זו דרכה של תורה? זו דרכה של הגר / הרב מיכאל נכטילר

"כמה מחניכי דרכך שלא התאימו במדויק לפתח אותו הצבת בפניהם מסתובבים ברחובות?" • הרב מיכאל נכטילר עונה למשגיח שטען כי אין דרך חרדית המשלבת תורה ומקצוע (מאמרים)

הרב מיכאל נכטילר | כיכר השבת |
הרב מיכאל נכטילר (צילום: באדיבות המצלם)

"ותשלך את הילד תחת אחד השיחים".

מדבר. חום אימים. יובש בפה. קשה לנשום. קשה לשאת את הילד. קשה לראות אותו בסבלו. והיא בוחרת להשליך.

גם המשגיח הנכבד בוחר להשליך, להתפלל למען אלו שלא זכו או לא רצו מסיבותיהם הם לחסות תחת כנפיו - "ותשב מנגד ותשא את קולה ותבך", להשליך ולהתפלל. דרכה של הגר.

מסלול אחד יש לו למשגיח, חד סטרי, חד כיווני, ותהום משני צדיו. חונך לנעריו על פי דרך זו, זו דייקא, ואם יפול הנופל – "ותשב מנגד ותשא את קלה ותבך".

לטורים הקודמים בנושא:

חינוך אינו רק יצירה ועיצוב. לעיתים אתה עלול ליצור קיר שכל שימושו יהיה בדפיקת ראשיהם של צעירים המנסים לעבור בפתח שאינו כמידתם. חינוך מתחיל מעיניים פקוחות, מהכרה בכוחותיו של התלמיד, מזיהוי נטיות נפשו, רצונותיו ומקומו הנוכחי, ושקלול כל אלו לכדי התוויית דרך, על פי דרכו, במגוון השבילים שחקק הקב"ה בעולמו.

משגיח נכבד, כמה מחניכי דרכך, שלא התאימו במדויק לפתח אותו הצבת בפניהם, מסתובבים בחוצות, מחפשים את דרכם, נפלו מהדרך היחידה שניסית ליצור להם? תועים בשדות, במדבריות, ומחפשים מים.

ותשובתך? "אל תקדחו חורים", "אל תגעו בנו"... משליך אותם ככלי חפץ אין בו, ומוכן לעשות טובה ולהתפלל, ואולי גם לבכות מעט, כהגר.

כיצד אתה מוכן לוותר על תורתם של אלו? על יראת השמים שלהם? על עתיד המשפחות שיקימו? בהתחפרות בתוך הדרך הצרה שקבעת, דרך ממנה נפלו, אולי מעט באשמתך?

לא על כך תהיה תפארתך!

פתח את דלת התיבה בה אתה מתפאר, הזמן אותו, ולו כאורח, להיות חלק, לראות בדרך חייו כדרך נוספת בעבודת ה', דרך שאינה כה גרועה כפי שחונך.

חנך אותו! צור בו את המוטיבציה להצטיין, בתורה ובחיים, בעבודת ה' ובעבודת כפיו. כך תעצב בו את השאיפה ואת הרצון להגיע לפסגת יכולותיו בכל אשר יפנה, ובכלל זה כמובן בלימוד תורה ובעבודת ה'.

חנך אותו! הדרך אותו איך לבחור את המקצוע המתאים לו כבן תורה, איך לבחור את מקום הלימודים המקצועי המתאים לו כבן תורה, איך לכלכל את הרגלי חייו במקום הלימודים, במקום העבודה, בקהילה, במשפחה, תוך מחויבותו המורכבת לתורתו, לאלוקיו, ולשלל חובות החיים שעמם הוא מתמודד.

חנך אותו! איך להמשיך לשקוע בסוגיה גם אם הזמן קצר יותר משלושה סדרים, איך להרחיב ולהעמיק בסוגיות אמוניות שמעסיקות אותו במפגשו עם העולם שבחוץ, איך ומתי לשאול מורה הלכה על מקרים הבאים לעולם, ואיך לשמור על אותה חדוות התורה - השמורה עד עתה לאלו שבפנים, ורק להם.

רק אנא, למען ה', אל תשליכהו תחת אחד השיחים!

הכותב משמש כמנהל חינוכי-אקדמי בקמפוס עין חמד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר