זמן אלול

האם ישיבת 'חברון גאולה' שוב עומדת לפני פירוק?

האם ישיבת 'חברון גאולה' בדרך לפירוק? הרב אלחנן שווימר, שהיה הדמות הדומיננטית בישיבה, הודיע על התפטרותו, לאחר האיחו מהישיבה שאוחדה בשנה שעברה עם ישיבת 'כנסת מרדכי'. כעת, החשש בקרב בחורי הישיבה מפני התפרקותה - גדול. גורמים בישיבה טוענים מנגד כי "הישיבה לא תיסגר" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ישיבת 'חברון גאולה' (צילום ארכיון: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

זמן אלול: אין בעולם הישיבות שלא שמע על ישיבת 'חברון' הניצבת בכותל המזרח של עולם הישיבות וממשיכה את מסורת ישיבת כנסת ישראל סלבודקא עוד מימיה המפוארים בליטא.

כיום, מפוצלת הישיבה בין הישיבה המרכזית בה לומדים מרבית הבחורים הממוקמת בגבעת מרדכי לבין הישיבה המיתולוגית הנקראת על שם מיקומה עד לפני כשנה בשכונה הירושלמית 'גאולה'.

כעת מתברר כי בעוד הישיבה בגבעת מרדכי עולה ופורחת דווקא 'חברון גאולה' נמצאת בקריסה כשכעת מוטל ספק על עצם קיומה.

במהלך רוב שנותיה התנהלה הישיבה ע"י ראש הישיבה הגאון רבי חיים סרנא זצ"ל כשבימיה הטובים, בעת שהיכל הישיבה היה גדוש ומלא במאות בחורים, סייע ועמד לצדו בראשות הישיבה הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין, אלא שבשלב מסוים פרש הרב בורנשטיין ועבר לכהן כראש ישיבת קריית מלך בבני-ברק.

באותה תקופה, בשנותיו האחרונות לחייו של הגאון רבי חיים סרנא, ניהלו לצדו את הישיבה כמה רבנים ובראשם, הגאון רבי אלחנן שווימר שהיה הפעיל מכולם וניהל את הישיבה בפועל.

בזמן אלול שעבר ביקש הגאון רבי ברוך סולוביצ'יק, חתנו של הגאון רבי חיים סרנא זצ"ל, המכהן כראש ישיבת 'תורת זאב' (בריסק) ומשמש כיום כאישיות המכריעה בהחלטות העמותה של 'חברון גאולה' להעתיק את הישיבה למקום אחר כשהוא מעדיף להשכיר את המבנה הממוקם במרכזה של השכונה הירושלמית למוסד תורני אחר.

בעקבות כך, התמזגה הישיבה המיתולוגית 'חברון גאולה' עם ישיבת 'כנסת מרדכי' (הקסטל) בראשות הגאון הרב אליהו בורר כשהישיבה הישנה-חדשה הועתקה לשכונת הר נוף.

כבר בשלב זה, מעידים חלק מהבחורים, כי המיזוג לא עלה יפה וזאת לאור העובדה שבחברון גאולה למדו באותה עת 150 בחורים מפארי עולם הישיבות ואילו הישיבה השנייה הייתה מיועדת לדבריהם מלכתחילה לבחורים 'חלשים' מה שגרם לחיכוכים תמידיים ולהעדר רוח מלכדת בין בחורי הישיבה, אך למרות זאת הישיבה המשיכה ושרדה.

כעת, לקראת זמן אלול החדש, הודיע הרב שווימר מראשי הישיבה ומי שנחשב לדמות הדומיננטית בשנים האחרונות בישיבת 'חברון גאולה' במפתיע על פרישתו כשהוא מותיר את הבחורים ההמומים ללא הנהגה רוחנית ובספק גדול מה יעלה בגורלה של הישיבה הידועה.

לדברי גורמים בהנהלת הישיבה, הסיבה לפרישה הדרמטית הינה חילוקי דעות של הרב שווימר עם חלק ממנהלי ישיבת 'כנסת מרדכי'. לטענתם, החשש הגדול כעת שהפילוג יסתום את הגולל על הישיבה המיתולוגית כשמרבית הבחורים ייאלצו לעזוב לישיבות אחרות.

מנגד, מעריכים בחורים אחרים כי הישיבה תמשיך לשגשג על אף המשבר הנוכחי. לדבריהם, "חברון גאולה שרדה את כל המשברים וגם הפעם היא תמשיך ותצליח". מה גם שלטענתם, הרב שווימר הודיע שימשיך להגיע ולשוחח בלימוד עם בחורי הישיבה כך שהישיבה תמשיך במתכונתה הנוכחית.

גורמים בהנהלת הישיבה מאשרים את העובדה כי יחולו שינויים במסגרת תפקידם של חלק מראשי הישיבה אך מכחישים מנגד את העובדה כי מדובר בהתפטרות.

לדבריהם מדובר בסך הכל בשינויים בלוחות הזמנים ותו לא. "מלבד זאת ייתכנו במהלך הימים הקרובים שינויים נוספים ומומלץ להמתין", הם אומרים ורומזים על האפשרות כי הרב שווימר יחזור בו מהחלטתו.

בנוגע לחשש להתרסקותה של הישיבה, הגורמים נשמעים רגועים ומבטיחים: "הישיבה לא תיסגר ותמשיך לשגשג ולפרוח גם בזמן הבא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר