אירועי ראש השנה בציבור החרדי:

הגראי"ל נעמד במוסף, אצל הגר"ש וואזנר זרזו התפילה

חרף גילו המבוגר, מרן הגראי"ל שטיינמן נעמד לאורך כל תפילת מוסף של ראש השנה. לעומת זאת, אצל הגר"ש וואזנר ניכרה התשישות, והוא לא יצא לברך את ההמונים ב"שנה טובה" כפי שהיה נהוג מידי שנה. כמו כן זורזה תפילת המוסף בכדי להקל עליו. ואיך ציינו את יום הדין בויז'ניץ ובפוניבז'? כיכר השבת מסכם (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגר"ש וואזנר והגראי"ל שטיינמן (צילום: אלי סגל, יעקב נחומי - פלאש 90)

ראש השנה אצל גדולי ישראל בבני ברק: המונים שהו במהלך ימי ראש השנה והשבת שאחרי בצילם של גדולי ישראל בבני ברק, השתתפו בתפילות ועברו להתברך ממרנן ורבנן גדולי ישראל.

מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן התפלל את תפילות החג בביתו במניין מצומצם של מקורבים ובני משפחה. בלילה הראשון נכנסו ההמונים לקבלת ברכה, ולאחר קריאת התורה ביום שלמחרת ערך הרב 'מי שברך' לכל תלמידי הישיבות, אברכי הכוללים וכלל ישראל. בנוסף, ערך הגראי"ל מי שברך מיוחד לחקלאים שומרי שביעית כהלכתה.

יצויין, כי חרף גילו המבוגר, עמד הגראי"ל מתחילת התפילה ועד סופה - פרק זמן ארוך מאוד ומשמעותי גם עבור אנשים צעירים. כמו כן, במהלך החג הרבה באמירת תהילים.

כחזנים שימשו "החברותא" הגאון רבי משה יהודה שניידר ומקורביו הרב איסר שוב והרב אליעזר קפלן. כבעל תוקע שימש הגאון רבי ישעיהו כהן, כאשר המקריא היה מרן ראש הישיבה בעצמו. לאחר גמר מוסף ביום השני, התבטא מרן הגראי״ל ואמר לבעל התוקע: "ישר כח. ברוך השם שזכינו ובעזרת השם נזכה לשנה הבאה יחד עם המשיח בירושלים".

מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי התפלל את תפילות החג בבית הכנסת לדרמן שברחוב רשב"ם, כשהוא מסתייע בגשר שנבנה במיוחד עבורו לפני כשבוע.

בליל החג עברו למעלה מרבבת בני אדם לפני מרן הגר"ח קניבסקי להתברך בברכת שנה טובה, הגר"ח ישב למעלה מ-3 שעות בפתח הבית כאשר גדרות הוקמו לאורך רחוב רשב"ם למען שמירה על הסדר. את תפילת השחרית סיימו בלדרמן בשני הימין בשעה 12 בצהריים.

אלפים עברו לאחר תפילת ערבית בליל החג הראשון לפני האדמו"ר מויז'ניץ בכדי להתברך בברכת שנה טובה. ביום הראשון סיימו החסידים את תפילת מוסף בשעה 16:45 ואילו ביום השני בשעה 16:30. גם במרכז חסידי וויז'ניץ עברו המונים לפני הרבי בכדי להתברך בברכת שנה טובה כאשר התור השתרך במעלה הרחבה שלפני בית המדרש. האדמו"ר סיים את תפילת המוסף ביום הראשון של חג בשעה 17:45.

בליל ראש השנה המתינו אלפים סביב ביתו של מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר בכדי להתברך בברכת שנה טובה, אלא שבשל חולשתו לא יצא לבסוף מרן למרפסת הבית לברך את הקהל.

כמו כן, השנה לראשונה בשל חולשתו המופלגת לא תקעו בשופר באמצע תפילת העמידה את התקיעות דמעומד אלא רק בסוף תפילת המוסף. ביום א' סיימו ב-14:15 וביום ב' ב-13:30.

בפוניבז (פלג "השונאים") סיימו ביום הראשון של ראש השנה את תפילת מוסף ב-14:45 וביום השני של החג בשעה 14:30. בליל ראש השנה עברו האלפים לברכת 'שנה טובה' אצל ראשי הישיבה הגר"ג אדלשטיין והגרב"ד פוברסקי עד השעה 22:00 בלילה.

בהיכל הישיבה (פלג "המחבלים") סיימו את תפילת מוסף ביום הראשון של החג בשעה 14:55 ואילו ביום השני בשעה 14:40. בליל שבת קרס החשמל והגנרטור בגבעת הישיבה, והתקלה עדיין לא תוקנה.

בסלבודקא, משגיח הישיבה הגאון רבי אברהם פולק שהיה מאושפז בתקופה האחרונה במצב קשה בביה"ח, השתתף בתפילות בישיבה לאחר שחדר מיוחד סמוך להיכל הישיבה הוקצה לטובתו. יצוין, כי כמידי שנה בתפילת שחרית של שני הימים עבר לפני התיבה ראש הישיבה וחבר מועצגה"ת רבי משה הלל הירש.

כמו כן, השנה הונהג נוהל חדש בענין אמירת "שנה טובה" לראשי הישיבה, מכיוון שכל שנה הדבר ארך שעות ארוכות בעקבות הגעת אלפים להתברך. בין היתר הוחלט בהנהלת הישיבה: אין ללחוץ ידיים לראשי הישיבה וכן אין לומר לראשי הישיבה "שנה טובה" - אלא רק לאחר שראשי הישיבה מאחלים זאת ניתן להשיב ב"וכן למר".

לתפילת ערבית של ליל החג בנדבורנא ניגש לפני העמוד הרב שמואל שמעלקא רוזנבוים, ראש ביהמ"ד להוראה 'דבר חיים'. לאחר התפילה עברו כל החסידים להתברך מהאדמו"ר לברכת לשנה טובה.

לאחר מכן נכנס האדמו"ר לקידוש כשהוא חבוש בשטריימל וטלית של אביו האדמו"ר זצ"ל.‏ במהלך הטיש הושר מארש חדש שהולחן ע"י אחד מבעלי המנגנים מהחסידות. לתפילת מוסף ניגש האדמו"ר עצמו והתפילה הסתיימה ב-16:15.

בלילה השני של ראש השנה ניגש לפני העמוד ר' אשר אנשיל כץ גאב"ד חרדים וחתן האדמו"ר זצ"ל. לאחר התפילה נשא האדמו"ר דברי התעוררות לילדי החסידות שלראשונה הוקצה להם מקום חדש בהיכל הטישים בסמוך לביהמ"ד. במקום נבנו חלונות מיוחדים בכדי שילדי החסידות יוכלו לשמוע את התפילה. לתפילת מוסף גם ביום השני ניגש האדמו"ר, ששימש גם כבעל תוקע. התפילה ביום השני הסתיימה בשעה 15:05.

בחסידות סלונים האדמור אינו ניגש לפני התיבה אלא משמש כבעל מקריא. בחסידות מציינים כי השנה השתתפו למעלה מ-1000 ילדים במניין הילדים המתקיים בנפרד, זאת בשל הצפיפות והדוחק בהיכל בית המדרש.

ביום א' סיימו את התפילה ב-15:15 וביום ב' ב 15:45. יצויין, כי במהלך החג אירעה קריסה במערכת החשמל ובשל העובדה כי מדובר בפיקוח נפש זאת לאור הימצאותם במקום של אלפים בהם זקנים וחולים הורו רבני החסידות היתר לתקן ע"י גוי.

סרט ויז'ניץ: למרות חולשתו של האדמו"ר הוא ניגש לתפילה לפני התיבה בתפילת ערבית בשני לילות ראש השנה וכן ביום הראשון ניגש לפני העמוד ל"המלך" וכן לתפילת מוסף. בסרט ויזניץ סימו את התפילות ביום א' בשעה 15:15 וביום ב' בשעה 16:45.

בלילה השני של החג ערך האדמו"ר טיש מיוחד לכבוד החג. על פי המנהג, עברו החסידים בקריאת התורה (בין גברא לגברא) להריח מקופסת הטעבק של מרן ה'צמח צדיק' מויזניץ זיע"א.

בחסידות בעלזא השתתפו אלפים שהגיעו מכל רחבי העולם לשהות בחג בצילו של כ"ק מרן האדמור שאף ניגש לפני התיבה בתפילות ערבית ומוסף. לאחר התפילה, עברו ההמונים להתברך בברכת שנה טובה ע"י האדמו"ר.

השנה שימש חבר בד"צ קהל מחזיקי הדת רבי יעקב גרינוולד מבני ברק כבעל מקריא זאת במקומו של רבי יחיאל חיים רויטמן זצ"ל שנפטר השנה. את התקיעות במיושב תוקע הרבי מבעלזא ואילו בתקיעות במעומד (כשהאדמו"ר ניגש לפני התיבה) משמש כבעל תוקע דיין החסידות רבי חיים דוד שובקס.

ביום הראשון של החג סיימו בבעלזא את התפילה בשעה 18:00 ואילו ביום השני סיימו בשעה 17:30.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות