בחורי ישיבות ייזרקו לכלא?

גורם בוועדת שקד: "יש רוב להטלת סנקציית המאסר"

גורם בוועדה שקד להכנת חוק השוויון בנטל, אומר בשיחה עם 'כיכר השבת', כי בקרב חברי הוועדה קיים רוב התומך בהטלת עונשי מאסר על תלמידי ישיבה שלא יתגייס לצה"ל. גורם חרדי: "אני מסרב להאמין שבמדינת היהודים ישנם אישי ציבור שמוכנים להביע את תמיכתם הנחרצת בצעד חצוף שכזה" (חדשות, חרדים)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
הפגנה חרדית נגד גזירת הגיוס (צילום ארכיון: פלאש 90)

סוגיית גיוס החרדים לצה"ל לא הייתה נפיצה ומסובכת כמו בעידן הנוכחי בו עדיין אין סטטוס מוגדר מי הם החרדים החייבים בשירות סדיר ומי אינם. דיווחים שונים מהוועדה - גם הפחות קיצוניים שבהם מעוררים סקרנות רבה בקרב המגזר החרדי שנמצא בחוסר וודאות ובדאגה רבה מה יעלה בגורלו בסוגיית השוויון בנטל.

ל"כיכר השבת" נודע, כי רוב חברי הועדה תומכים בנקיטה בצעד חסר תקדים, לפיו כל תלמיד ישיבה אשר ייבחר שלא להתגייס לצה"ל ייכנס לכלא. יצויין, כי ההצעה הזו לא הגיעה עד כה להצבעה בוועדה.

להצעה מתנגדים חברי הועדה החרדים בהם גם ח"כ אריאל אטיאס, אך למרות התנגדותם היא עדיין יכולה לעבור בזכות רוב של תומכים מקרב חברי הוועדה. לעומת זאת, כך על פי גורם בוועדה, סנקציה כלכלית נגד המוסדות עצמם שלא יעמדו ביעדי הגיוס, לא זוכה לרוב בוועדה.

גורם חרדי בכיר עמו שוחחנו, נשמע רותח מזעם למשמע הדברים. לדבריו, באם הוועדה תקבל החלטה לכלוא חרדים שכל עוונם הוא לימוד תורה, הדבר עלול להוציא לפועל הפגנת ענק של זרמים שונים במגזר: "אנחנו לא ניתן שבחור ישיבה שרוצה באמת ובתמים לשבת וללמוד יקבל עונש פלילי ויישב בכלא".

"אני מסרב להאמין שבמדינת היהודים ישנם אישי ציבור שמוכנים להרים יד בתורת משה ולהביע את תמיכתם הנחרצת בצעד חצוף שכזה". האם הצעד ייצא לפועל, מבטיח הגורם "לקיים הפגנת ענק עם גדולי הרבנים בארץ הקודש".

בכדי למנוע את ההקצנה בעונש לאזרח החרדי שבחר לשבת ולשקוד יומם ולילה בתורה, תמך חבר-הכנסת אריאל אטיאס (ש"ס) בהצעתה של יו"ר הוועדה ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) לנקוט בסנקציה כלכלית שעלולה לפגוע בעתיד בכיס של לא מעט תלמידי ישיבה אשר יבחרו שלא להתגייס. הצעה לה אין בינתיים אישור משפטי מהיועץ המשפטי לכנסת.

הפגנה נגד גיוס חרדים (צילום ארכיון: ישי כהן)

לפי ההצעה, כל תלמיד ישיבה שלא התגייס לצבא, לא יוכל לקבל משכנתא מהמדינה לאחר שהתחתן. ההצעה הזו אמנם לא תמנע את הגשת חלומו של הצעיר החרדי לקנות דירה, מפני שרוב האזרחים לוקחים משכנתא מהבנקים עצמם, אך בקרב המעטים שכן ממשים את זכותם, הסנקציה הזו עלולה לגנוז את האפשרות.

שקד הסבירה השבוע לחברי הועדה כי כשוועדת פרי התחילה את עבודתה הייתה הנחת יסוד לפיה הסנקציות יהיו כלכליות. אך במשך תקופת עבודת הוועדה התברר כי לא נמצאו סנקציות כלכליות שיעמדו במבחן המשפטי.

"ישבנו עם הייעוץ המשפטי של הכנסת במסגרת עבודתי כיו"ר הוועדה, והחלטנו כי אנו מעוניינים להעלות על השולחן את ההצעה לסנקציות כלכליות גם מתחום המשכנתאות והארנונה, בן אדם שלא שירת בצבא אין שום סיבה שהמדינה תתן לו משכנתא", אמרה שקד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר