מי הם החרדים שיתמכו ברב אריה שטרן?

בראיון ל"כיכר השבת" הצהיר הרב אריה שטרן כי ישנם חרדים שלא מתנגדים למועמדותו, האם התכוון לאנשי הפלג הירושלמי, ומדוע מועמדות הרב משה חיים לאו משנה התמונה? (פרשנות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגר"ש אוירבך, תומך פוטנציאלי? (צילום: פלאש 90)

הבחירות לרבנות העיר ירושלים גורמות לסערת רוחות בקרב הציבור החרדי כמו גם בקרב הציונות הדתית, כאשר הכל נמצאים במתח לקראת תום הדד-ליין של הגשת המועמדות וממתינים בקוצר רוח לרשימת המועמדים הסופית.

בגזרת המרוץ לתפקיד הרב הראשי האשכנזי עדיין שומרת הנציגות החרדית על שתיקה, זאת מאחר וגדולי ישראל עוד לא אמרו את דברם.

מבחינת רשימת המועמדים הפוטנציאלית, הרי שהרב אליהו שלזינגר נחשב למקורבם של מרנן גדולי הדור הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי, וזוכה לפחות בשלב זה של המירוץ לתמיכה מהממסד של תנועת דגל התורה, הגם שכאמור עוד לא ניתנה מפורשות.

הגרמ"ח לאו, שהצטרף הערב (שלישי) למירוץ, מחזיק באמתחתו את חתימותיהם של גדולי האדמו"רים מגור, בעלזא, ויז'ניץ וצאנז, לצד חלק מחברי מועצת גדולי התורה הליטאית - מה שעשוי להטות את הכף החרדית לעברו.

באם הרב יעקב שפירא - מבכירי רבני הציונות הדתית וראש ישיבת מרכז הרב - יציג את מועמדותו, הרי שאף הוא עשוי לקבל תמיכה בלתי רשמית מחוגים חרדיים נרחבים זאת בשל ההערכה השוררת בקרבם לגדלותו התורנית וכן לעמדותיו ההשקפתיות הנחשבות למזוהות עם הציבור החרדי בנושאים עקרוניים.

מקובל לחשוב שלמועמד הרשמי של הציונות הדתית הרב אריה שטרן אין כלל תמיכה בציבור החרדי, העיתון יתד נאמן אף תקף אותו בחריפות רבה בכתבות רוחב ובמאמרי פרשנות. אלא שעל אף כל זאת בוחר הרב שטרן לומר בראיון בלעדי שהעניק לכיכר השבת כי "לא כל הרבנים החרדים נגדי, אני חושב שיש קבוצה אחת שהיא נגדי. בשאר הקבוצות אוהדים, תומכים, עד לתמיכה של ממש".

האם האמירה הזאת חסרת בסיס? האם יש בה מן האמת? התשובה היא גם וגם. אולי הרב שטרן מפריז במקצת אודות התמיכה החרדית בו, אולם משהו יש בדבריו.

לפני כחצי שנה ביקר הרב שטרן בביתו של הגאון רבי שמואל אוירבך בשכונת שערי חסד, והשניים שוחחו באריכות רבה. תוכן השיחה אמנם לא פורסם אולם סביר להניח שאם ההתנגדות למועמדותו בקרב אנשי תנועת בני תורה הייתה תקיפה, הרי שהוא לא היה זוכה להתקבל לביקור אצל מנהיגה הרוחני.

יתירה מכך, בקרב חלק מעסקני הפלג הירושלמי שררה התחושה ש"השד לא נורא כל כך", וניתן לחיות עם בחירתו של הרב שטרן כרבה הראשי של ירושלים. (במאמר המוסגר ניתן לציין שאולי חברה לכך גם התחושה כי בממסד של דגל התורה מנסים לכפות עליהם מועמדים הנתמכים על ידי גדולי ישראל האחרים מה שלא מצא חן בעיניהם).

לשיא הגיעו הדברים בראיון של סגן עורך עיתון הפלס ישעיהו וויין לקול ישראל, כאשר השתמעה מדבריו תמיכה אפשרית מסוייגת במועמדותו של הרב שטרן. "אם אכן הרב שטרן הוא המועמד היחיד והוא מועמד ראוי שאכן מסוגל לשמור על הערכים ועל ההלכה הצרופה אז אדרבה ואדרבה". לאחר מכן אמנם טען וויין כי דבריו סולפו ופורשו שלא כהלכה, אולם המציאות מדברת בעד עצמה.

עם זאת, הגשת מועמדותו של הרב משה חיים לאו הערב, טורפת את הקלפים ומשנה את התמונה, כשיתכן אף שתנועת בני תורה תאמץ אותו אל חיקה ותהפוך לתומכת שלו בקרב על התפקיד.

ניתן לסכם זאת בתובנה כי בעוד בתנועת דגל התורה רואים בבחירתו של הרב שטרן אסון רוחני לירושלים ויעשו הכל בכדי שהדבר לא ייצא אל הפועל, הרי שבתנועת בני תורה יכולים להעלים עין ואולי אף יהיו מרוצים שם בסופו של יום מבחירתו ובעיקר מכך שהנציג של הממסד הליטאי לא נבחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר