דו"ח המבקר: "חומרים רעילים בביצים בישראל"

דו"ח מבקר המדינה חושף ממצאים מדאיגים ביחס למצב ביצי התרנגולות בישראל. מהדו"ח עולה כי נמצאו עקבות של תרופות ו"דיאוקסינים" - חומר רעיל ביותר לאדם (חדשות, בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ביצים. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

ביצי תרנגולות הם אחד המרכיבים העיקריים במזון בישראל, אך מממצאי דו"ח מבקר המדינה עולה כי יש בהם חומרים רעילים ומוסכנים לבני אדם.

כאמור, מדו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום (רביעי) עולה כי בביצי התרנגולות נמצאו עקבות של "דיאוקסינים" - כימיקלים רעילים ביותר לאדם ושיירי תרופות. על פי הדו"ח, שחיבר השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, לא נעשות בישראל בדיקות שוטפות לאיתור החומרים הרעילים.

מבקר המדינה חושף ממצאים חמורים בביצים שבמקרר: על פי ההערכות, הישראלי הממוצע צורך כ-240 ביצים מדי שנה, אבל דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום (ד') מפרט מקרים חמורים שבהם נתגלו החומרים הללו מסוכנים ביותר, כאשר די בחשיפה קצרה לרמות גבוהות של דיאוקסינים כדי לגרום לפגיעה בעור ולשינוי בתפקודי כבד.

חשיפה ממושכת לדיאוקסינים עלולה להביא להחלשת מערכת החיסון, לפגיעה במערכת העצבים, לפגיעה במערכת ההורמונלית ובפוריות.

משרד מבקר המדינה הודיע לשירותים הווטרינריים ולמשרד הבריאות כי נוכח הרמות הגבוהות של הדיאוקסינים שנמצאו בביצים שנדגמו קיים חשש לבריאות הציבור, ומן הראוי שתבוצע דגימה נרחבת של ביצים בלולים נוספים ובתערובות מזון המכילות ביצים.

בנוסף, מהדו"ח עולה כי נמצאו שיירי תרופות בביצי התרנגולות, כאשר על פי אנשי המקצוע, הביצים אינן אמורות להכיל כלל שאריות של תרופות.

הבדיקות הראו שאריות של התרופה האנטיביוטית קלופידול, הניתנת לבעלי חיים. תרופה זו עלולה לגרום לתגובות אלרגיות קשות בבני אדם והיא נמצאה ב-42 אחוז מהביצים שנבדקו בשנת 2010, כאשר מאז ירד אחוז הביצים שבהם נמצאו שיירי תרופות לרמה של כ-20 אחוז.

"כאשר ממצאים חריגים דוגמת שאריות של תרופות מתגלים בשיעורים ניכרים של ביצים, שנה אחר שנה, על המשרד לפעול כדי לאתר את מקורו של הליקוי, ולאכוף על האחראים לו למלא אחר הדרישות המקצועיות, כדי שהליקוי יתוקן במידת האפשר" כתב המבקר למשרד הבריאות ומשרד החקלאות.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "המשרד פועל לפי תוכנית לביצוע סקרים לאיתור שאריות דיאוקסינים. בכל סקר, המבוצע אחת לשלושה חודשים, נדגמים משקי ביצים שונים ברחבי הארץ. במקרה של ממצא חריג נאסר מיידית שיווק הביצים ממנו עד להוכחת חופשיות מדיאוקסין".

לדברי המשרד, "בסקר האחרון נמצא רק משק הטלה חריג אחד מתוך 31 משקי הטלה שנבדקו (3%). במקביל, מקיים המשרד סקר במכוני התערובת למציאת חריגות במזון הניתן לעופות. על ידי זיהוי החומרים המזהמים יהיה ניתן למנוע את הזיהום בביצים". משרד הבריאות לא נמסרה תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר