ניו יורק: שליש מהיהודים בעיר - חרדים

מדוע החיזור אחר הקול היהודי בניו יורק כל כך גדול? נתונים שמפרסם ה'ניו יורק טיימס' מגלים כי שליש מתושביה היהודים של העיר - חרדים. במקביל, המתח בין האוכלוסיות - גובר (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
פסל החירות בניו יורק (צילום: shutterstock)

הבחירות לראשות עירית ניו יורק והקול החרדי: הבחירות ההולכות וקרבות לראשות עיריית ניו יורק והקרב של המועמדים השונים על מנת לזכות בקולות הקהילה החרדית הגדולה הביא בימים האחרונים את העיתון החשוב בעולם הניו יורק טיימס לפרסם כתבת מקיפה על עוצמתם הגוברת של מנהיגי הקהילות החסידיות והדור הפוליטי החדש של העסקנים החרדים בעיר כמו גם סוגיית המתח בין עקרונות דת אותם דורשים ראשי הציבור החרדי לקיים לבין החוקים הדמוקרטים והליברלים בעיר החופשית המכונה "התפוח הגדול".

על פי הנתונים הסטטיסטים שמפרסם העיתון, גדלה הקהילה החרדית בעיר בשנים האחרונות באופן ניכר וכיום שליש מיהודי ניו יורק נמנים על בני הציבור החרדי, מה שמחייב את המועמדים להתחשב בכוחם הפוליטי.

"הם כבר לא הקבוצה האלמונית של האנשים המוזרים", אומר בראיון לעיתון סמואל היימן - מרצה לסוציולוגיה באוניברסיטת ניו יורק. "הם חלק נכבד מהעיר והשפעתם הולכת וצוברת תאוצה", הוא מוסיף.

"אף אחד לא יכול לספק גוש מלוכד של אלפי קולות כמו שאדמו"ר מסוגל"

לדבריו: "המועמדים לראשות העיר מבינים שאף אחד לא יכול לספק גוש מלוכד של אלפי קולות כמו שאדמו"ר ורבי מסוגלים". לדוגמא הוא מביא את שכונת וילאמסבורג בה שני פלגי חסידות סאטמר מונים כ-11,000 קולות, מה שמהווה "כר נרחב" לפעילות של המועמדים. "מרבית מהחסידים כלל לא מצביעים לפי מה שחושבים אלא לפי הוראה שקיבלו מהמנהיג הרוחני". מסביר היימן לניו יורק טיימס.

יהודי חרדי ברכבת בניו יורק, כבר לא "קבוצה אלמונית" (צילום: shutterstock)

כתב העיתון ג'וזף ברגר מנתח כי לאור העובדות הללו, גובר בשנים האחרונות המתח בין הצורך להתחשב ברגשותיהם ובאורח חייהם הייחודי של בני הקהילה החרדית ומנגד לשמור על איזון של חופש הביטוי וחופש דת ומניעת אפלייה בעיר.

לדוגמא מביא ברגר את קו האוטובוס בין שכנות בורו פארק לוילאמסבורג בו ישנה הפרדה בין המינים כשגברים יושבים מלפנים ונשים מאחור. "ראש העירייה מייקל בלומברג כבר גינה זאת אולם עדיין הדבר נמשך".

דוגמא נוספת היא התעקשות החסידים לאפות מצות לפני פסח תוך שימוש במי בארות ומי תהום מה שגרם לרשויות הבריאות בעיריית ניו יורק להתנגד לכך וזאת לאור חששם מחיידקים במים".

"כל המועמדים מבינים שהעתיד היהודי נמצא בקהילה החרדית"

נושא נוסף השנוי במחלוקת הינו הדרישה החרדית להציב מצילה אשה בברכות העירוניות בשעות בהן שוחות נשים. העסקן החסידי דוד נידרמאן אומר כי "מדובר בעמדה עקרונית של הציבור החרדי המגן על דרכי אמונתו ואורח חייו", אך מנגד, ליאם קוונה האחראי על הפארקים העירוניים מגלה התנגדות נחרצת ואומר כי הדבר נוגד את החוק העירוני.

הפגנה חרדיות בניו יורק כנגד חוק הגיוס בישראל (צילום: אהרן מאייר, סוכנות חדשות 24)

קונפליקט נוסף מתרחש בחודשים האחרונים בשכונת וילאמסבורג, שם תלו הסוחרים שלטים בפתח חנויותיהם המבקשים מציבור הקונים להתלבש בצניעות מה שגרם לסערה ולהתנגדות תקיפה של העירייה שהבהירה כי מדובר באפליה האסורה על פי חוק.

כתב העיתון מנתח בהתפעלות את העובדה שהקהילות החסידיות כמעט ונכחדו בשואה ע"י היטלר וממעט השרידים שנשארו - צמחו עולמות מפוארים של יהדות הנמצאים בצמיחה מתמדת. אולם לדבריו, "ככל שהדבר צובר תאוצה השפעת המתח הבין דתי גוברת והולכת. בשל שיעורי הלידה הגדלים כל המועמדים מבינים שהעתיד היהודי נמצא בקהילה החרדית". קובע ברגר "ולכן משקיעים ביצירת יחס כלפיו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר