עמותות במלחמה : כך תתמודדו עם גיוס כספים בעיתות משבר

מבצע "צוק איתן" ממשיך להתגלגל, וכבר מתחילתו היה העורף חלק עיקרי במערכה. העמותות העוסקות בפעילות רווחה וסיוע, ועל אחת כמה וכמה –עמותות הנמצאות בטווח הירי מקבלות עשרות אלפי פניות ובקשות לעזרה. מה ניתן לעשות כדי להתגבר על המשבר? כיצד ניתן לנהל את כספי העמותה בצורה נבונה ומושכלת? כיצד ניתן לגייס כספים נוספים בעיתות משבר? כל זאת ועוד בכתבה שלפנינו (חרדים)

חני סודרי | כיכר השבת |
תורמים חבילות לחיילים בחזית (צילום: shutterstock)

באופן טבעי , בתקופות של חירום ומלחמה , משברים כלכליים ומבצעים צבאיים , זרם הפניות לעמותות הופך לנהר של ממש . בעיתות משבר , יותר מתמיד , הצורך והחשיבות של המגזר השלישי - הופך לקריטי עוד יותר מאשר ימי השגרה.

למרבה הצער, רוב העמותות בישראל חשות קושי להתנהל באופן יעיל בימים מן המניין, כל שכן בתקופות חירום אשר מעמידות אותן מול אוכלוסייה נזקקת גדלה. עמותות רבות בארץ מתקשות להתנהל באופן תקין ולהוציא אל הפועל פרויקטים חברתיים או לקדם אג'נדה חברתית גם בימים כתיקונם, והסיבה העיקרית לכך היא קושי בגיוס כספים. המחסור אותו חוות העמותות מורגש ביתר שאת בתקופות חירום כאשר אז במיוחד ניכר העניין של " אין הקומץ משביע את הארי ".

אם כן, כיצד יכולות עמותות להתמודד מול אתגר גיוס הכספים בעיתות משבר ?

תהליכי גיוס כספים רציפים

תהליך גיוס כספים לעמותה צריך להיות למעשה משימה בלתי פוסקת, וצריך להתייחס אליו ככזה .יש להסמיך גורם מומחה בתחום מטעם העמותה או גוף חיצוני שיסייע , אשר יפעל באופן מתמיד –גם בעיתות משבר ויעסוק בפיתוח ושימור ערוצי מימון. בין אם מדובר על עובד העמותה או חברה חיצונית, ניהול תהליך גיוס כספים באופן מקצועי ויעיל יאפשר לעמותה יציבות ובטחון, בלעדיהם לא תוכל העמותה לקיים את התנהלותה השוטפת ובוודאי לא תוכל לעסוק בקידום פרויקטים ספציפיים. ככל שתשתלו יותר זרעים בשדה התרומות באופן שוטף –זרעים אלו , יניבו יותר פירות גם לפני המשבר ,בתוכו ולאחריו .

חשוב שתזכרו -תהליכי פיתוח משאבים, ובכללם גיוס כספים, אסור שיעצרו בעיתות משבר . אדרבא, הצורך בהם גובר בתקופות אלו, ואף ניתן בניהול נכון שלהם לזכות בהישגי גיוס משאבים שבימים כתיקונם העמותה שלכם הייתה מתקשה להגיע אליהם .

מקורות מימון בעתות משבר

אמנם המגזר העסקי נפגע גם הוא בעתות משבר וחירום, ולכן עמותה עלולה להיתקל בקושי במאמצי גיוס כספים מחברות וגופים עסקיים,כמו גם מתורמים פרטיים בארץ , אשר הכנסותיהם מבוססות על העסקים והחברות אותן הן מנהלים ,שנמצאים בתקופת מיתון בשל המצב . מאידך ,הפניית בקשות למענקים מגופים בחו"ל כגון קרנות פילנתרופיות וכיוצ"ב -יכולה לשאת פרי.

כל זאת, במידה והעמותה תשכיל לפנות לקרנות המתאימות והרלוונטיות לסוג פעילות העמותה , אופייה והשתייכותה . בפרט ,לאור האווירה הבלתי אוהדת כלפי ישראל, שאנו עדים לה לצערנו לא מעט, חשוב עד מאוד לבצע בדיקה לגבי הקרנות טרם שליחת הפניות, ולהפנות אותן לקרנות אשר ירצו לתרום ולתמוך בעמותות ישראליות. בנוסף , חשוב מאוד למקד את תוכן הבקשה בבקשה הנדרשת ( פעילות שוטפת או פרויקטים מיוחדים ) , ולציין את מטרת המענק וקהל היעד המיועד שיפיק תועלת מהמענקים שיועברו לעמותה .

כל זאת , ראוי שיעשה על ידי גורם מקצועי בעמותה ואו חברה חיצונית המתמחה ומלווה עמותות בכל הנוגע לפיתוח משאבים וגיוס כספים לעמותות – זאת על מנת למצות את מלא הפוטנציאל הגלום בעמותה בכל הנוגע לגיוס כספים מקרנות וגופים בחו"ל בעיתות משבר .

צמצום הוצאות ו"דיאטה " לעמותה

מעבר לחשיבות שבגיוס תרומות לעמותות, עמותות צריכות להשכיל ולבחון את פעילותן השוטפת והתנהלותן. מנהלי עמותות יעשו בחוכמה אם יבדקו כיצד יכולה העמותה להתאים עצמה למצב הקיים בכדי לעבור את התקופה הקשה מולה היא עומדת. עליהם לבחון את תקציב העמותה, תזרים המזומנים והאשראי שלה, ולהיות בשליטה מלאה על ההתנהלות הפיננסית שלה. במידה וניתן, עליהם לצמצם בהוצאות העמותה, ולדחות רכישות והוצאות אחרות בלתי חיוניות. ניתן ורצוי לשתף את צוות עובדי העמותה במאמצים לחסכון בהוצאות ותפעול יעיל יותר של העמותה. כמו כן, אפשר לפנות לספקים שונים של העמותה ולבנק בה מתנהל חשבונה ולבדוק מולם מה ניתן לעשות בכדי להקל על העמותה עד חלוף המשבר.

חשוב לציין גם , כי קיים קשר ישיר בין הניהול העסקי והפיננסי של העמותה באופן שוטף לבין ההחלטות של מנהלי הקרנות ( שהם מנהלי עסקים בעצמם ) –בכל הנוגע להחלטתם בדבר העברת מענק לעמותה. התרשמות חיובית של הקרן , שעל אף הקושי – העניינים בעמותה נמצאים בשליטה ובידיים טובות – מקלים ומקדמים את ההחלטה החיובית של הקרן לתמוך בעמותה .

דווקא בתקופות משבר, עמותות רבות יכולות להרוויח משירותי חברה חיצונית, אשר מתמחה בייעוץ וליווי עמותות. חברה כזו מסייעת בניהול יעיל של תהליך פיתוח משאבים לעמותות על רבדיו השונים: משאבים פיננסיים, משאבים חומריים אחרים, משאבי אנוש ועוד.

החברה יכולה לסייע בעריכת תכנית אסטרטגית לעמותה להתמודדות עם המשבר הנוכחי או תכנית כללית יותר לייעול התנהלות העמותה גם בימים שקטים יותר. כמו כן, חברה מקצועית תחזיק בידע, בכלים ובקשרים הנכונים הנדרשים לניהול תהליך גיוס כספים יעיל אשר יישא פרי. עמותות אשר ישתמשו בשירותי חברה מקצועית חיצונית יגלו שעל אף ההשקעה הכספית הנדרשת לקבלת שירותים אלה ,ההשקעה - תחזיר עצמה ותניב פירות ראויים לטווח רחוק ,תתרום לביטחונה הפיננסי של העמותה, להתפתחותה, להוצאה אל הפועל של יעדיה ולהגשמת חזונה.

הכותבת הינה חני סודרי העוסקת בייעוץ , ליווי והגשת בקשות לקרנות בחו"ל

העומדת בראש המרכז לגיוס כספים בע"מ

www.mgc.co.il

chanie@mgc.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר