חשיפת 'כיכר השבת'

פולמוס סוער: ה'קפסולות', טובות לישיבות?!

'צורת הישיבה' - מונח מוכר ו"מקודש" מזה כמה דורות בעולם התורה הליטאי - עומד עכשיו במוקד של דיון אידיאולוגי ער ונוקב, בעקבות 'מתווה הקפסולות' הנדרש בשל הזהירות מהקורונה • מיוחד (חרדים)

לימוד תורה ב'ימי קורונה'. אילוסטרציה (צילום: איתמר קירשבוים)

'מתווה הקפסולות', שהתפרסם כאן לראשונה, אושר על ידי הרשויות ואומץ בידי חלק מהישיבות - מציב אתגר עצום בפני ראשי הישיבות ותלמידיהם, ומעורר בימים האחרונים וויכוח סוער ופולמוס פנימי בעולם התורה הליטאי. 'כיכר השבת' מגיש את עיקרי הדיון האידיאולוגי, כפי שהגיעו לידיו.

הכל מתחיל במונח ה'קדוש' "צורת הישיבה", שהגיע עוד מישיבת וואלוז'ין, 'אם הישיבות'. זהו מונח שלאורך השנים הורחב עוד ועוד על ידי גדולי ראשי הישיבות, שבעיניהם אין חשוב ממנו ואין לשנות בו מאומה.

שינויים שכן נעשו במשך הדורות בישיבות, כאלו שנדרשו מכורח המציאות, בוצעו באופן ש'צורת הישיבה' לעולם לא נפגעה; סדרי הישיבה, הנהגותיה וכללים נוספים, נקבעו בידי הרבנים, והבחורים היו מחויבים להם באופן מלא, כאשר כל ישיבה התמודדה בדרכים משלה עם 'מורדים' שצצו פה ושם.

מוטיב מרכזי בכל זה, היה העיקרון לפיו ישיבה אינה נשלטה על ידי התלמידים. הנהגת הישיבה היא שקבעה את 'צורת הישיבה' במרחב הציבורי שלה. גם כשהיו תלמידים יחידים ש"עשו דין לעצמם", הדבר אירע בדרך כלל בסתר. ב'דברי הימים' של עולם הישיבות - בעיקר באירופה, לפני השואה - היו מקרים בהם בחורי ישיבה מרדו ברבניהם, אך אלו היו חריגים.

על רקע זה ניתן להבין את החשש בקרב לא מעט מראשי הישיבות מ'מתווה הקפסולות', משום שהוא יגרום לראשונה בהיסטוריה שהישיבה שתנהג לפיו תהיה נשלטת בידי הבחורים: ה'מתווה' מפקיע באופן מוחלט את אורחות הישיבה מידי רבניה, לטובת הצעירים.

כך לדוגמה, עוד בטרם נפתחו שערי הישיבות, הוכרחו ראשיהן להתיר לתלמידיהם את השימוש בטלפונים הסלולריים (הכשרים, כמובן). ישיבות שתמיד 'זרקו' משטחן בחור שהחזיק ברשותו פלאפון, התירו זאת כעת באופן רשמי.

אחד מאותם רבני ישיבות מסביר את דאגתו, בשיחה ל'כיכר השבת': "לא יהיה ניתן לשלוט על זה; בחורים יביאו פלאפונים, ולא יהיה אפשר לעשות להם דבר. עכשיו עדיף לנו להתיר להם את זה באופן רשמי, כך שאולי (כך במקור. א.ר.) נוכל לאסור זאת מחדש כשהישיבה תחזור למסלולה הרגיל".

"אם עד למתווה הקפסולות, רבני הישיבה קבעו את זמני התפילות וה'סדרים', ואלו נשמרו על ידם בקנאות, כעת לא יהיה ניתן לשלוט על זה. הבחורים, השוהים כולם באותה ה'קפסולה', יוכלו להחליט על זמנים שונים, ולא יהיה בידינו מה לעשות; לא רק מפני שאין איך להעניש מי שלא נשמע להוראות הישיבה (כי לא ניתן להוציא מתוכה אף אחד), אלא בעיקר כי אין ישיבה שכופה כעת את בחוריה להתפלל בשעה מסוימת, אז 'במה חטאו' אלו שהחליטו לקום בשעה אחרת ונמנעו מהתפילה בשעה הקבועה?".

לדבריו, זמני התפילה הם רק דוגמה לשאר הנהגות הישיבה, אותן לא יהיה בכוח הרבנים לכפות, "לא רק מפני שאין בידה איום ממשי", הוא מדגיש, "אלא כי אין לה איך לדעת על אותה 'פרצה'".

עובדות אלו מציבות אתגר משמעותי ביותר בפני רבני הישיבות, שכן קשה להם לבטל הנהגות מסוימות אותן הנחילו שנים לתלמידיהם.

מכאן והלאה הדעות חלוקות: יש מי שרואה בזה חורבן לדורות, אך יש המבינים זאת דווקא כהזדמנות. לדברי הראשונים, "לא יתכן שמשמעת, כללים וחוקים - שהם מהותה של הישיבה - יתבטלו בתקופה זו, גם כי אין לדעת אם אי פעם תוכל הישיבה לחזור ולהנהיג אותם. מוטב לנו לוותר על כמה שבועות של לימודים כלשהם, ובלבד שלא להחריב את צורת הישיבה".

"לא לחינם ישיבה בנויה על לחץ, בין מרבני הישיבה ובין מה שנקרא לחץ חברתי", מוסיף הגורם הפסימי. "בחור בגיל כזה צריך שגרת חיים קפדנית ומסודרת, כחומות העומדים לו כ'מחייבים'. אין ספק שמטרת חומות אלו להביאו לאהבת התורה וליראת שמים, אך מתוך שלא לשמה בא לשמה. 'משכהו לבית המדרש' לעתים חייב לבוא בכפייה, אין ברירה. ואין אנו עוסקים בכפייה של מלקות, אלא בכפייה עדינה, שנבנתה בעמל ובתבונה שנים רבות, ולה קוראים 'צורת הישיבה' - מסלול חיים שבונה את נפשו העדינה של בחור הישיבה ומתווה לו דרך לחיים".

לדבריו, "אוי לנו אם נעמיד ישיבה שאין בה את אותה הצורה הישנה. כך נחריב חלילה את עיקר תפקיד הישיבה, ונרוקן אותו מעיקרו. לכן, 'מתווה הקפסולות' הוא לא מתווה לפתיחת הישיבה. הוא מתווה לחורבן הישיבה".

לימוד חסידי, באווירה שמחה ומשוחררת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מנגד, כאמור, יש מי שרואה בכך הזדמנות, ומסביר: "יש לזכור, ש'פיקוח הדוק' ו'כבדהו וחשדהו' אינם ממ"ח קנייני התורה, וודאי אינם יסודות צורת הישיבה. קנייני התורה הם יחס חי ואמיתי, פנים אל פנים (שימוש חכמים, דיבוק חברים ופלפול התלמידים) ותקשורת אמיתית של יושבי בית המדרש (שמיעת האוזן, עריכת שפתיים ובינת הלב). אלו ועוד, הם הם צורת הישיבה".

"בוודאי שכל מצב וכל דור מצריכים את הדרכים המתאימות להם, לדאוג לגידולם וחינוכם של בחורי ישראל. פיקחות רבה והשקעה רבה עומדים ביסודם של התקנות וה'גדרים' שישנם בישיבות, ואל לנו לזלזל באף אחד מהם. אבל טעות חמורה היא לראות בישיבה מין פוליסת ביטוח, להבטחת המשך הליכתו בתלם של הדור הבא. אין ערכה של 'צורת הישיבה', אלא ביעילות שבה היא מבטיחה את המשכו הרציף של פס הייצור הקבוע של חיידר-ישיבה קטנה-ישיבה גדולה-אברך".

לדבריו, "ישיבה היא בראש ובראשונה מקום שמגדלים בו תורה - בית גידולו של האדם שדבק בתורה; על ידי שהוא דבק ברבותיו ובחביריו, מחדש בעמל בדברי תורה ומתחדש בעצמו, הבחור 'קונה' עוד ועוד, נעשה תלמיד חכם ומאיר את העולם".

"אם כן, אולי אדרבה: זכות היא לנו שנקרתה בפנינו הזדמנות - לפחות לזמן מוגבל - להירגע קצת מדיבוק הפחדנות והרגשת השליטה המדומה, שגורמים לחלק מאיתנו לחשוש לגורלן של הישיבות. אדרבה. נשמח שהנה זיכה אותנו הקב"ה שיחזרו טובי בנינו לעסוק בתורה הקדושה בכוחות רעננים, בדיבוק חברים ובשימוש חכמים (כמה שאפשר...), מתוך הרגשה עמוקה של אחריות, כראוי".

כך או כך, שני הצדדים יודו כי למרות שהוגי ה'מתווה' לא נתנו את דעתם למבוכה זו, הוא יהווה מבחן לשתי הגישות. בתום התקופה החדשה, ניתן יהיה לראות אם חורבן היה כאן או דווקא פריחה נפלאה, שונה מזו שהכרנו.

"עניינים אלו דקים הם לעין מצויה", מסכם בהסתייגות אחד הרבנים, "ולא נוכל להעמיד את הגישות הסותרות בכור המבחן, כי אם בעוד כמה שנים - אז נוכל להצביע על איש מסוים ולומר: הוא מ'דור הקורונה', יליד מתווה הקפסולות".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

40
מי יודע אם לא בגלל זה הגיע הקורונה כדי שמשגיחים הרשעים שורפי נשמות ורוצחי נפשות יפסיקו לשלוט. הרי אף אחד לא יגיד שהמשגיחים של היום מתנהגים כמשגיחים שלפני דור. ומה יהיה עם הסלקציה של מי יחיה ומי ימות מי יתקבל ומי לא יתקבל לישיבה? והוא רחום יכפר עון
מוישי
39
רבינא, הקורונה עושה לך טוב, אייטם אחרי אייטם...
כל הכבוד
38
משמעת כללים וחוקים הם מהות הישיבה????? חיים בסרט. עשיבות כאלו שיישארו סגורות
מישו
37
רבנים שכל מטרתם לשלוט בבחורים במקום לחנך פעם אחת שבחורים באמת יעשו טוב בלי איומים של רבנים כאילו בשם ה"מסורת"
א
36
צורת הישיבה צורת הדף צורת הקנייטש. מתעסקים בטפל. ר"מ תוכו אכל קליפתו זרק. אתם בדיוק ההיפך. מתעסקים בחיצוניות בטפל. לאן תגיעו????
אתבש
35
בע"ה רק דברים טובים יצאו מזה. משמעת עצמית ברמה הכי טובה שיש, הזדמנות נדירה לבחורים להוכיח את עצמם לעצמם ולבורא עולם. וחלאס עם העונשים שיוצרים אנטי. זה מיותר
אבא מודאג
34
חורבן חורבן אוי מי שישמע נו באמת
שניאור זלמן
33
ליטוב חשב על זה, הנכד חשב על זה. דור יתום!!!!
מתווה ליטוב
32
לא יהיה במי לשלוט ואת מי להעניש. ולזה קוראים חינוך? זה משטר נוראי. ה' מצפה ומכריח שתחשבו מסלול מחדש.
הכל משמיים
31
נשארנו ביד טפשים ועוד קוראים להם ראשי ישיבות
אבנר
30
מרן ר' אהרן לייב זצ"ל מי יגול עפר מעיניך ותגלה איזה דור ליטאי נבוך ומבולבל הותרת בהסתלקותך לא מסתדרים בלי הוראותיך הנבונות, רבנו
יצחק זאב
29
התבחבשות ליטאית אופיינית, יאללה שחררו
אסף
עוד שליח פיצה
נתן
28
ציטוט: למרות שהוגי המתווה לא נתנו את דעתם על מבוכה זו: פשוט מזעזע, כשמרן הרב שטיינמן היה המנהיג לא היה איש שיאמר דבר כזה. הוא בחן ובירר כל דבר עד להשלכות הכי דקות של כל החלטה והחלטה. בדור זה אין הנהגה יש חצרות. הכל פוליטי. נורא עצוב. דור יתום.
מפחיד
27
מה מביאים דיון השקפתי רציני באתר של חדשות? שום דבר טוב לא יצא מזה.
א
כדי שתפעיל קצת את המוח הרקוב שלך
ב
ללא ספק אחת התגובות האינטלגנטיות והענייניות ביותר פה.
ג
26
השאלה מה חשוב יותר? התורה הקדושה או ה'ראש ישיבה' ?
ירושלמי
25
"לא יתכן שמשמעת, כללים וחוקים - שהם מהותה של הישיבה - יתבטלו בתקופה זו, גם כי אין לדעת אם אי פעם תוכל הישיבה לחזור ולהנהיג אותם. מוטב לנו לוותר על כמה שבועות של לימודים כלשהם, ובלבד שלא להחריב את צורת הישיבה". זה לא דיבור של אדם ירא שמיים ומחנך בחורים בישיבה.
יאיר
24
אוי כמה נפשות רכות נהרסו על ידי בעלי הגישה הקפדנית שרואים כל סיטואציה מורכבת כחורבן
מנחם מנדל
23
בהחלט דיון מעמיק ויסודי. אם אפשר לסכם את העניין במילה אחת נוכל לומר כך: יש כאן ויכוח בין משגיח לראש הישיבה. המשגיח תמיד יפעיל את מרותו הקשוחה, רה״י תמיד ידאג לחבר את הבחור ע״י התורה עצמה לא מיראה אלא מאהבה. אך בהחלט יש כאן משהו עצוב וכמו שכתבת: ״כי למרות שהוגי המתווה לא נתנו דעתם על המבוכה״.
עמקן
מתחת ׳מרותו הקשוחה׳ של המשגיח לא מסתתר עם הארץ... אל תוציא לעז כל כך חמור על המשגיח כאילו הוא באמת חושב שהישיבה היא לא יותר מכללים ותקנות. אין בויכוח הזה אלא דברי יושבי קרנות אל מול דברי יושבי ביהמ״ד.
יעקב
22
יש נשירה כואבת בציבור החרדי(לא מדבר כרגע על הציבור הדתי ציוני שיש הרבה בעיות ויותר על זה שהם מגדילים את המדינה מעל התורה בין בדיבורים בין במעשים ובגלל זה יש הרבה נשירה שם).וצריך לדעת שהעולם היום השתנה ואי אפשר לסגור את התלמידים ב4 אמות פשוט לא קיים צריך להעביר את השרביט מהראש ישיבה לתלמיד שהתלמיד יד
עעע
21
כבר מזמן לא קראתי כל כך הרבה גיבובי שטויות בכתבה אחת
איש יהודי
20
מחלוקת ביו חברון לאור ישראל
אחד
19
באמת חושבים שעוד כמה שנים יוכלו להצביע, הוא למד בקפסולה. נו באמת
חזקי
18
למה התגובות שלי לא מופיעים?
22
17
געגוע להנגתו של הרב שטיינמן שהיה נותן דעתו על מבוכה זו
פחד
16
תסביר לי למה כל הכתבה שלך היא על אשכנזים וליטאים ? ואין פה ספרדי אחד ? אין פה ישיבה ספרדית אחת ? אה ??? את זה רציתי שתסביר לקוראים .. בחור ישיבה ספרדי גאה
נ.ע.
די עם הנחיתות חמוד
יוסי
כי הספרדים יותר חכמים מכולם לא פותחים ישיבות בשביל להשוויץ פשוט לומדים בטלפון ומצילים חיים מהם ילמדו וכן יעשו לידיעת האשכנזים
שמויגר
אין שום הכירות עם הישיבות הספרדיות לא סופרים אותם
דויד
15
רואים שמי שכתב את זה לא למד בחברון
אבי
אני חברונר במה הבחורים שולטים בדיוק? מתי להתקלח? מתי לקום? יוסי מחליט הכל
אדיוט
נו נו עוד איזה צעיר שחושב שנגמר העולם בחברון
שרוליק
גם לך לא חסר ואל תרשמו שגם לי לא חסר
חיים
14
הנקודות לא פשוטות מדובר בענינים חינוכיים כלליים בלי קשר לישיבה או רחמנא ליצלן אוניברסיטה .. עדיין נדמה שניתן לייצר משהו שיעבוד
james
13
בעלי נראה לי גדל בתוך קפסולה לחוצה כזאת... טוב, מעדיפה לא להרחיב......
נאווה
הלוואי שכולם יהיו כמו בעלך.....
k
"??????????????
#אליה#1
12
בקיצור, ויכוח בין אור ישראל לחברון
דוד
11
ענבל גברתי נא לא לשבת על המחשב בשעות לא שעות פליז תלכי לישון
33
10
בישיבות של "בני התורה" כבר לומדים בהתמדה בלי טריקים ושטיקים נשמרים שם יותר מבסופרים
שמעון
הא, טעות היו שניים בתוך שבוע, רודפים ורוצחים פשוטו כמשמעו
יוסי
9
למה תמיד להכפיש ולהציג את הדיון כמכור מראש לכיוון אחד כאילו שמי שחושב שלא כדאי לפתוח את הישיבות הוא פרמיטיבי ודבק בטענות שטותיות ומי שבעד לפתוח או מתקדם ומבין עניין
דברי הבל
8
אך כמה צדק הסבא מסלבודקה בשיטתו.
יאיר
7
עוד פעם הויכוח השטותי על כמה ראשי הישיבות צריכים להיות גננת בישיבה הדיון המשמעותי הוא האם יש ענין לפתוח ישיבה כשהשיעורים לא יתקיימו והרווח היחיד שיהיה הוא שאפשרי ללמוד בחברותות
תקראו!
לידיעתך ב95% מהזמן בישיבה לומדים בחברותות את השיעורים ניתן להשלים באמצעים אחרים את החברותות לא
.
6
אני לא יודע מי הם אותם "ראשי ישיבות" שאומרים שזה חורבן עולם הישיבות אם לא יוכלו לכפות על הבחורים זמנים וסדרים אבל מה שאני כן יודע שחורבן עולם הישיבות מתחיל מהם מאותה שיטה מטומטמת ומרוקנת מתוכן כאילו התורה צריכה לבוא ע"י כפיה! פשוט הבלים!
דוד
5
צריך וחובה לעשות איגוד הבחורים שישמיע גם קצת את דעת הבחורים, שעד כה לא נספרה בכלל
איגוד הבחורים
4
מתה להיכנס לקפסולה כזו מתה
ענבל
3
חותם שהראשי ישיבות הלחוצים ממתווה הקפסולות הם עצניקים בנשמה. לא אהבתי בכלל את הגישה שלהם
אלעזר מנחם
2
ציטוט: הוגי המתווה לא נתנו דעתם על מבוכה זו: כמה געגוע להנהגתו של הרב שטיינמן, שהיה בוחן כל דבר עד דק. אוי לנו לדור שכזה, שחצרות מקבלים החלטות גורליות
פחד
1
שילמדו מחברון. לפי התיאור פה חברון היא קפסולה אחת גדולה.
מנט

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: