סערת הרפורמים

אגו"י: "הרבי מנובומינסק אוהב ודואג לכל היהודים"

דבריו החריפים של כ"ק האדמו"ר מנובומינסק, מראשי תנועת "אגודת ישראל" באמריקה, בגנות התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות כמו גם האורתודוקסים - ליברלים, עוררו סערה רבה • כעת, ראשי "אגודת ישראל" מבהירים את הדברים בניסיון להנמיך את גובה הלהבות: "לאדמו"ר אהבה ודאגה לכל היהודים" (בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מנובומינסק בנאומו (צילום: אגודת ישראל באמריקה)

דבריו החריפים של כ"ק האדמו"ר מנובומינסק, מראשי תנועת "אגודת ישראל" באמריקה, בנאומו במהלך הדינר שנערך לכבוד התנועה, בגנות התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות כמו גם האורתודוקסים - ליברלים (אופן-אורתודוקס) עוררו סערה רבה בקרב כלי התקשורת האמריקאים.

בכלי התקשורת נטען כי מדובר בדברי שנאה כלפי מרבית יהודי ארה"ב הנמנים על אותם זרמים ותנועות וכי מדובר בפגיעה ממשית ובהעלבה של מאות אלפים ומיליונים ללא כל הצדקה.

הגדיל לעשות הפובליציסט מייקל פאוול פרשן העיתון 'ניו יורק טיימס' שגינה את העובדה שראש עיריית ניו יורק ששהה בדינר היוקרתי בחר לשתוק על דברי הרבי ולא מחה כנגדו.

בעקבות כך שהדברים גרמו לסערה תקשורתית, החליטו ראשי התנועה להבהיר את דברי הרבי זאת בכדי להנמיך את גובה הלהבות ולהפסיק את המתקפה כנגד התנועה.

לדבריהם, הרבי לא הובן באופן מדויק וכי כלל לא תקף את היהודים הרפורמים אלא את התנועה בתור שיטה ואידיאולוגיה וכי מטרתו היחידה בנאום הייתה הקריאה להבטחת העתיד היהודי.

"הגדיל לעשות העיתון ניו יורק טיימס", כותבים ראשי התנועה, "שטען כי הרב פרלוב (האדמו"ר. י"כ) גינה את היהודים הרפורמים והקונסרבטיבים, דבר שאינו נכון לחלוטין".

"התמקדותו של הרב פרלוב בנאומו היתה כנגד התנועות הללו, על האידיאולוגיה המוטעית שלהן כמו גם כנגד השיטה האורתודוקסית - ליברלית המנסה לחצות גבולות ביהדות אך לחלילה לא גינוי כלפי אנשים", מבהירים באגודת ישראל.

לדבריהם, האדמו"ר חזר באופן פשוט וברור על דברים שנאמרו פעמים רבות ע"י מנהיגי אגודת ישראל לדורותיה כי אין עתיד יהודי באידיאולוגיות שנטשו את עקרונות היסוד של העם היהודי ואכן למרבה הצער הדמוגרפיה מוכיחה זאת.

"לאדמו"ר אהבה ודאגה לכל היהודים, ללא קשר להשתייכותם, לא משנה כמה הם מוטעים על ידי המנהיגים הדתיים שלהם", אומרים בתנועה, "ודווקא בגלל אהבה ודאגה כזו, אגודת ישראל סבורה כי חובה על מי שאכפת אחיהם יהודים והעתיד היהודי להסב את תשומת לבם לסכנות שבסטייה מהיהדות קלאסית, כדי למנוע את ההידרדרות לתהום של נישואי תערובת והתבוללות".

צפו בנאום האדמו"ר מנובומינסק שחולל את הסערה:

כזכור, ביום שלישי בערב נערכה הוועידה ה-92 של תנועת אגודת ישראל באמריקה במלון הילטון מיידטאון ניו יורק, בה השתתפה אצולת היהדות החרדית שבארה"ב בראשות גדולי הדור.

את הנאום המרכזי נשא האדמו"ר מנובומינסק - מראשי התנועה וחבר מועצת גדולי התורה, שבחר לתקוף במילים קשות את היהודים הרפורמיים והקונסרבטיבים כמו גם את התנועה החדשה של האורתודוקסים הליברלים (אופן-אורתודוקס) התומכים במינוי נשים לרבניות וכדומה. האדמו"ר הרב יעקב פרלוס התבטא ואמר על הרפורמים כי הם "הורסים את היהדות" וכי "נפלו לתהום עמוקה מחמת שמתירים נישואי תערובת והתבוללות".

לאחריו, נשא דברים ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו שהתעלם מדברי הרבי ובחר להתמקד בנאומו במאבק באנטישמיות כשהוא חולק שבחים לראשי ומנהיגי תנועת אגודת ישראל.

ביום חמישי, בחר העיתון החשוב בעולם, "הניו יורק טיימס", לתקוף בחריפות רבה את ראש עיריית ניו יורק, בטענה כי שתק על דבריו הקשים של האדמו"ר הנוגעים למרבית היהודים בארה"ב שהינם חברים בתנועות הללו.

הפרשן מייקל פאוול, משתמש במילים קשות כנגד דה בלאזיו וכותב: "רוב היהודים בניו יורק שתומכים בו הם כלל לא אורתודוקסים ותומכים בנישואי תערובת כמו שראש העיר עצמו התגאה במהלך הקמפיין, ופתאום בערב הזה הוא בחר לשתוק ולא להגיב על דברי הרבי, ועוד החמיא לנציגי הקהילה החרדית".

"אנחנו ציפינו", כתב פאוול, "שראש העירייה יגלה מעט יותר מנהיגות ותעוזה ויגיב בחזרה לדברי האדמו"ר במקום לשתוק ולהחמיא". העיתון אף מציין כי ראש העיר מעניק לציבור החרדי יחס מיוחד שלא כהוגן ומזכיר את העובדה שראשי אגודת ישראל ממליצים לקהל שלהם שלא להתלונן בפני רשויות החוק על מקרים של התעללות במשפחה זאת בכדי שלא לעבור על איסורי לשון הרע ורכילות - בניגוד לעמדה הרשמית של הרשויות".

בנוסף, מזכיר העיתון את התחמקותו של דה בלאזיו מלעסוק בסוגיית ה"מציצה בפה" במצוות ברית המילה, כאשר אגודת ישראל והיהודים האורתודוקסים סבורים כי אין לוותר על כך ואילו עמדת החוק הינה שהדבר אסור ללא הסכמה בכתב של הורי התינוק. "במקום לומר רק דברי חנופה ושבח לעסקנים היה על דה בלאזיו לגלות אחריות ציבורית ולהסתייג בפומבי מדברי האדמו"ר", מסתכם המאמר בעיתון החשוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר