בלעדי ב"כיכר השבת"

משפחת לאו מגיבה: "ההתלכדות החרדית - זה הניצחון הגדול"

משפחתו של הגאון רבי משה חיים לאו - מועמדה של היהדות החרדית, מגיבה לראשונה בשיחה עם אתר "כיכר השבת" על ההפסד • הרב אליעזר סורוצקין, מנכ"ל "לב לאחים": "היו צריכים להיות עוד חמישה מצביעים - אנחנו לא יודעים מי לא הצביע" • "יש תחושת החמצה, זה הפסד כואב לעיר ירושלים וליהדות החרדית" • "ההתלכדות של הציבור החרדי - זה הניצחון הגדול" • "לגרי"מ לאו יש בנים שממשיכים שושלת נפלאה" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב משה חיים לאו. בתמונה הקטנה: הרב סורוצקין (צילום: י. בלינקו, COL, כיכר השבת)

הקרב על ירושלים: בצל חגיגות הניצחון של הרבנים הנבחרים בירושלים, הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן, משפחתו של הגאון רבי משה חיים לאו, מועמדה של היהדות החרדית לתפקיד רבה הראשי האשכנזי של העיר, מתמודדת בכבוד עם ההפסד.

הגרמ"ח לאו קיבל 20 קולות מחברי הגוף הבוחר לעומת 27 הקולות שקיבל המנצח, הרב אריה שטרן, ובכך הפסידה היהדות החרדית את כס רבנות ירושלים.

אחד האנשים שפעלו רבות למענו של הרב לאו הוא גיסו הרב אליעזר סורוצקין, מנכ"ל "לב לאחים" ומרבני נתניה, שבשיחה עם "כיכר השבת", מגיב לראשונה על ההפסד, התחושות במשפחה, מי האשמים ומהו הניצחון האמיתי.

בפתח השיחה, שאלנו את הרב סורוצקין, מהן התחושות במשפחת לאו לאחר ההפסד בבחירות.

"אני אשתף אתכם בשיחה שהייתה לי עם גיסי הגאון רבי משה חיים לאו לפני מספר שבועות שהנושא של רבנות ירושלים עלה על הפרק. זה היה לאחר מערכה מאוד קשה בנתניה, אנחנו כל בני המשפחה, לא היינו בטוחים ותמימי דעים שכדאי להתמודד, ובפרט שכשביררנו שהגוף הבוחר שהוקם נועד למידותיו של אחד המתמודדים, והסיכויים קלושים. לא פשוט להיכנס למערכה נוספת שמלכתחילה עסקני ירושלים אומרים שאין הרבה סיכוי לזכות.

"אבל גיסי הרב לאו חשב שיש פה מקום לשאול דעת תורה אצל גדולי הדור, והתשובה הייתה, שאם יש סיכוי ולו הקטן ביותר להתמודד על תפקיד של ירושלים במטרה אחת, לשמור על קדושת ירושלים, להמשיך את המורשת המפוארת של מרנן ורבנן שכיהנו כרבני העיר רבי צבי פסח פראנק, רבי בצלאל ז'ולטי, ורבי יצחק קוליץ, למרות שהסיכויים נמוכים, חייבם לעשות את ההשתדלות.

"אני חייב לומר בהערכה, הרב לאו יחד עם משפחתו קיבלו את דעתם של גדולי ישראל ונרתמו לעניין בכל כוחם. ובשלב הראשון כשעברנו על הרשימות וישבנו עם קבוצת עסקנים נפלאה בירושלים, היה נראה שלכאורה אין שום סיכוי, אבל הואיל וקיבלנו ציווי אז אנחנו אמונים על 'וכל אשר יורוך' ולכן התחלנו במערכה.

"אני חייב לציין, ואני אומר את זה גם בשם גיסי, מצאנו בירושלים חבורה נפלאה של עסקנים מכל הזרמים של היהדות החרדית, מבלי להזכיר שמות אולי אשכח אחר מהם, בריכוזו של הרב אליעזר ראוכברגר שהתמסר מאוד, הם עבדו מכל הנשמה והיה אכפת להם, אנחנו באנו מנתניה וראינו להט.

"עידוד מאוד גדול קיבלנו מהתמיכה חוצת הגבולות של גדולי ישראל שבאה ממרן ראש הישיבה הרב שטיינמן ומרן פאר הדור הרב קנייבסקי, גדולי האדמו"רים שחתמו כבר לפני שנים על מכתב, ואם זה רק אתמול שהוא נכנס אצל מרן חכם שלום כהן - זה חצה גבולות, לא היה אחד שלא היה בתוך המערכה הזאת, היתה תמימות דעים מוחלטת, היה מאוד קשה, אבל ידענו שאנחנו 'שלוחי דרבנן' בצורה מובהקת.

"קיווינו וציפינו. עוד היום בצהריים היתה תחושה שיש סיכוי גדול. בבוקר נכנסנו לבתי גדולי ישראל לקבל את ברכת הדרך, ולצערנו זה לא קרה, אני לא יכול לדעת מי כן הצביע ומי לא הצביע, אני יודע שעסקני היהדות החרדית התגייסו ועשו את זה בצורה חזקה מאוד.

"הרב לאו יחד עם אביו, חותני רבה של תל אביב, עשו מאמצים גדולים לקבל את תמיכתם גם של אנשים שהם לא חלק אינטגרלי מהיהדות החרדית, ואנחנו יודעים שהצלחנו בחלק מהאנשים, ולמה היהדות החרדית נכשלה? אני לא יודע, שעסקני ירושלים יבדקו מה מקור הכישלון".

הרב חושב שאולי היו חרדים שבגדו בעת ההצבעה?

"התוצאות מראות שלא כולם הצביעו, היה לנו חשבון שצריכים להיות עוד חמישה מצביעים, אם היו רק 20 כנראה שחלק לא הצביעו. אנחנו לא יודעים בדיוק מי לא הצביע, אנחנו יודעים טוב מאוד על גרעין של אנשים שהצביעו, עבדנו על זה קשה והייתה סייעתא דשמיא. אני לא יכול לדעת איפה נפלו הקולות, עדיף לשאול את עסקני ירושלים, הם שולטים יותר טוב".

תחושת האכזבה, ההחמצה, גדולה יותר בגלל הסיכויים שהיו?

"אני רוצה לחלק את זה. במישור הציבורי ישנה תחושת החמצה, נשאבנו לתוך המסר והשליחות האדירה של קדושת ירושלים, וכואב לנו שלא הצלחנו. אני לא יודע מה יהיה, אבל שמעתי אצל רבנים חששות גדולים, בשלב מסוים הפסקנו להיות משפחת לאו והפכנו להיות חלק מהמאבק על צביונה של ירושלים, זה היה חלק מהתהליך.

"אבל גם באופן אישי, עוד אתמול בחצות לילה, אחרי שיצאנו מביתו של הגאון רבי אליהו שלזינגר להוקיר אותו ולכבד אותו על זה שהסכים להסיר את המועמדות כדי שיהיה מועמד אחד, אמר לי גיסי: ''אני בחרדת קודש מהעול האדיר שטמון בתפקיד''. יכול להיות שיש לו איזו הקלה כרגע, אבל יש גם תחושת החמצה, כי הוא רוצה לעשות שליחות מסוימת. חבל מאוד שזה לא יצא, אנחנו לא מצווים להצליח, אנחנו מצווים לעשות - ואת הציווי עשינו.

"אנחנו, אני באופן אישי כגיס וכל המשפחה, מחזקים אותו, הוא נשאב לתוך האתגר, וגם אם במבחן התוצאה לא הצלחנו, הניצחון הוא ניצחון גדול כי קיבלנו את הציווי של גדולי ישראל, לחמנו בשם גדולי ישראל, הציבור התלכד ונלחם על מסר מאוד ברור. במבחן התוצאה אם זה לא הצליח זה מאוד מאוד כואב לנו וכואב לירושלים".

אולי העובדה שהרב שלזינגר הסיר את המועמדות רק ברגע האחרון תרמה לכישלון?

"אני לא חושב. בקבוצה שמייצג הרב שלזינגר, היתה התלכדות יוצאת מגדר הרגיל, לפני ואחרי, והרב שלזינגר עצמו בסוף עזר, הציבור התלכד.

"אני אפילו קנאתי קצת, אני כתושב עיר אחרת ראיתי פה את כל ההתלכדות האדירה של כל גווני הציבור החרדי, וזה מחייב, במבחן התוצאה אני לא יודע מה קרה".

אז איפה הייתה הבגידה?

"אני לא רוצה להשתמש במילים של בגידה, אני לא יודע מה קרה, נסתרות דרכי השם. "הצלחנו לפרוץ את הגבולות של היהדות החרדית, הגענו לציבור אחר שהוקיר את דמותו של הרב לאו, מאוד חבל שזה לא יצא, זה הפסד ליהדות החרדית, לצערנו, לכל המשפחה ולאבינו הגדול יש תחושת החמצה כי ראינו פה שליחות גדולה".

מה יש לרב לומר על הטענות שמשפחת לאו 'כובשת את הרבנות', יש בזה טעם לפגם?

"למה זה לפגם? מצאנו בגמרא שכל בניה של קמחית היו כהנים גדולים, האם זה היה חסרון. זכה חותני הרב לאו להמשיך את השושלת של אביו הי''ד ולהמשיך את השושלת של חותנו הגדול הרב פרנקל רבה של תל אביב, הוא זכה שהבנים שלו ראויים, צריך להוקיר את זה.

"אני חושב שגיסי הרב דוד לאו הרב הראשי ראוי לתפקיד, ואני חושב מאוד שגיסי הרב משה חיים היה ראוי לתפקיד של ירושלים, ואני חושב בהחלט שזוהי גאוותו של הרב לאו, והציבור רק צריך לשמוח בזה, הרב לאו העניק בנים לציבור שממשיכים שושלת נפלאה של רבנות והם עושים את זה עם כל הכבוד וההדר.

"אני יכול לומר לך משפט ששמעתי היום בצהריים בבית של חותני, הרב דיבר עם אחת מחברי הגוף הבוחר והיא שאלה אותו: 'התמיכה שלי מובטחת, אני רק רוצה לדעת איך זוכים לכאלה ילדים טובים'. הרב לאו אמר לה: 'אני לא יודע דין שמים, אבל אלי בגלל שלא זכיתי לראות את ההורים, אז אני זוכה לראות נחת מהילדים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר