נגררים להגיב

הרב אוירבך: "אין זכות לאיש לתבוע הצהרות מאולצות"

ביטאון הפלג הירושלמי, עיתון 'הפלס', מגיב בהרחבה ליוזמה להחתים אברכים ובעלי משרות חינוכיות על הצהרת התחייבות לציית למרנן גדולי ישראל, תוקף את היוזמה ומשווה אותה ליוזמות משיחיות של חב"ד ומצטט את הגר"ש אוירבך כי "אין זכות לאיש לתבוע להביע הצהרות כפויות ומאולצות" (חדשות חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב שמואל אוירבך (צילום ארכיון: כיכר השבת)

נגררים להגיב: עיתון "הפלס", הביטאון של הפלג הירושלמי, מתייחס הבוקר (שלישי) בהרחבה ליוזמה שעלתה אמש להחתים אברכי כוללים ובעלי משרות חינוכיות על נוסח הצהרה מיוחד לנאמנות מוחלטת למרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי ולדרך הנהגת התורה ומתחייבים שלא לדבר סרה בגדולי ישראל וכן שלא לקרוא את עיתון 'הפלס'.

העיתון מפרסם כתבה מקיפה התוקפת את היוזמה ומביא דברים שאמר אמש לתלמידיו הגאון רבי שמואל אוירבך כי "על כל בני התורה בכל מקום שהם להמשיך את סדרי הלימוד כסדרם וזאת מבלי לוותר מאומה על עקרונותיהם ועל הזכות להיצמד לדרך המסורה לנו".

באסיפת חיזוק בבית הרב אוירבך לאברכים הוא עוררם לחזור מיד לתלמודם ולא לבטל את הזמן וכפי שנהגו בעולם התורה תמיד לאחר ימי הבחירות. "בוודאי שחובת השעה לחיזוק השלום והאחווה בין יראי ה' ולעסוק בשקידה בתורה ולהתעלם מכל ההפרעות", הדגיש הגר"ש.

"הפלס" מצטט כי כאשר נשאל הרב אוירבך כיצד יש לנהוג באם ינסו להשתמש בכוח כנגד האברכים הממשיכים בלימודם בתוככי בית המדרש הוא השיב כי על הלומדים להיות שקועים בעיונם ומי שינסה ח"ו להפריעם - האחריות תרבץ עליו.

"יש לקוות", הוסיף הרב אוירבך כי "כל זה הם רק שמועות שווא וחששות שווא וכשם שמעולם לא העז אף אחד לעקור לומדים ממקום לימודם ולתבוע מהם לנהוג כנגד עקרונותיהם כך יהיה גם הלאה".

הגר"ש אוירבך גם התייחס לדיווחים אודות נוסח ההצהרה עליו יוחתמו האברכים ואמר כי "פשיטא שאין זכות לאיש במוסדות התורה והחינוך לתבוע להביע הצהרות כפויות ומאולצות שבהם יתחייבו בני התורה לחיות נגד עקרונותיהם והדרך המסורה בידנו מרבותינו. אין לחתום בשום אופן על נוסחאות מסוג זה- אם כי בוודאי שיש לנהוג בכבוד התורה של כל גדולי התורה".

בנוסף, מפרסם עיתון הפלס כתבה נרחבת בה הוא מצטט רבנים ואישי חינוך המתריעים כנגד היוזמות "לכפיית דעות בצורה כוחנית" כאשר לטענתם הדבר גורם אך ורק לביזוי כבוד התורה.

"אנו חשים מבוישים ונבוכים מול התנהלות נלעגת של עסקנים שהחליטו לנהוג בשיטות מוזרות וחריגות שמעולם לא היו כמותם בציבור החרדי", אומרים אותם רבנים לעיתון ומתעלמים מהעובדה כי מי שאישר את נוסח ההצהרה היה מרן הגר"ח קנייבסקי.

לדבריהם, "כל גדולי התורה והחסידות הנהיגו תמיד כל אחד את תלמידיו ובני קהילתו בלא כל צורך להלך אימים וליזום 'החתמות' של 'קבלת נאמנות'. זה מביך ומגוחך. נושא הציות לדעת תורה הינו עניין המסור ללב מתוך אמונה והכרה פנימית ומעולם לא עלה על הדעת שהדבר יוכתב באמצעים מלאכותיים ומוחצנים כפי שאולי נהוג במשטרים זרים שבהם נעשים 'מפגני נאמנות' מוכתבים וכפויים באמצעים המוניים של תעמולה זולה ורדודה".

הרבנים המתראיינים לכתבה מזכירים במרומז כי היוזמה של אותם עסקנים דומה במקצת ליוזמות המשיחיות של תנועת חב"ד ומביאים את דבריו של מרן הגרא"מ שך זצ"ל שאמר על כך כי "מעולם לא שמענו שהכרעת זהותו של מלך המשיח תתבצע בצורה כזו שיצטרכו לשכנע את ההמונים ע"י זה שיכריזו עליו במודעות גדולות ברחוב".

לסיום טוענים אותם רבנים ב'הפלס' כי גם מבחינת החוק הדבר אינו כהוגן ומי שעושה כן עלול במו ידיו לסבך את הנהלת המוסד מבחינה חוקית ח"ו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר