכי דין".

שמואל חיים פפנהיים מרחיב את הביקורת ושואל: "כיצד האנשים האלו - ראשי הקהילה שלו, לא חשבו שהוא ירחיק לכת ויגיע למעשה החמור הזה ובעצם יגרום לכולנו, לציבור החרדי כולו להיות מוכתם עם תדמית בעייתית כאילו והחרדים מגדלים בוגדים ועושים יד אחת עם אלו הרוצים לכלות את העם היושב בציון".

"נמק בשבי הציוני" מודעות במאה שערים (צילום: פלאש 90)

לדבריו, על ראשי הקהילה הקיצונית להודות בטעותם ולשנות את הטרימנולגיה והשפה של ההתנגדות האידיאולוגית למדינה. פפנהים מסביר כי "אמנם מותר להם להתנגד אבל לא להשתמש במילים שעלולות לגרום למי שלא בקיא בדקויות הקטנות לקחת את הדברים עוד צעד ולנסות לפגוע ממשית במדינה ובתושביה, מה שקרה במקרה הנוכחי".

"האברך החשוב נמק בשבי הציוני"

במקביל, בשכונת מאה שערים הופצו מאז אמש כרזות הקוראו לתושבים למחות על מעצרו של "האברך החשוב". תחת הכותרת "לא תעמוד על דם רעיך" נכתב במודעות: "זה יותר משבועיים שנמק בשבי הציוני הר"ר XXXX שליט"א תחת עינויים קשים ואכזריים".

בכרזה אחרת נקרא הציבור להרבות בתפילה ותחנונים עבור "האברך החשוב שנחטף באישון לילה על ידי השודדים הציונים".

לפי כתב האישום, האברך - בעל תשובה בן 46, שעלה לארץ ממרוקו לפני כ-40 שנה, יצר קשר עם נציגי הממשל האיראני והציע להם את שירותיו באיסוף מידע מודיעיני על המדינה.

לאחר שהחליט להציע את עצמו לריגול, הוא בדק היכן נמצאות שגרירויות איראניות והחליט לטוס אל השגרירות בברלין. במקביל לרכישת כרטיס הטיסה לגרמניה, הוא בירר את הכתובת המדויקת של השגרירות.

החשוד בבית המשפט, הבוקר (צילום: פלאש 90)

לפני כשנתיים וחצי, ב-16.1.11 הוא טס לברלין ולמחרת הגיע לשגרירות האיראנית, אך חזר על עקבותיו לאחר שראה כי השגרירות סגורה. למחרת, ב-18 בינואר שב לשגרירות ואמר לפקיד כי הוא מעוניין לשוחח איתם.

הפקיד הפנה אותו לאחד המשרדים שם פגש בשלושה אנשים שזהותם לא ידועה. האברך סיפר להם על השתייכותו ל"נטורי קרתא" ועל אמונתו נגד קיום מדינת ישראל ושאיפתו להחלפת השלטון במדינה לשלטון של גויים.

"מוכן לרצוח ציוני"

במהלך השיחה ביניהם, הציע הנאשם לאסוף עבור איראן מודיעין על מדינת ישראל. כאשר תהה כיצד אינם מצליחים לשמור על אנשיהם באיראן מפני ההתנקשויות של ישראל, השיב לו אחד מהם, אם אינו מתבייש ללעוג להם בזמן שהוא מבקש מקלט מדיני.

האברך השיב כי אינו מעוניין במקלט מדיני וכי הוא אף מוכן לרצוח ציוני. בסיום הפגישה, הודיעו לו השלושה כי יקיימו בירור מול הדגים הגבוהים יותר, אך השאירו בידיו פתק עם כתובת דואר אלקטרוני (tadeus2011@yahoo.com), אחד הנוכחים שהציג עצמו בשם "האג'י באבא", הורה לו להיכנס למייל שם תמתין לו הודעה וביקש ממנו לשמור איתם על קשר טלפוני באמצעות הטלפון של השגרירות.

ארבעה ימים לאחר שטס, ב-20 בינואר, הוא שב לישראל. במשך הימים שלאחר-מכן, הוא בדק מספר פעמים את תיבת המייל, בבית קפה אינטרנט במלון אביטל ברחוב יפו בירושלים והתקשר לשגרירות האיראנית בברלין מטלפונים ציבוריים ברחוב שטראוס וברחוב כנפי נשרים בירושלים.

במקרה אחד לא היה מענה ובמקרה אחר הוא ביקש לשוחח עם "האג'י באבא", אך נמסר לו כי אינו נוכח במקום. הנאשם הקפיד שלא ליצור קשר עם האיראנים דרך מחשבו האישי או מהטלפון הביתי.

הכרזות במאה שערים נגד מעצר ה'אברך החשוב' (צילום: פלאש 90)

לפני כשבועיים, ביום 17.7.2013, לפנות בוקר פשטו כוחות ביטחון על ביתו של החשוד בשכונת שמואל הנביא, עצרו אותו והביאו אותו לבית המשפט להארכת מעצרו תוך הוצאת צו איסור פרסום גורף על פרטי הפרשה. מעצרו התקבל בהלם בקרב בני משפחתו. לחשוד שלושה בנים ושלוש בנות, בניו לומדים בתלמוד תורה "תורה ויראה" ובנותיו לומדות בבית הספר "בנות רחל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר