"הפיתרון מתחיל כשאדם אומר 'בשלי הסער'" • בני גל מדבר

אתם הכרתם אותו כפרסומאי, אבל רבבות קוריאנים יכירו אותו בשבועות הקרובים כאבי הגישה היהודית בקאוצ'ינג • אחרי שחיבר את 'ספר סודות הקאוצ'ינג היהודי' – שהפך לבסט סלר באמזון, חושף בני גל בראיון מיוחד את ההשפעות המיוחדות של תורת האימון, הכלים שהיא מעניקה והשיפור התודעתי שהיא מייצרת • ויש גם קורס מיוחד שהוא עצמו מעביר – פעם בשנה (חרדים)

שושי מילר | כיכר השבת |
בני גל (צילום: באדיבות המצלם)

כמה פעמים קרה לכם שתכננתם משהו והוא נתקע? אתם רוצים להוציא רישיון נהיגה, מתכננים לסיים מסכת או להתחיל סוף סוף דיאטה של ממש, אין לכם ספק שאתם רוצים את זה, מוכנים לעשות בשביל זה הכול, ובכל זאת – שום דבר לא קורה.

בקושי 30 שנה חלפו מאז נחשף העולם לתחום הקאוצ'ינג, אימון אישי , ובכל זאת הוא הפך פופולארי באופן חריג. כמו תמיד, הוא הגיע לישראל מעט באיחור, אבל גם כאן החל לשגשג, ומי שמייצג יותר מכל את המהפכה החשיבתית בנושא, הוא הפרסומאי והמאמן הנודע בני גל.

גל נחשב היום למאמן בקנה מידה בינלאומי, ספר שכתב ואשר מבסס את הגישה החדשנית שיצר בתחום על אדני היהדות, הפך ל'בסט סלר' בינלאומי לאחר שתורגם לאנגלית. בעוד שבוע הוא יעלה גם על המדפים בקוריאה, לאחר שתורגם גם לקוריאנית.

ככלל, גל העמיד דור של תלמידים ומאמנים בשיטתו, אך פעם בשנה הוא מעביר בעצמו קורס מעמיק בשכונת בית וגן בירושלים. הקורס מתקיים בנפרד לגברים ולנשים, והוא נפרס על פני כשלושה חודשים. נפגשנו אתו לשיחה על קאוצ'ינג בכלל, ועל הגישה היהודית הייחודית בפרט.

"קאוצ'ינג הוא מקצוע צעיר בעולם, והסיבה שהוא הפך לפופולארי כל כך, היא בגלל שהוא מביא תוצאות, כשאדם רואה משהו שמביא לו תוצאה חיובית - הוא מביא חבר וכך נוצרת דינמיקה. כשאדם מרוויח, מצליח לעבור דירה, להשלים משרה ותואר, להוריד משקל, הוא מספר גם לחבר. הקאוצ'ינג עוזר לאדם להתקדם, תשאל את עצמך שאלה פשוטה, מי בשוק יכול לעזור לי להגשים דברים שאני רוצה? מי יכול לסייע לאדם להגשים את היעדים שחשובים לו?"

-ואת כל זה עושה הקאוצ'ינג?

"קאוצ'ר [המאמן] נותן לאדם כלים ושפה להגשים דברים שהוא רוצה, פשטות החיים, לא השגות עליונות. אני רוצה לעשות דברים בסיסיים. דברים שנתקעים לנו. הקאוצ'ינג מאפשר לשחרר את זה".

-איך זה קורה בעצם? מה התהליך?

"יש פורמט. בדרך כלל שאדם הולך לאימון, הוא מוצא מאמן שנותן בו אמון. הפורמט אומר שנפגשים עשר פעמים למפגשים של כשעה, כי זה תהליך. צריך לתת לאדם לעכל באמצע, בין פגישה לפגישה, והוא חוזר עם מסקנות ומתקדם. השפה והכלים מתבררים, ואתה מפתח אמון בתהליך שבסופו תשיג מה שאתה רוצה. מה אתה רוצה? זאת כבר החלטה שלך.

מודל הנפש היהודי

"בעצם המיקוד הוא על 'מה אתה רוצה'. למשל אדם שלא יודע אנגלית ומודע לקשיים שיש לו בדרך. הקאוצ'ר קודם כל מעודד לבטא וללטש את מה שהוא רוצה, ולאשר שאמנם זה מה שהוא רוצה, ואז מתפתח הליך של מחויבות. למשל אם יש לזה היבט רגשי – זה מסמל על חשיבות. התהליך מאוד שונה מאדם לחברו כמובן. אם הוא פחדן הוא יפתח במשהו קטן והמחויבות תהיה קטנה, אבל אם הוא רוצה באמת דבר מיוחד, לעשות משהו משמעותי בחייו. הרי ככל שזה יותר משמעותי - יהיו מחסומים גדולים יותר לגבור עליהם, והבירור הזה של 'מה אתה רוצה באמת' חשוב מאוד", מסביר גל

-ואיך כל זה קשור ליהדות?

"בעצם, הגישה המוכרת בקאוצ'ינג מבוססת על סוג של אמירה של 'כוחי ועוצם ידי'. זו מין שיחה של 'מה אני רוצה ובוא נגלה את הכוחות שיש בך להשיג את זה, יש לך את הכישורים'. באה היהדות ואומרת שהכוח באדם טמון בנפש, לא רק בשרירים. כדי להיות מאושר יותר ושמח יותר, התחושה הפנימית שלך היא לא רק לשפר משהו או להשיג יעד טכני. אז מגיעים לפרשנות מהי נפש, קאוצ'ינג ככלל אומר שנפש זה משהו שבנה פרויד ושאר תיאורטיקנים מערביים או מה שיש בתורות המזרח. אבל אצלנו זה נבילה וזה טריפה, אנחנו לוקחים את הפירוש לזה מהתורה.

"אנחנו לקחנו את המודל של האר"י, שהוא עבר גם דרך רבים, הבעש"ט, רבי נחמן, בעל התניא והרב קוק למשל. היהדות אומרת שכוחות הנפש אינם נראים, לבושי הנפש הם גלויים כי הם הדיבור המחשבה והמעשה. האדם בנוי משלוש נפשות – בהמית, אלוקית ושכלית. כל הדיון זה איזו נפש מנהלת את החיים של האדם, בדרך כלל אין לנו גישה למנועים האלה, אנחנו לא מסתכלים הסתכלות הכרתית למנועים האלה, ולכן אנחנו לא באמת נמצאים בבחירה חופשית. בהבנה המוטעית הזו אנחנו מקבלים מבנה של או הקב"ה או אני. בתפיסה של הקב"ה - הנפש הבהמית כלולה כאביזר, אבל בתפיסה של האני לא מכירים בבורא העולם.

"התהליך של הקאוצ'ר לוקח אותך להקב"ה כי זה מקור הכוח שלך. זה מה שהאימון היהודי מספק, בעצם זה כולל תהליך של חזרה בתשובה, ואז השאלה מה אתה רוצה היא מתנה בחיים, כי אתה מזהה כוחות אדירים שלא באים לידי ביטוי אלא קורים באוטומט. כל ספרות המוסר עוסקת בדפוסים והרגלים - אנחנו הופכים אותם לנרכשים, כשאתה שם לב מה מתנהל בתוכך, ואז תתעורר הבחירה שלך ותוכל להשיג את התוצאות שתרצה".

-וזה בעצם נושא הספר שכתבת?

"אכן, על פי המודל הזה שפיתחתי, כתבתי לפני שנתיים ספר סודות הקאוצ'ינג היהודי, שנעשה 'בסט סלר' באמזון אחרי שתורגם לאנגלית. הקוריאנים שהזכרת, מאמינים שיכולות המוח היהודי נעוצות בגמרא, אז הם קנו את הזכויות על הספר בקוריאנית, ועוד שבוע הוא עולה על המדפים".

-ואנשים באמת מצליחים לחולל שינוי?

"אני עומד בקשר עם אנשים שעברו את התהליך, בכל תחום או עולם - זה משפיע לטווח הרחוק. כל זה כמובן אם האדם בוחר לשנות משהו בתוכו, שזה התהליך, אז הוא מחולל שינוי. בלי זה, אנחנו אוהבים לדבר על שינויים, אבל מאוד מפחדים לבצע".

"בשלי הסער הגדול הזה"

-איך הגעת לזה בכלל?

"קראתי פעם כתבה בנושא באיזה עיתון לפני 25 שנה, לא הבנתי כלום וחיפשתי את הכתב, כי הייתה לי תחושה שזו תהיה השפה של העתיד, הקדשתי יום עבודה כדי לפגוש אותו ולאחר שנפגשנו, התחלתי ללמוד היו אז בארץ מעטים שבכלל ידעו מהו קואצ'ינג. בהמשך עברתי לבסס את כל העסק שלי לפי מה שלמדתי באימון, יישמתי והשתניתי ועשיתי פריצות דרך, לא את כולן ידעתי לעשות - הקאוצ'ינג עזר לי להתמיד ולהצליח.

"לפני כעשור, כשפרשתי מעולם הפרסום, היה לי חלום לייסד את הקאוצ'ינג על תורתנו הקדושה, לחסוך את הצורך להשתמש בעבודה זרה, הייתה פה איזו שליחות לייצר משהו יהודי גלאט. כשאני מרצה על המודל הזה בוועידת המאמנים הם חוטפים הלם, הם מנסים לברר, כי הם מרגישים שיש פה משהו יותר שורשי ומאוד מתרשמים מזה. אותי זה מרתק כי יש פה גם קידוש ה' עצום, רואים את החכמה היהודית בכל צעד ושעל, בפיתוח המידות, במוסר ובעבודה עצמית. ודווקא בדברים שיש להם קשר עם המציאות. זה מדהים".

"גם בתחום החינוך אנחנו עושים פריצות דרך עצומות עם ראשי ישיבות ובהתנהלות עם צעירים. הדורות משתנים והרוחות מנשבות, והאימון נותן להם כלים לחבר את זה לחיים וליצור ריכוז נכון של תורה והלכה וקידוש ה' - עם חיים ותכלס".

-מה הנקודה המשמעותית בגישה הזו?

"יונה הנביא אומר לימאים 'כי יודע אני כי בשלי הסער הגדול הזה עליכם'. אם אדם יאמר את זה לעצמו, אני המקור והגורם, לא הנסיבות, ייפתח לו מרחב אדיר עצום לשכלול ולצמיחה והוא יפסיק 'לבוא בטענות', כי בסוף השיפוטיות מגיעה לקב"ה, למה דווקא אני ולמה עשית לי. האימון מאפשר לך לשים ראי מול העיניים ולומר זה אני, בשלי הסער, ואז לתקן ולשפר את עצמך".

הטבח שרצה להתחזן במיאמי

-שתף אותנו בדוגמה בולטת לשינוי שזכורה לך.

"יש לנו מאות שעשו שינוי, קשה לבחור דוגמה ספציפית, אבל אתן לך סיפור מעניין: יהודי חרדי הגיע לקריסה כלכלית אחרי שנה בלי פרנסה, ואז הוא קיבל משרה של אחראי מטבח בישיבה. היה צריך לקום ב4 לפנות בוקר לקנות דברים בשוק, הוא עבד בפרך, ראו את זה על הידיים המצולקות, העיניים העייפות. שאלתי אותו 'מה אתה רוצה?' הוא הסתכל עלי ואמר לי "אני רוצה לעבור לפני התיבה בימים נוראים בבית כנסת מסוים במיאמי ביץ'", עמדתי משתומם, אין לו משפחה שם, הוא לא ביקר שם מעולם, רק ראה תמונה של בית הכנסת והחליט. עשינו כמובן את כל התהליך, דחפנו אותו, עודדנו והכוונו.

-ו...

"הבנאדם היה חזן במיאמי בימים נוראים. הזמינו אותי לאיזו קבלת קהל, היו שם חובשי פראקים שחורים מגבעות וכאלה, ויש לי תחושה שיש שם מישהו שאני מכיר. התקרבתי למקהלה ואני רואה אותו, הוא כמובן רץ אלי וחיבק אותי. שאלתי אותו "מה אתה עושה פה?" והוא משיב לי "אני הסולן". האיש גילה את עצמו מחדש ומימש את החלום. התהליך הזה הוא 'מחשב מסלול מחדש".

- לסיום, איך נרשמים לקורס?

" אני עושה קורס פעם בשנה עם העקרונות היותר בסיסיים, זה נותן לאנשים ארגז כלים מאוד משמעותיים. עברנו כבר 46 קורסים כאלה, כאשר חלקם מועברים על ידי תלמידים שלי, ואני פעם בשנה חוזר לשדה לחדש חידושים. ההרשמה היא בטלפון. הקורס מתחיל לגברים בי"ח חשוון, 11 בנובמבר, ולנשים בכ"ג חשוון, 16 בנובמבר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר