המטפלות החרדיות ישבתו בגלל פגיעה מתמשכת בתנאי העסקתן

מטפלות חרדיות ממשפחתוני הכלכלה ישביתו את פעילות המשפחתונים בכל הארץ למשך יום אחד, ויפגינו מול משרד הכלכלה כמחאה על פגיעה מתמשכת לטענתן בתנאי העסקתן (ארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה: נתי שוחט, פלאש 90)

מטפלות חרדיות ממשפחתוני הכלכלה המאוגדות ב"כוח לעובדים" ישביתו מחר (שני) את פעילות המשפחתונים בכל הארץ למשך יום אחד. המטפלות יקיימו הפגנה מול משרד הכלכלה בשעות הבוקר, וזאת במחאה על פגיעה מתמשכת בתנאי העסקתן.

לטענתן, הפגיעה הינה לרבות תשלום דחוי של משכורות, ופיצוי חלקי בלבד בגין מבצע "צוק איתן". "משרד הכלכלה המציא מעמד עובדות מיוחד" מסבירה רחל אברהם מטפלת מבני ברק וממובילות המאבק "אנחנו לא עצמאיות ולא שכירות ולמעשה משועבדות למשרד הכלכלה". הוסיפה.

משפחתוני משרד הכלכלה פועלים כזיכיונות למטפלות המקימות משפחתון לחמישה ילדים בביתם. התשלום למטפלות ניתן על ידי ההורים או מסובסד ע"י המדינה בהתאם לרמות ההשתכרות של ההורים. כך מתאפשר לשני בני הזוג לצאת לעבוד ולמטפלת מסגרת תעסוקה, כל זאת במסגרת מפוקחת על ידי משרד ממשלתי.

כ-15,000 ילדים, שליש מהם במשפחות רווחה זוכים לטיפול במשפחתונים. ואולם, למרות חשיבותן זכו המטפלות למעמד מיוחד: הן אינן שכירות, הן לא מקבלות תלוש משכורת; אינן זוכות לתנאים סוציאליים, והסבסוד להורים מועבר דרך חברות קבלן. לעתים כפי שקרה לאחרונה בבני ברק ובירושלים מאחרות החברות בהעברת התשלום עד כדי חודש איחור.

"משרד הכלכלה מנהל מדיניות מפלה כלפי המשפחתונים " מסבירה גב' נטלי מוקואס רכזת המשפחתונים בכוח לעובדים. לטענתה, "בעוד שמשכורת מטפלות מעונות היום עלתה השנה ב-700 שקל, שכר המטפלות לא עודכן שלוש שנים במקביל כמובן עלו מחירי המזון והציוד לפעוטות. בנוסף, נמנע משרד הכלכלה מחלוקת זיכיונות נוספים".

"במקביל מכוון המשרד הורים למעונות היום כשבה בעת, בחלק מהערים עובדות מטפלות בתפוצה חלקית של שני ילדים בלבד. לא ברורה מדיניות הייבוש הזו-כל הפרויקט החשוב הזה נתון בסכנה". היא אומרת.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה ל"כיכר השבת" כי "סוגיית מעמדן של המטפלות נדונה מספר פעמים בבתי המשפט ונפסק כי לא מתקיימים בין המדינה או הרשויות המקומיות או נותני השירותים והמטפלת יחסי עובד מעביד. מסגרת המשפחתון – הינה מסגרת פרטית, המופעלת ע"י מנהלת המשפחתון, שהינה מטפלת עצמאית (בעלת עסק זעיר) בביתה, אשר מחליטה מדי שנה האם ברצונה להפעיל את המשפחתון, כמשפחתון מוכר, ואם לאו". הוסיף.

לדבריהם, "התשלום עבור שהות הילדים במסגרות, מתקבל משני גורמים – ההורים והחלק המסובסד על ידי המדינה, המועבר באמצעות הרשויות המקומיות ונותני השירות שנבחרו במכרז – איתם מתקשר המשרד בהסכם, ולא מהמדינה אל מנהלות המשפחתונים. עם זאת, כל טענה על עיכוב בשכר, הינה חמורה ותיבדק על ידי המשרד, ככל שיעודכן. באשר לעיכוב בהעברת התשלום עבור תקופת מבצע צוק איתן, אכן הנושא התעכב מסיבות שונות, אך עד סוף השבוע יועברו ההפרשים לרשויות ולמפעילים".

"נציין כי התקשרות זו, עם נותני השירותים והרשויות המקומיות, מעמידה לרשות המטפלות רשת פעילות תומכת, לרבות השתלמויות, פרסום מידע, ביצוע הרשמה, סיוע ברכישת ביטוח וכו', שמסייעת להם בהפעלת העסק, כאשר מרבית המשפחתונים, 3,700 במספר, היו מתקשים לפעיל את העסק ללא סיוע זה".

"בדיוק כמו כל עסק עצמאי אחר, כולל מעונות פרטיים / מטפלות פרטיות – לא ניתן להפעיל את העסק בהתעלם מהצרכנים – במקרה זה אמהות עובדות, ולכן, כל סוגיית החופשות, למשל, הקבועות ואלה הנדרשות באופן חריג, מוסדרת בנוהל מוסדר, לרבות עבודה בזמן אבל". הוסיפו.

עוד נמסר כי "בהנחיית שר הכלכלה, הפונות נמצאות בקשר ישיר ורציף עם מנהלת האגף למעונות יום ומנהלת תחום המשפחתונים וכל טענותיהן מקבלות התייחסות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר