לפני 30 שנים

"הנהר הסודי" שנחשף על-ידי מרן שר התורה

לפני כשבועיים נחשף ב'כאן' דבר קיומו של "הנהר הסודי" שנמצא בשטחי הזיכיון של מפעלי ים המלח, אך מתברר כי מרן הגר"ח קנייבסקי כתב על הנהר לפני 30 שנים (חרדים, בארץ)

יענקי כץ | כיכר השבת |
(צילום: (Yaniv Nadav/Flash90))

לפני כשבועיים נחשף ב'כאן', תאגיד השידור הציבורי, "הנהר הסודי" שנשמר כך לפי הדיווח בסוד שכן הוא נמצא בשטחי הזיכיון של מפעלי ים המלח. גם מדריכי הטיולים הוותיקים לא מכירים את הנהר, ואחד מהם אף סיפר: "מאות פעמים עברתי והדרכתי ואני בהלם שקיים מקום כזה".

במשרד להגנת הסביבה אף אישרו שלא ידעו על קיומו של הנהר. בנוסף, קראו במשרד לבחון מחדש את העבודות המבוצעות בשטח הנהר.

אך מסתבר כי דווקא מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי כתב על הנחל הזה כבר לפני כשלושים שנה בספרו 'דרך אמונה'.

"הנהר הסודי" (צילום: כאן 11)

כידוע, ישנה מחלוקת מפורסמת לגבי מיקומו של הגבול הדרומי של ארץ ישראל. מרן רבי חיים קנייבסקי כתב בספרו 'דרך אמונה' חידוש נפלא שהגבול הדרומי מיקומו נקבע בנהר הנמצא בדרום והוא נמצא בדרומו של ים המלח.

דבריו היו תמוהים ומחודשים במשך עשרות שנים, שכן איש לא ידע על קיומו של הנהר המדובר.

הגר"ח מביא בספרו כי ספר 'האדמת קדש' על ארץ ישראל וגבולתיה, כתב שנהר שיילת וחילתא הם בצפון מכיון שבדרום לא נמצא שום נהר. הגר"ח חלק וכתב שראה במפה שיש באזור שם את נחל צין ומקשה שהרי אינו רצוף עד הים ולכך כתב חידוש שגם היום "הנהר מחובר וזורם מתחת לאדמה קצת".

קביעה זו הביאה לפסק של בעל ה'דרך אמונה' שהנחל הוא גבול הדרום והוסיף לבאר מדוע התורה לא כתבה את שם הנחל לגבול כמו שכתבה את הירדן, מכיון שהנחל מכזב (אינו זורם. י"כ) לפעמים.

נכדו, כתב בעלון פרשת השבוע היוצא לאור מתורתו של מרן שר התורה כי "בימים האחרונים התגלה נחל חדש שזורם ליד ים המלח בדיוק במקום שבו ציין מרן, ובמשך שנים לא הבינו את דבריו ואמרו שזה לא נכון. ולאחר הגילוי על הנהר החדש שזורם כל השנה כביכול 'מתחת לאדמה' ונמצא בדיוק במקום בו כתב מרן שר התורה שאמור להיות נחל, התבררו דבריו".

"ולפי דבריו מיושב מדוע התורה לא כתבה מפורש את הנחל לגבול מכיון שהנהר נסתר", כתב הנכד בעלון.

אחד מתלמידיו של מרן שר התורה אמר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "מדובר ממש ברוח הקודש, אין הסבר אחר לדברים שמרן כתב בנחרצות לפני עשרות שנים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר