שו"ת בחירות מרתק

למה לא מברכים בקלפי? הגר"ח: אין מברכים על הפורענות

מתי צריך להצביע לפני תפילת שחרית? האם ההצבעה קודמת לברית מילה, האם מותר לאכול לפני ההצבעה והאם יש עניין לקחת את הילדים לקלפי? שו"ת בחירות עם מרן הגר"ח קנייבסקי (חדשות)

יענקי כץ | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: David Cohen/Flash90)

פחות משבועיים לבחירות לכנסת ה-22, המפלגות השונות מעלות הילוך ומנסות לגייס מצביעים בקרב על כל קול, ובקרב מפלגות החרדיות נשענים על "ועשית ככל אשר יורוך" בתקווה לשמר את מצביעיהם החרדים.

בפני מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי הובאו שורת שאלות הנוגעות לבחירות - האם יש עניין לקחת ילדים שיראו את הצבעה, האם יש שכר פסיעות, האם מותר לאכול לפני שמצביעים ולמה לא מברכים בעת ההצבעה. השו"ת מתפרסם בעלון "עזרת אליעזר" לפרשת שופטים. "כיכר השבת" מגיש את עיקרי השאלות.

שאלה: אומרים בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, שביום הבחירות כשהלך להצביע בקלפי, אמר שהולך לקיים מצוה דאורייתא 'ועשית ככל אשר יורוך'. מדוע לא תיקנו ברכה כשהולכים לקיים מצוה זו דאורייתא לשמוע בקול חכמים?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אין מברכים על הפורענות".

לאחר מכן הרחיב השואל ודן שהרי הברכה היא שעושים מה שציוו אותנו ולא אכפת לנו בנוגע לאיזה דבר, ומרן הגר"ח השיב: "לא תקנו על זה". לשאלתו אולי יש חשש שאחרים יבואו לידי ברכה לבטלה, כי יחשבו ששומעים לרבנים שלהם, השיב הגר"ח: "אין צריך לכך", כאשר נשאל האם זה בגלל ש"ועשית ככל אשר יורוך היא מצווה תמידית ולא שבכל פעם זו מצוה חדשה, השיב הגר"ח: "כנ"ל".

שאלה: כשהולכים להצביע בקלפי ולקיים המצוה ועשית ככל אשר יורוך, האם ראוי לקחת עמו ילדים בגיל חינוך לחנכם במצוה זו כמו שיש חינוך בשאר מצוות?

הגר"ח קנייבסקי: "כן".

שאלה: האם יש שכר הליכה כשהולך ברגלו להצביע יותר מאופן שנוסע ברכב, או שאותו דבר?

הגר"ח קנייבסקי: "אם אין ביטול תורה".

שאלה: האם מותר לאכול לפני שאדם מצביע ביום הבחירות, כמו שאין לאכול לפני מצוה?

הגר"ח קנייבסקי: "לא".

שאלה: אדם שהולך להצביע ביום הבחירות, האם נחשב לעוסק במצוה בהליכתו ובחזרתו ויהא פטור ממצוה אחרת?

הגר"ח קנייבסקי: "כן".

שאלה: אדם שיש לו רכב ומתנדב לקחת במכונית ביום הבחירות זקנים שילכו להצביע, שלוקח אותם מהבית ואח"כ מחזיר אותם, ודאי מקיים מצות חסד. כיצד באופן שהוא באמצע הנסיעה ויש במכונית אנשים, ונזכר שלא התפלל מנחה וכעת השקיעה, האם יעצור באמצע וירוץ להתפלל או נחשב לעוסק במצוה שפטור ממנחה?

הגר"ח קנייבסקי: "יתפלל בדרך במיושב".

שאלה: אדם שיש לו מקום קרוב לביתו ששם מצביע ביום הבחירות, ובית הכנסת ששם הוא מתפלל שחרית נמצא יותר רחוק, וכעת שיוצא להתפלל עומד לפניו המצוה להצביע ועשית ככל אשר יורוך, ויש לו מצוה להתפלל שחרית, מה יעשה קודם? והאם יש כאן בעיה של מעבירין על המצוות ויצטרך קודם להצביע ואח"כ להתפלל?

הגר"ח קנייבסקי: "בחירות".

שאלה: מי שצריך למול את בנו ביום הבחירות, איזה מצוה צריך לעשות קודם, האם להצביע לבחירות או מצות מילה?

הגר"ח קנייבסקי: "להצביע".

שאלה: האם יש עדיפות להוציא מכספו הפרטי לצורך ההוצאות שיוכל להצביע ולא לקבל דרך מתנה, כמו שיש ענין להוציא הוצאות לצורך מצוה?

הגר"ח קנייבסקי: "מצוה".

שאלה: לסוברים שמצוה דאורייתא צריכה כוונה, האם בשעה שהולך להצביע ומקיים מצוה דאורייתא צריך לכוין ולדעת שמקיים ועשית ככל אשר יורוך?

הגר"ח קנייבסקי: "כן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר