סערת חתימות הרבנים • וידאו

מרן הרב שטיינמן לחקלאי: היתר מכירה זה "קונצים"

בכירי הרבנים הספרדים, הגר"ש כהן, הגר"ש בעדני והגר"מ צדקה, הכחישו כי חתמו על המכתב נגד 'היתר מכירה' • האחראים על פרסום המכתב טוענים כי הוא פורסם בהוראת מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי בשל המסע להכשרת ההיתר • צפו: מרן הגראי"ל לחקלאי על היתר המכירה: "קונצים" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

מכתבם של בכירי הרבנים הספרדים שפורסם הבוקר (שלישי) בעיתון "יתד נאמן" ושתוכנו נחשף אמש ב"כיכר השבת", מעורר סערה לאחר טענות הנשמעות מבתיהם של חברי מועצת חכמי התורה החתומים על המכתב בהן הם מכחישים את חתימתם.

בשיחה שקיים "כיכר השבת" בשעה האחרונה עם גורמים העומדים מאחורי פרסום המכתב הם מבהירים כי "נושא חתימות חברי מועצת חכמי התורה הגיע לאור בקשתם האישית של מרנן ורבנן מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א ומרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א זאת בכדי לחדד את חובת שמירת השמיטה כהלכתה”.

לדבריהם: "לקראת שנת השמיטה חתמו מרנן ורבנן שליט"א על מכתב ארוך המציין את דעת ההלכה כי אין להסתמך על היתר המכירה מכל וכל, כשהם שולחים שליח אישי לחברי מועצת חכמי התורה שהוסיפו את הנוסח וצרפו את חתימתם המפורשת”.

הגורמים העומדים מאחורי המכתב מסבירים כי המכתב שנחתם עוד לפני כניסת שנת השמיטה (כפי שניתן להיווכח מלשונו) לא פורסם עד כה, "מאחר ונראה היה כי נושא איסור היתר המכירה ברור בציבור ככזה שגם לדעת המתירים אין לו כל תוקף כיום, כאשר כמעט מחצית מהחקלאים היהודיים ברחבי הארץ קיבלו על עצמם שמירת שמיטה כהלכתה ללא כל תלות בהיתר המכירה”.

אולם לדבריהם, "בעקבות הדיבורים האחרונים והמסע המתנהל ל'הכשרת ההיתר' בהסתמך כביכול על פסקים ועדויות משמיטות קודמות, הורו אמש מרנן ורבנן גדולי הדור למזכיר מועצת גדולי התורה הרב אברהם רובינשטיין לפעול ולרכז את הפעילות בנושא ולפרסם את מכתב חברי מועצת חכמי התורה בעיתון 'יתד נאמן', ככרוז נפרד, בכדי להדגיש שבנתונים הקיימים בשמיטה זו והמאבק אותו מנהל משרד הדתות והעומדים בראשו 'להכשרת' ההיתר (כולל מסע פרסומי), הרי שדעת גדולי הדור הינה כי היתר המכירה אסור ללא שום היתר, והמכתב אף פורסם לצורך כך ביום שלישי בו מופץ העיתון בתפוצה ארצית, למען הסר לזות שפתיים ונוכח הסילוף הנעשה בציבור".

"הקריאה במכתב איננה חלילה נגד גדול בתורה כזה או אחר, וכולם מצטערים אם חלילה הובן כך בטעות”, הם מבהירים.

בתוך כך, לידי "כיכר השבת" הועבר בפרסום ראשון, סרטון נדיר, שצולם בשמיטה הקודמת, בו מכנה מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן את היתר המכירה כ"קונצים" ואוסר את ההיתר.

תחילה, נשאל הגראי"ל שטיינמן על-ידי החקלאי, האם ההיתר מכירה הוא מותר או אסור ומשיב: "אסור". לאחר-מכן הוסיך ואמר כי זה "קונצ'ים". כאשר נשאל על-ידי החקלאי האם מדובר ב"קומבינה" הוא משיב: "יא, יא", בחיוך.

כפי שנחשף אמש לראשונה ב"כיכר השבת", ב"יתד נאמן" התפרסם הבוקר מכתב עליו חתומים רבנים בכירים מהציבור הספרדי נגד 'היתר מכירה'.

המכתב שפורסם ב'יתד נאמן' ועורר סערה

תחת הכותרת "על משמר מצות השביעית", נכתב כי "בשנת השמיטה תשע"ה כל הרבנים שהתירו עד היום לא התירו לשמיטה הבאה, לכן אין לסמוך על היתר מכירה וצריך להשבית את הקרקע ולא לעשות שום עבודה בשביעית ואין לקנות את הגידולים ממי שגידל בקרקע ארץ ישראל בשביעית אף אם מכר לגוי", נכתב.

בין היתר מופיעה חתימתו של הגאון רבי משה צדקה, מבכירי רבני הציבור הספרדי, זאת לצד חתימותיהם של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן, הגאון רבי שמעון בעדני, הגאון רבי בן ציון מוצפי והגאון רבי יעקב חיים סופר.

כפי שפורסם ב"כיכר השבת", עוזרו האישי של הגאון רבי משה צדקה, אומר כי "מישהו זייף את המכתב. הרב לא חתם מעולם על נוסח כזה, שוחחתי עם הרב הבוקר והרב אמר לי בצורה מפורשת שלא חתם על הנושא של שנת השמיטה, הם כנראה לקחו חתימה של הרב מנושא אחר והדביקו אותה על המכתב המדובר".

גם אחד מבני ביתו הבכירים של הגאון רבי שמעון בעדני, החתום על המכתב, אומר בשיחה עם "כיכר השבת": "שוחחתי עם הרב בדקות האחרונות, הרב אומר שמעולם הוא לא זוכר שחתם על מכתב מסוג זה, הוא לא זוכר שבאו אליו בנושא הזה, הרב לא פסק הלכה בעניין".

באשר לנשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן, מקורביו טוענים כי הרב לא חתם על הנוסח שפורסם וכי הוא צפוי להבהיר את דעתו בימים הקרובים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר