ברקת על העדה החרדית:

"חלק מהמחאה נוצרה בגלל שלא הכרתי אותם מספיק"

בראיון ראשון לתקשורת החרדית מדבר ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, על הכל. "אני עושה הפרדה מאוד ברורה בין שותפיי החרדיים בקואליציה לבין אנשי ´העדה החרדית´", הוא אומר בראיון מקיף. והוא רומז לכישלון: "חלק מהמחאה שנוצרה היה מאחר שהם לא היו במעגל ההחלטות" (חרדים)

מנחם כץ | כיכר השבת |
ברתק ופינדרוס (מנדי הכטמן)

בראיון שהעניק ראש עיריית ירושלים ניר ברקת לשבועון "מרכז העניינים", הוא מדבר לראשונה על כל הסוגיות העומדות על הפרק, בנוגע לציבור החרדי.

בשיחה המקיפה, ראשונה מסוגה לתקשורת החרדית, הוא מדבר על הפגנות השבת, הנציגים החרדים והמגעים להשקטת הרוחות.

"אני לא מחפש אשמים", השיב ברקת לשאלה מי אשם במצב שנוצר. "כשאני מקבל החלטות, הקו המנחה הוא הסטטוס-קוו. הסטטוס-קוו הוא בעצם סדרה של פשרות הדדיות. בירושלים יש מקום לכולם. את ירושלים צריך לשרת ואת כל תושביה צריך לחבר. תושבי ירושלים לעולם לא ייצאו עם כל תאוותם בידם. למרות הניגודים העצומים בין האוכלוסיות, עדיין ניתן לפשר ולחבר כשיש התחשבות הדדית בין כל הסקטורים בעיר".

העובדה שבקדנציות האחרות היה שקט יחסי, לא ממש מפריעה לברקת. "הזדמן לי לשבת עם נציגי ועדת השבת. חלק מהדברים שלמדתי מהם, היתה העובדה שנושא השבת התגלגל לפתחו של טדי קולק, של אהוד אולמרט וגם לאורי לופוליאנסקי היו התמודדויות לא פשוטות בעניין זה.

"כל ראש עיר שמעוניין להתמודד עם סוגיה זו ועם שאר תהליכי החיים בירושלים, מוצא עצמו בסיטואציה המורכבת הזו.

"שנית, המחאות ברחובה של עיר הן לגיטימיות בהחלט. ישנן מחאות ברחבי הארץ של ימין, של אנשי שמאל, של חרדים ושל חילונים. זה קורה בכל מקום בארץ, ובמיוחד בעיר עם כל כך הרבה ניגודים כירושלים".

המראיין דוחק בברקת: אבל אתה מתכחש לעובדות. מחאות החרדים בירושלים החריפו בימיך עשרות מונים.

ברקת משיב: "אני לא מקבל את זה. זה לא נכון. נכון שהיתה סדרה של הפגנות בשורה של נושאים בשנה האחרונה, אך אני חושב שזה תמיד היה קיים בירושלים".

החרדים, והנציגים

בראיון, מפריד ברקת בין החרדים לנציגיהם: "אני עושה הפרדה מאוד ברורה בין שותפיי החרדיים בקואליציה, עימם פיתחנו מערכת יחסים מאוד בריאה של הוגנות, שקיפות ואמינות ושל מכנה משותף רחב מאוד, לבין אנשי 'העדה החרדית'. את 'העדה החרדית' לא הכרתי עד הבחירות, וגם אחרי הבחירות לא הספקתי להכירם. לכן, כשאני אומר שאני פועל בשקיפות, כוונתי אל מול חברי המועצה אותם אני מכיר ועימם אני במגע יומיומי.

"אני חושב שחכם יהיה להכיר את הציבור הזה טוב יותר. כך עשיתי במהלך ההפגנות האחרונות, וכך אעשה בעתיד. ההבנה צפויה לייצר החלטות טובות יותר ויעילות יותר גם בעתיד. בוודאי שאתחשב גם בהם וכפי שאני מתחשב בכל ציבור אחר. חלק מהמחאה שנוצרה היה מאחר שהם לא היו בתוך מעגל ההחלטות. אין לזה שום סיבה אחרת מלבד העובדה שלא הכרתי אותם מספיק".

והוא לא מתכוון להתנצל. "אני לא מתנצל על משהו שעשיתי. המטרה שלי היא להעניק מקסימום התחשבות בפעולות העירוניות שאני נוקט, אבל בשביל להתחשב בהם אני צריך להכיר אותם. לצערי, לא הכרתי אותם.

"אתן לך כדוגמה את פרשת החניון, בו ניסיתי למזער כמה שיכולתי את הפגיעה, לאחר שהיתה הידברות והיכרות עם 'העדה החרדית'. תחילה, פתחתי את חניון ספרא בתיאום עם הנציגים החרדיים ולאחר שהתבררה התנגדותם של אנשי העדה החרדית, שיניתי את החלטתי ופתחתי את קרתא מתוך התחשבות הדדית".

"למדתי את שני הצדדים, האזנתי להמלצות המשטרה, הקשבתי לכל האוכלוסיות בעיר ובכללן 'העדה החרדית', והחלטתי, מתוך התחשבות, להזיז את ההחלטה ולמזער את הפגיעה ברגשות החרדים בפתיחת חניון קרתא.

"גם בעתיד, אם ניתן לקבל החלטה יותר מתחשבת וכזו שאינה פוגעת במערך ההחלטות התקין, אעשה זאת. תפקידי לשרת את כל הציבורים בעיר. את אלה שבחרו בי, את אלה שבחרו במתחרה שלי וגם את אלה שלא בחרו בכלל".

ידידי, פינדרוס

ומה הוא חושב על פינדרוס? "אם דיברת על פינדרוס, אזי אומר שהוא צלל מהר מאוד לנושא של תכנון אסטרטגי בכל הנוגע למבני חינוך בירושלים. זו אחת הסוגיות הכואבות בעיר הבירה: קיים פער של אלף כיתות בין הרצוי למצוי. מיד עם כניסתי לתפקיד, ביצענו סדרה של סיורים כדי לעמוד יחד על הבעיה. אנו מקווים לפתור את הבעיה הזו במהלך השנים הללו.

"אנשים רבים אימצו לעצמם את הנוהל של 'בוא, תסדר לי' אל מול חברי העיריה. זה לא הסגנון של פינדרוס ולא הסגנון של העיריה. אם חסרות אלף כיתות בעיר ולאחד אנו נותנים מספר כיתות, הדבר הזה יוצר דינאמיקה לא בריאה.

"לנו יש שיטה אחרת. אנו מפעילים חשיבה אסטרטגית בכך שאנו מתכוונים לאתר את סך המבנים החסרים בעיר ואת האזורים בהם אנו יכולים לבצע פרוגראמה רב-שנתית, ולשבץ כיתות ומבנים למוסדות הזקוקים לכך. חלקם יקבלו במהלך השנה הנוכחית, חלקם בשנים הבאות.

"אנו צריכים לייצר יש מאין. לייצר פיתרון בן מאות מיליוני שקלים. לייצר הכוונה נכונה במערכת היחסים עם משרד החינוך, עם המחלקה המשפטית בעיריה, עם מחלקת התכנון. אנו מסתכלים על הבעיה כמכלול ולא כבעיה נקודתית. כל פיתרון נקודתי מתחת לשרוול יהיה לא נכון. בכל האמור, פינדרוס עושה עבודה מצוינת".

"כמו כן אני מוכרח לציין כי חברי המועצה החרדיים מסורים מאד לתפקידם, כמו למשל חבר המועצה ר' יוסי דייטש שמוביל את הרפורמה בכל נושא הניקיון וחזות העיר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר