הפנים האמיתיות - נחשפות

לפיד כבר לא "מתקרב" לחרדים: ההשתלחות של 'יש עתיד'

בחודשים האחרונים ניסה יאיר לפיד להציג "התקרבות" לחרדים, אך דיון אחד במליאת הכנסת על חוק הליבה חשף את הפנים האמיתיות של ח"כי 'יש עתיד' שתקפו והסיתו נגד הציבור החרדי | צפו (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(וידאו: באדיבות ערוץ הכנסת; תמונה: הדס פרוש - פלאש 90)

לאחר שבחודשים האחרונים, יו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד עשה כל שביכולתו כדי להצטייר כמי שמתקרב לציבור החרדי, אמש (שני), במהלך הדיון במליאת הכנסת על חוק הליב"ה, נסתם הגולל על המהלך.

חברי הכנסת של 'יש עתיד ' ניצלו את רגעי הדיון במליאה ועלו בזה אחר זה ובהתלהבות תקפו והסיתו נגד הציבור החרדי ונציגיו בכנסת.

"כיכר השבת" עם עיקרי נאומיהם, המוכיחים כי שום דבר לא באמת השתנה.

יעל גרמן: "כל מה שאתם עושים, אתם כופים"

הראשונה שעלתה לתקוף היא ח"כ יעל גרמן, שעלתה לדוכן הנואמים והאשימה את החרדים בכפייה: "פרוש, אתה מדבר על כפייה. איזו חוצפה. הרי מרגע שנכנסתם לממשלה הזאת, מרגע שניסחתם את ההסכם הקואליציוני, כולו מבוסס על כפייה".

גרמן המשיכה בדבריה הקשים נגד החרדים: "כל מה שאתם עושים מרגע שנכנסתם, אתם כופים. אתם כופים עלינו, על הציבור שלנו, שלא לחיות את חיינו כפי שאנחנו מבינים את זה".

יעל גרמן (צילום: הדס פרוש / Flash90)

"אתם, יש לכם זכות וטו על כל חוק", הוסיפה. "שישה חברי כנסת, 5% מכנסת ישראל, ויש לכם זכות וטו על כל חוק במדינת ישראל. זאת לא כפייה? זאת כפייה, אדוני, אז אל תטיף לנו מוסר ואל תגיד לנו שאנחנו כופים".

רגע אחרי, גרמן נזכרה ב"יש עתיד החדשה" וביקשה: "אני חושבת שמן הראוי שגם אתם וגם אנחנו נתחיל לדבר על אהבה ולא על שנאה".

מאיר כהן: "טובלים ושרץ בידכם"

מיד אחריה עלה לנאום ח"כ מאיר כהן, שהתייחס בנאומו לנושא סעיף האפליה בחוק הליב"ה שמבוטל. ולאחר מכן תקף את החרדים: "אני לא רוצה להיות פטרון על הילדים שלכם, אם בסופו של דבר החוק הזה יעבור, אתם כורים לעצמכם בור. אלה הילדים שלכם.

"זה יכאב לנו, זה יקרע אותנו, אבל יותר מזה קורע אותי שאתם עומדים כאן, טובלים ושרץ בידכם".

מאיר כהן (צילום: פלאש 90)

כהן הוסיף ואמר כי "אתם מדברים על חביב האדם שנברא בצלם. איך אתם מעזים, תגידו לי – איך אתם מעזים כשאני פוגש שתי בנות מקריית גת שאתם לא קיבלתם אותם למוסדות שלכם בגלל שהן ספרדיות? הכנסת צריכה בראש ובראשונה להזדעק על זה".

עופר שלח: החרדים נטפלו לנתניהו

ח"כ עופר שלח, עלה גם הוא לדוכן הנואמים, ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהוא יוצא גם נגד החרדים: "למשול איננו מושל. ממשלה אחת יש לו שבה יש עתיד, כך הוא אומר, מכריחה אותו לחוקק חוק גיוס ולחוקק חוק לימודי ליבה, ולעשות סדרי עדיפויות נכונים בתקציב, ועכשיו אללי, נטפלו אליו החרדים ומכריחים אותו. מכריחים אותו לשנות את חוק הגיוס, מכריחים אותו לשנות את חוק לימודי הליבה, והוא אפילו לא נמצא פה, הוא עסוק עכשיו באנגלית מצוחצחת, כזאת שלא תהיה אף פעם לתלמיד במוסדות שלא ילמדו לימודי ליבה".

עופר שלח (צילום: מרים אלסטר / FLASH90)

בהמשך הוסיף שלח על המתגייסים החרדים: "יצטרכו ללמד אותם כמו שמלמדים אותם היום בצה"ל, את המעטים שמתגייסים, מהן ספרות. סיפרו לי את זה בצבא. לא מלמדים אותם חשבון, מלמדים אותם מה זה שתיים ומה זה שלוש. וכדי שבשפה שכל העולם שמדבר היום, הם יוכלו לדבר גם כן".

ח"כ יעקב אשר העיר לו: "איזו אנטישמיות". שלח הגיב לו: "מה זה? בור ועם הארץ שכמוך. מה זה שייך לאנטישמיות".

חיים ילין: "כולם צריכים לסחוב את האלונקה"

ח"כ חיים ילין עלה לאחר מכן ולקח את הדיון, שוב, לנושא גיוס וההסתה הנדושה שהחרדים לא סוחבים את האלונקה.

"במדינה זאת שייכת לכולנו. וכשהמדינה הזאת שייכת לכולנו, אז כולנו צריכים לתת כתף. ומה המשמעות של כולם לתת כתף? זה אומר שאנחנו צריכים לבנות עתודות לעתיד מדינת ישראל.

"ומה שכואב לי בכל הדבר הזה זה שהתלמידים החכמים – חבר הכנסת פרוש – ששייכים לזרם החינוכי שלכם, וגם של הזרם של ש"ס, ילדים חכמים שכמותם, שיכולים לתרום ב-8200, שיכולים לתרום כמעט בכל מקום בצה"ל, בכל מקום במדינת ישראל, חייבים להיות אתנו, עם כולנו.

חיים ילין. (צילום: מרים אלסטר / FLASH90)

"ומה הסיפור פה? הסיפור שאם כולנו ביחד, ואתם מקבלים את זה, אז במהות אין ויכוח. כולם צריכים לסחוב את האלונקה. עכשיו, הוויכוח יכול להיות על הדרך – אם זה צריך להיעשות בהידברות, אם צריך לעשות את זה בחקיקה, אם צריך לעשות את זה בפטיש בראש, או אם צריך לעשות את זה בזיג-זג. זאת אומרת, מה שנקרא תמיד מישהו אחראי".

קארין אלהרר: "למה לעשות הכול עקום?"

ח"כ קארין אלהרר התייחסה לנושא במהלך נאומה ואמרה: "בשבוע שעבר חברת הכנסת מיכל רוזין ואני פתחנו שדולה ליוצאי החינוך החרדי. מעניין שגם אנשים שנשארים חרדים, לא החוזרים בשאלה, הם עכשיו צריכים לגייס כספים מן הגורן ומן היקב כדי להשלים את ההשכלה, כי הם רוצים להיות חלק מהחברה הישראלית, ואין להם למי לבוא בטענות.

קארין אלהרר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"ואז, כשהם בוגרים, המדינה מפעילה תוכניות מיוחדות. למה לעשות הכול עקום? למה המיוחד? למה לא הכול מההתחלה?".

יואל רוזבוזוב: "סכנה קיומית למדינת ישראל"

ח"כ יואל רזבוזוב הרחיק לכת והגדיר את לימודי החרדים כסכנה קיומית, לא פחות: "למה אני עולה כאן היום בשעה 01:00 לפנות בוקר? כי אני רואה בזה ממש סכנה קיומית למדינת ישראל. זו המילה. מאיימים עלינו עם אירן, חמאס, חיזבאללה – באמת, אלו סכנות ממשיות, אבל כאן אנחנו מדברים על הילדים שלנו, אנחנו מדברים כאן על שוויון הזדמנויות".

לדבריו: "אתם פועלים נגד הציבור שלכם, אתם פועלים נגד הילדים שלכם. לא תהיה להם הזדמנות בהמשך לפרנס את המשפחה. איך הם יפרנסו כשהם לא יודעים את הדברים הבסיסיים שכולם יודעים? וזה, באמת, מבחינתי זה הדבר הכי מסוכן למדינת ישראל.

ח"כ יואל רזבוזוב (פלאש 90)

"אני רואה זוגות צעירים פשוט קמים ועוזבים את המדינה בגלל יוקר המחיה, ואם אנחנו נמשיך בקצב כזה ויהיה כאן חלק נכבד וגדול מהציבור שפשוט לא ירצה להשתלב בחברה ולא ירצה ללמוד מתמטיקה ואנגלית ולא יהיה חלק מהחברה, אז מישהו לא יהיה חלק מהחברה אז מישהו יצטרך בסוף לשלם על זה ולשאת את כל הנטל על הכתפיים שלו, ואלו יהיו, כנראה, הדור שלי וכנראה גם הדור של הילדים שלי, ואנחנו לא יכולים לוותר".

עליזה לביא: "שירת הברבור האכזרית שלכם"

ח"כ עליזה לביא נאמה גם היא ואמרה: "על מה אנחנו מדברים? על דור שנותן את האפשרות ואפשר לבוא וללמוד, בהבנה, בשפה. הרי אחינו מעבר לים לומדים תורה באנגלית – לומדים תורה באנגלית, לומדים הכול באנגלית. זה אפשר, זה מותר. עולם התעסוקה הולך להיות מאוד מורכב לכולנו, לכולנו. יש לי שתי בנות באקדמיה – קשה, מורכב, לוקח הרבה זמן גם להתקבל, גם ללמוד.

"יש לי שכנים - אני גרה לא רחוק מבית-חולים חרדי – שכנים חרדים שרוצים להיות אחים. הם לא יכולים להתקבל להיות אחים בבית-חולים חרדי כי אין להם אנגלית. אין להם אנגלית, והם בוכים. הם בגיל 22–23, עם ילדים. הם אומרים לי: אנחנו לילדים שלנו נדאג. אנחנו חוסכים היום כדי שנוכל להקנות להם את השפה האנגלית. פה, פה במליאה – יצאנו החוצה – נמצאים פה חבר'ה חרדים, שאומרים לנו: לוקחים לנו, לוקחים לנו את מה שאנחנו קיבלנו".

עליזה לביא (פלאש 90)

לדבריה: "לילדים שלכם את האפשרות להשתלב בעולם העבודה. הם שם, זאת שירת הברבור האכזרית שלכם. ואתם מונעים מהילדים, שההורים שלהם אין ידם משגת, כי הילדים שלכם – תדעו לתת להם ותוכלו לתת להם ביכולת כלכלית שלכם יש, מה שלרבים אצלכם אין. וזה עוול".

מיקי לוי: "תם דנים את הילדים שלכם לחשכה"

ח"כ מיקי לוי נאם בנושא ואמר: "תפסיקו לשקר. באף מקום לא טענו ל-1,000,000 תלמידים. והמספר המדויק הוא 40,000 תלמידים. ועמדת פה על הדוכן הזה ושיקרת. אתה, סגן שר החינוך, משקר, כי בשום מקום לא דיברנו על 1,000,000. אתם דנים 40,000 ילדים לחשכה, לעוני, ולא נותנים להם שום ארגז כלים כדי להתמודד עם החיים שמחכים להם בפתח.

"אלה הם גזרות לפיד? אלה הם ברכות לפיד. וההיסטוריה תשפוט אתכם על מה שאתם עושים. לא נוח לך להסתכל, אני יודע שלא נוח לך".

מיקי לוי (צילום: הדס פרוש / Flash90)

לדבריו: "היום בבוקר ישבתי עם חוזר בשאלה בערוץ 10, שהולך לתבוע את המדינה על ששללה ממנו את הזכות ללמוד מתמטיקה, אנגלית ומדעים, ולקח לו ארבע שנים כדי להשלים את הפערים, יום ולילה. וההמלצה שלי אליו גם לתבוע אתכם ברמה האישית, כי אני מאשים אתכם. אתם האשמים פה. אתם דנים את הילדים שלכם לחשכה, לבורות ולעוני".

בהמשך דבריו אמר: "אני מאשים את חברי הכנסת מאגודת ישראל, את שר החינוך בנט בצביעות, את ראש הממשלה נתניהו שמועל בתפקידו, בשלילת הזכות מילדי ישראל, מהקהילה החרדית ללמוד לימודי מתמטיקה, אנגלית ומדעים. אתם דנים את הילדים האלה לעוני ולבערות. כן, אני מאשים".

שטרן: "הקהל החרדי שבוי של פרוש ואבא שלו וסבא שלו"

ח"כ אלעזר שטרן אמר בנאומו: "אנחנו הרי יודעים, שיש פה גזירה באמת, זה רק בעיניים צרות, חושבים שהביאו בשורה בזה שלא נותנים לאנשים ללמוד, בזה שלא נותנים לאנשים באמת לרכוש מקצוע.

"אבל חברי חברי הכנסת החרדים יודיעו, שהקרב הזה אבוד, שהאוכלוסייה החרדית פורצת והיא יוצאת החוצה וזה לא עוצר את כל המגבלות האלה ששמים, זה רק עוזר לשמור את הקהל החרדי כקהל שבוי של פרוש ואבא שלו וסבא שלו. ככה הם עשו כל הדורות, זה מה שהוא אמר פה. כדי שלא ידעו מה לעבוד. לכם היה, להם לא היה.

אלעזר שטרן (צילום: הדס פרוש / Flash90)

"דאגתם להם מכאן שייקחו להם ביטוח לאומי ותגמולים ואת הכסף לא נתתם להם ללמוד כדי שלא תהיה להם ברירה אלא לבחור בגבירים, בגבירים שידאגו להם. אבל הם גם את שלהם יגידו. אנחנו כבר לא בזמנים, לא של סבא של חבר הכנסת פרוש ולא של סבא שלי. זה כבר הילדים שלנו. כבר יש להם טלפונים שגם אותם אי אפשר לחסום. גם בהם כתוב באנגלית".

יאיר לפיד: "לא לריב אנחנו צריכים"

אחרון הנואמים היה יו"ר 'יש עתיד ח"כ יאיר לפיד שאמר: "אני מסרב לשמש בתפקידי הרגיל בתיאטרון הזה ואני רוצה להגיד לחברי הכנסת החרדים, לפחות יש דיון אידיאולוגי. הטענה שלנו היא בכלל לממשלה, על הציניות ועל הדרך העלובה שבה היא מזגזגת מצד לצד. העובדה שחברי הכנסת החרדים באים עם ממשהו שבוער בלבבם, גם אם אני לא מסכים אתו, ראויה לכבוד. אני רוצה להאמין, שהם מבינים, שזה גם בוער בלבנו.

"מטבעם של דיונים אידיאולוגיים, שהם מעלים שאלות שקשה לשמוע. אני רק מפציר בחברי חברי הכנסת החרדים להבין, שהשאלה שלנו שאומרת, אם ילדי החרדים לא ילמדו מתמטיקה ואנגלית ולא יוכלו לפרנס את עצמם, מי יפרנס אותם, היא לא שאלה שמטרתה להתנגח או חלילה להעליב מישהו, אלא היא נוגעת לכאב שלנו לגבי הילדים שלנו".

יאיר לפיד. (יונתן זינדל, פלאש 90)

לדבריו: "אני מקבל את זה שאתם מרגישים כאב, גם אם אני חושב שהוא לא מוצדק, ודאגה אמיתית לגבי הילדים שלכם. למה אתם לא מכירים בזה שהדאגה שלנו לילדים שלנו אותנטית לא פחות? לא לריב אנחנו צריכים. הרי הנושא הזה של לימודי המתמטיקה והאנגלית – להבדיל מהשוויון בנטל, להבדיל מנושאים אחרים שעלו, בואו נודה על האמת – נוגע למעט מאוד אנשים בציבור שלכם.

"וגם מי שלא יהיו לו לימודי ליבה באופן רשמי, הרי אתם תעשו כל מאמץ ללמד אותו מתמטיקה ואנגלית, כי גם אתם יודעים שאי-אפשר במאה ה-21 להתפרנס, ואתם לא רוצים לחסום אנשים לא מההיי-טק ולא מההנדסה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר