טור דעה

בקרוב, בבית הכנסת: ערב עם גבינות, יין וסליחות

מי יגול עפר מעיניך מרן החתם סופר, שזיהית את ניצני תנועת הרפורמים בהכנסת עוגב אל בית הכנסת ויצאת למאבק היסטורי • ימי הדין תשע"ט, קבלו את הרפורמים החדשים (טור)

אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)

כפטריות אחר הגשם הם צצים ומתרבים, וזוכים לתהודה ציבורית עצומה - בין היתר באמצעות האתר הנכבד אליו שיגרתי את הטור הזה: מנייני סליחות המלווים בכלי נגינה.

אם תחילה היה זה בקושי קוריוז, שגם הופק בהתאם, הרי שבשנים האחרונות ובפרט השנה, החל מאמש עת החלו גם האשכנזים באמירת סליחות, גדל מאוד מספרם של התארגנויות השירה - המודבקת בשביל הרשמיות גם על משפטי הפיוטים מן הסליחות.

פסטיבל שירה יהודית לכשעצמו, סוחף ומעורר את הנשמה מטבעו. לולא הסיטואציה המדוברת, אין ספק כי הצטרפות למפגש ציבורי שכזה, בו כלי נגינה מלווים את הנוכחים שמזמרים פסוקי קודש, היא חיובית ומבורכת.

שיקראו לזה איך שרוצים, 'זיץ', התוועדות, קומזיץ או "כל שם וחניכה דאית להו"; סליחות זה לא. למעמד בקשת סליחה מהקדוש ברוך הוא באים באווירה אחרת. היסחפות בפסטיבל מדבק, לא הולמת את מטרת ההתכנסות הרשמית.

מה השלב הבא, ערב גבינות ויין בשילוב קטעי סליחות נבחרים? במחשבה שניה, אולי אני לא מספיק מחובר לשטח, וערבים שכאלו כבר קיימים כחלק מקצב ההידרדרות העדכני...

לפני כמאתים שנה יצא מרן החתם סופר זי"ע, ממנהיגי היהדות הגדולים שקמו לעמנו, למלחמת חורמה חסרת פשרות בתנועת הרפורמה שהחלה לתפוס תאוצה בימיו. את ניצניה, הוא זיהה בין היתר בהכנסת עוגב אל תוככי בית הכנסת וניגון בו במהלך התפילות.

אם הינכם חובבי היסטוריה, אתם בוודאי יודעים כי חזותם החיצונית של הרפורמים הללו היתה כשל יהודים יראים ושלמים. ובכל זאת, כבר מצעדיהם הראשונים, שהיתה בהם משום סטיה מן המסורת, השכיל החתם סופר להבין מה מרה אחריתם. מי יגול עפר מעיניו, כדי לחזות ברגרסיה המתרחשת לנגד עינינו בנושא זה בדיוק.

יתכן וזה יהיה מרחיק לכת להגדיר את העומדים מאחורי ההתכנסויות אמש כרפורמים החדשים, אך מופרך הרבה יותר להגדיר את מה שקרה שם כבקשת סליחה; עוד לא נמצא השלטון/השופט/המלך שבאים אליו בשירה עליזה וריקודים בחוצות תוך כדי בקשת מחילה ממנו על החטאים שנעשו כלפיו.

דבר אחד משמח בוודאי אירע אמש: ריקוד הפוליטיקאים, כולל עופר ברקוביץ' החילוני, בפסטיבל המרכזי בירושלים, שיקף נאמנה את מהות האירוע - לא מדובר בסליחות!

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

57
אתה ממורמר
רמי
56
לקבוע מה פסול ומה כשר בתפילה בבית הכנסת, אמשיל לך דוגמא, אם מחר יקום מאן דהו בבוקר ויכתוב מאמר נגד קידוש לבנה שזה נראה כמו סגידה לירח (ח"ו - כמובן שזה שטות שהרי זה מנהג ישראל לכל תפוצותיו ורבניו) האם נתייחס אליו?
משה בן אברהם
55
אנשים עוורים מלראות שהשינוי הזה יגרום לפריצה של עוד ועוד גבולות זה סליחות???
צדיק בסדום
54
שאלה: בעניין תפילה מוזיקלית. אני מאוד אוהב תפילה מוזיקלית עם כלי נגינה ומרגיש כך קרוב לה' יתברך. חבר שלי אמר לי שזה נוגד את ההלכה בגלל חוקות הגויים – האם זה נכון? תשובה: הן אמת ששמחה בתפילה היא קירבה לה' יתברך וכך צריכים להתפלל, אולם מכיון שמנהג הגויים הנוצרים להתפלל בכנסייה שלהם עם כינור ועוגב, נ
ע
53
והתוכנה האוטומטית שבמקלדת משנה את המילים.
משה בן אברהם
52
וזה שהחרדי מצפצףעל הכתובה זה לא רפורמה? וזה שהחרדי חי מצדקה ונדבות זה לא רפורמה? וזה שהאשה החרדית מפרנסת ולא הבעל זה לא רפורמה? וזה שהחרדים הפכו את היהדות לנזירות נוצרית במקום היהדות המקורית זה לא רפורמה? וזה שהחרדים הפכו את הפלגנות והסכסכנות והשנאה לעיקרי היהדות זה לא רפורמה? טול נגריה מבין עיניך.
שלום
דמגוג קטן, או בעייה באינטלגנציה, כל הרשימה שלך היא אפילו לא קיסמון... רפורמה היא שינוי של אופי הדת, דהיינו ריקון או הטיה של מנהג דתי וקל וחומר מצווה דתית. שינוי באורח חיים אין לו שום קשר לרפורמה בדת, כל עוד קיום המצוות נעשה כפי המסורת. הצבור החרדי הוא שיישאר, כל השאר יחלוף או שייטמע במרחב...
יציב
51
רואים שהכותב לא מבין מהחיים שלו ומסתכל על העולם דרך המשקפיים שאבא שלו קנה לו והשכנים והחברים בחרו את הצבע אין לו שמץ מושג על ההתמודדויות של הדור שלנו שיצא קצת לבדוק או שיגנוז את הכתיבה האומללה שלו
מוישי
50
יש אנשים שלא היו עושים סליחות אם זה לא היה עם כלי נגינה מה עדיף להגיד עם כלי נגינה אוו לא להגיד בכלל מה השטויות האלה
נחי
49
אתם באמת נפלתם על המוח ? אני הייתי שם אתמול וזה היה הסליחות הכי מעוררות שהיה לי בחיים שלי. צאו כבר מהבועה המפגרת שלכם. צריך ככה צריך ככה. חלאס. צריך מה שמעורר אותך לעבודת ה. ואם זה עם גיטרות אז עם גיטרות. זה הדור שלנו. מה כל כך מפריע לכם ?
ירוחם
ההלכה?אם אותי מה שמעורר לעבודת ה' זה ללכת לפאבים ומועדונים ולרקוד -אני אעשה את זה?
י
48
ההשוואה לרפורמים הנה מקוממת מה רע שימוש בכלי נגינה כשמותר!!! הרפורמים מחללים שבת ומועד וכאן אין שום חילול אלא קדוש שם שמים
חיים
47
ברוך ה', יש עדיין אנשים נורמליים בדור שאכל תבואת שיגעון וגלש בנתיבי שיגעון. *** הדברים שנכתבו בטור זה היו צריכים להיות כל כך ברורים מאליהם שלא היו צריכים בכלל להיכתב בזמנים נורמליים.
אפי
46
העובדה ש 90% מעם ישראל אינו שומר תומ"צ היא בגלל הקרירות והאטימות החרדית. החרדים יתנו על כך את הדין,לא החילונים ולא המתבוללים. מה עשית כדי לשנות זאת? במה החרדים עסוקים חוץמלגדר את השבטיות המאוסה הפרימיטיבית והנלעגת שלהם? אם זה מקרב יהודים, שימשיכו! למה אתה ושכמותך מפריעים? יש לכם רעיונות מעשיים טובי
שלום
45
נחמיה היילברון לכנות יהודים יראי שמים בשם הרפורמים החדשים בעוד ובבית המקדש נטלו כלי הנגינה חלק מרכזי בשיר ושירת הלוויים בושתי עד מאוד ואנוכי השתתפתי בסדר סליחות מרומם עד כלות הנפש בעוד גופתך התהפכה על משכבה בכילוי הזמן והתועלת לך צא ממחנה ישראל עשה לך סדר סליחות מיוחד הכה על חטא בידים מצורעות על לב
נ. כ.
44
הרב יודע כמה אלפי יהודים טועים החזיר הרב קרליבך דרך השירה והגיטרה שלו? מי מדבר על חילול שבת ח״ו
משה
פעילותו שווה משהו. (נישק כל מה שזז ללא הבדל..)
רבינו
43
אולי מתכוונים ללמודי ליבה... בפיהם ובשפתם כבדוני ולבם רחק ממני... סליחות עם תזמורת, קינות לתשעה באב עם מקהלה, חרטוטה, אלו שישארו הם הצבור החרדי כל השאר ילך פייפען כמו שאר הזייפנים שקמו לעם ישראל. נצח ישראל לא ישקר ולא יכזב
יציב
42
80% מקוראי האתר הינם בעלי נטיות רפורמיות. אכן לא מתאים לפרסמם טור כזה לקהל היעד הלא נכון
חובב TGIF
גדולי שונאי ישראל.
אלי
41
רוב מוחלט של העם לא איתכם. החת"ס אולי זיהה אבל לא נתן פתרונות. במבחן התוצאה ה"פתרון" החרדי התברר ככשלון טוטאלי שכמעט ולא היה כדוגמתו בהסטוריה היהודית. שב על הארץ ותקונן על מליוני יהודים המנוכרים לקב"ה, לתקן אתה כנראה לא מסוגל, ובמקום זאת אתה מחפש בציציות שלהם כשאתה ודומיך אשמים במצב שלהם? צועק על
אז מה?
ובזכות זה ידעו להיזהר ולא ללכת אחרי הרפורמים. והגרעין היהודי החרדי, הוא ורק הוא, זה שהחזיק את כל העם היהודי ששרד עד היום. אחרת- כבר לא היה זכר. הרפורמים רובם התבוללו ונכחדו. גם בשואה- רובם של הקאפו המנוולים היו המשכילים, לא חרדי עם ירא עם זקן..! תלמד ספרי הסטוריה אמיתית- לא זו שלימד אותך משרד החינוך
מ.חרדית ת"א
40
הרב בידרמן המכובד! אתה לא היית שם. אני הייתי שם. אלפי אנשים צועקים סליחות ביחד. מי הרשה לכבוד הרב להחליט ש"זה לא סליחות"? מי הרשה לכבוד הרב להחליט שאלפי אנשים יראי שמים הם "רפורמים"?!!! אגב, אותי חינכו שאם חילוני כבר באותו לסליחות, זה דבר טוב! אני מציע לכבוד הרב שהשמיץ, שפט, ודן אלפי אנשים לכך חובה
יהודי
39
פויה !!!
מיכאל כהן
38
רפורמים??? דוד המלך קם כל לילה בחצות להתפלל לה' עם כינור. הלווים בבית המקדש שרו עם כלי נגינה על הקרבנות. אלישע הנביא שרצה שתשרה עליו הנבואה, הזמין תזמורת...(מלכים ב' ג')
דוד
וכן שירת הלווים-ושם וודאי שמתאים ואף צריך לנגן ולשיר את זה. אבל לבקש מחילה סליחה וכפרה ע''י ריקודים ומחולות-לא מתאים אולי גם שיזרקו סוכריות בעת אמירת 'ויעבור ה' על פניו'?,לא מתאים נכון? אז גם לרקוד בעת שאומרים 'אתאנו לבקש ממך כפרה ' וכדו' לא מתאים.אלא צריך לבוא בבושת פנים וביראה.
יאיר
יש מצווה לקיים מצוות בשמחה וכיוון שלעשות תשובה זה מצווה גם תשובה צריך לעשות בשמחה
מצוות עושים
37
לקבוע מה נאה או לא נאה, נראה לי שלקבוע מסמרות יכולים אנשים ברמת הרב מאזוז, יוסף, מוצפי, אלישיב, אוירבך, הבקיאים בכל הש"ס והשו"ע.
משה בן אברהם
36
עבדו את ה. בשמחה אנחנו. מבקשים. סליחה ובטוחים אנו שהקבה הוא אב רחמן יסלח לנו לכן אנחנו שמחים
יוסי
35
הכותב סתם השכנזי קר שחושב שסליחות חיב להיות בועעעעהה
נ
34
חבורת רחוב מאורגנת משועממת לא סליחות ולא כלום סתם הופעה ברמת כביש
יצחק
יהודים יראי שמים , צדיקים ולומדי תורה, מקפידים על תריג' מצוות בהידור רב, וכל הפשע שלהם שהם מבקשים קירבת ה' על ידי שירה , נגינה ושמחה. לקיים "קחו לכם מזמרת הארץ"
אלי
33
יש מקומות אחרים בעולם שלא התנגדו לכל דבר אלא שתקו ונתנו לגל לעבור והיום הם עדיין יהודים טובים ומאמינים. כשמתנגדים הצד השני אם הוא יכול הוא גם עושה זאת והעגלה נוסעת אין חזור ויש מה להאריך ואין צריך.
חיים אביב
32
בשלחן ערוך בספרייה שלי אין סעיף שבו איסור או רמז איסור להשמיע כלי נגינה בתפילה. האיסור מופיע כנראה בשלחן ערוך המעודכן, של הרפורמים המודרניים, עליהם נמנה כותב המאמר. רשימה חלקית של עיקרים גדולים בשלחן ערוך החדש: איסור החזקת אייפון. איסור גיוס לצבא השמד. מצוות ההפגנה וחסימת כבישים. איסור לעסוק בפרנסה
זלמן
31
אני לא בעד או נגד בסליחות אני ביני לבין בוראי במקרה(באמת במקרה) יצא לי להיות אתמול בערב בכזה מקום ותכלס הערב היה ארוך מהרגיל מה שנתן לח הזדמנות להאריך בתחינות(לא בשירת הציבור) ומדי פעם ניגון מרגש גרם למין התעלות. אפשר להבין את הרב חברה...כן אפשר להבין מי שלא מבין, הסליחות אמורות לעזור גם לנו להבין ו
דודו
30
ערב גבינות ויין ואחריו סליחות או התזת אקונומיקה?
רפאל
29
סליחות בשמחה מתוך רגש ונשמה?!בודאי שלא יש אנשים שמתחברים לקבה עי שירה מה רע בכך?
יואל
28
1. העוגב הוכנס "להנעים" את תפילות השבת... על חילול השבת יצא הקצף! החת"ם סופר זיהה את ניצני הרפורמה בכך שלאותם אנשים שאמנם היו נראים כיראי שמיים - לא היתה להם מחויבות ונאמנו להלכה! וכאן - לא מדובר על חילול שבת ולא על שום דבר הנוגד את ההלכה. 2. יש משהו בניגון שכנראה מרומם ופותח את הלב. וכי הלוויים לא
איש תמים
27
נדמה לי שזה היה שם משפחתו של הגולם מפראג. יש קשר משפחתי ?
חברונר
חברונר, איך הצלחת לרדת מהעלייה בבית הכנסת אלט נוי בפראג, טמנו אותך שם וירדת? הכומר טדיאוס צריך להיכנס ללחץ?
יציב
26
ואפילו מקהלה היה!
וו
25
ונבילה טובה הימנם
צופה מן הצד
ועיקר שירה.
עיקר שירה
גם ארגון הצופים קם כצופה מן הצד
באמת צופה מן
24
לרפורמים מותר לחדש. לחרדים אסור. כי בהמשך ינגנו גם ביום כיפור, ויתירו זאת משום עת לעשות לה' הפרו תורתך.
דן סגל
23
לכנות יהודים עשרים בשם רפורמים, מקסימום שאל רב מורה הוראה מה דעתו.
משה בן אברהם
22
ליטאי חצוף שחושב שהתורה ניתנה רק לו ולרבותיו.
אדי
21
יש כללים ברורים בהלכה איך מתפללים ובכלל זה גם אמירת סליחות , בכובד ראש , ובמורא , ולא בערב התאספות ,אם זה כסתם התאספות בנוסף על אמירת סליחות בבית הכנסת - מה טוב ומה נעים , אבל "סליחות" זה לא! ולמגיב מס 2. א. הקצף בזמן החס"ת יצא על כלי נגינה בכלל ולאו דווקא בשבת . ב. מי ישתווה לשירת הלווים בבביהמ"ק.
אחד שאיכפת לו
20
את זה לא נדע לעולם אבל היו מקומות אחרים שהרבנים שתקו ונתנו לגל לעבור ובאמת הגל עבר וכל הקהל נשאר כשר ומאמין אבל כשיוצאים נגד כנראה שאין ברירה הצד השני מגיב וזהו גלגל שאין לו חזור
כנראה שכלום
19
הייתי במניין השנה כמו שנה שעברה, וכמו שהייתי בחול המועד. הגעתי לשחקים שלא הייתי בהם, התקרבתי לה' יתברך כמו שלא עשיתי בשום מקום אחר, חבל סתם לומר דברים בלי לברר..
דינה
18
יש יהודים שלא חיים בחושך הליטאי, הם לא צריכים להתנצל בפני אף אחד על כך. חייהם אינם הפגנות, עצבים ושנאה לכל דבר שזז. ההתחסדות הצבועה הליטאית לא מביאה לא סליחה ולא גאולה, רק מקטבת, מרבה פילוג וחילול ה' בכמויות מפחידות ומרקידה את השטן כדוגמת ה"הגיגים" שכתבת כאן. רפואה שלמה לכל הליטאים האומללים באשר הם
בכיינים עלובים
17
למה בכלל נותנים במה למשוקץ ופושט טלפיים
נ. כ.
16
אם אתה מדבר פוליטיקה זה סיפור אחר.....
יוסי
15
ע"פ החסידות יש חשיבות רבה להתלהבות והתעוררות הרגש. החוויה הגשמית כשמטרתה לטובה, מעוררת את האדם לעשות את המצווה יותר בגישמאק, יותר בכוונה. אז למה להטיל ביקורת על אנשים שבמקום לבלות מוצ"ש במדרחוב, בחרו להתאסף בהמוניהם ולשיר את הסליחה, לבכות את השירה, ולהדבק בהקב"ה ביתר עוז? מי שרצה הופעה- היתה לו הופע
חן
14
[וכאמור: לקבוע מסמרות ראוי גדול בישראל הבקי בש''ס ובשו''ע בפסק דין הלכתי מנומק] מה אתה רוצה מיהודי מבית ומבי''ס חילוני שהתחיל את צעדיו הראשונים ביהדות וזועק מעומק הלב חטאנו לפניך רחם עלינו?
משה בן אברהם
13
תגובה שלי על מאמר דעה שהתפרסם בכיכר.
לאחר העיון
12
בין סליחות פופליסטיות לאחרות כלי נגינה בסליחות למה לא? אם זה עוזר למישהו .. פוליטיקאים מגיעים בעיקר כדי להראות שהם כאחד האדם משה לאון מראה בריקוד לברקוביץ שהוא בקיא ממנו ברקוביץ מראה שהוא מכבד אבל חילוני כל אחד מהם בא לקושש קולות .
james
11
אין לליטאים בעלות על הקב"ה, יש קהילות רבות בעם ישראל שאומרים סליחות וצפילות דווקא מתוך נגינות וזמירות. שבעים פנים לתורה וכל אחד עובד את ה' בדרך שנשמתו קשורה בה יותר
ז'וז'ו
10
כמה יהודים קירב והחזיר בתשובה מעניין אני את נפשי הצלתי והזה זה נגמר???!!!!!!
יהושע
9
אני מאמינה שאם היית משתתף בסליחות כאלו היית כותב מאמר בדיוק הפוך למה שכתבת. השירים, גם ללא כלי נגינה, מאד מרוממים ומכניסים לאווירת סליחות הרבה יותר מסתם תפילה "יבשה". תנסה ותופתע!
שרה
8
גם לי זה צרם, חבל שיהודים טובים נופלים בזה.
לוליק
7
להם לשמוח ולשמוע מוסיקה להשוות אלפי יהודים טובים שבאים לבקש סליחה מבורא עולם להפוך אותם לרפורמים?מציע לבקש סליחה ומחילה
ירון
6
"הבעל שם טוב זיע"א בא לעיר אחת קודם ר"ה. שאל את אנשי העיר: מי כאן עובר לפני התיבה? אמרו לו רב העיר. שאל הבעש"ט כיצד הוא נוהג בתפילתו? אמרו לו: כל הוידויים של יום הכיפורים הוא אומר בניגונים של שמחה. שלח הבעש"ט אחריו ושאלו מפני מה הנהגתו כך? אמר לו הרב: עבד שמנקה חצרו של מלך מן הטינופת, אם הוא אוהב את
מיכאל
5
בדיוק ההיפך מ"חזות של יראת שמים", כל עניין העוגב בבית הכנסת היה חיקוי של הנהוג בכנסיות ומדבר זה בדיוק חשש החת"ס. דבר זה בוודאי לא שייך בימינו. אעפ"כ, באופן אישי גם אני לא מתלהב מהסגנון הזה, אבל אין הצדקה להמציא איסורים וללמוד ממציאות שונה לגמרי
אורתודוקס
4
מעולם לא היה לי סליחות כאלו מעוררות כמו בקדיתא אמש!!! מאחל לך שתרגיש קצת מהאור שהיה לנו אמש.
נתן
ממתי כמות ההתעוררות מהווה מדד? האם אתה יודע איזו התעוררות היתה אצל הגורו מהרישי? האם אתה יודע איזו התעוררות יש במיסה קל האפיפיור? התעוררות אינה מדד לכלום, רק כאשר שורשה בקדושה על פי השולחן ערוך. וכל החדשים מקרוב באו, או חסרי המסורת הבורים הוותיקים, לא יזיזו קוצו של סעיף בהלכה. יישר כח לכותב
אבי
3
שמחה גדולה שהמלך בשדה סולח עוונות. הדור הצעיר המחפש אמת לא יכול לסבול את העצבות הנוראית ששוררת בבתי הכנסת הרגילים. חלק גדול ממנו פשוט הולך לשמח את עצמו במסיבות למיניהן כי בתי הכנסת הם כבר לא אלטרנטיבה לקרבת ה׳ אלא הם מלאים רצינות ועצבות שלא מתאימה לאדם שמח ובריא בנפשו. אם כל בתי הכנסת היו מקיימים:״
איש שמח
''בתי הכנסת לא אלטרנטיבה לקרבת ה'? מלאים רצינות ועצבות? נסחפת מדי הכללת והגזמת, יש עדיין בתי כנסת של קהילות שמחות
משה בן אברהם
2
להשוות עוגב בשבת?
יצחק
1
מעט ספרי חסידות .......
יוחנן

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: