פסק הלכה

מי שמגיע להתפלל בכותל צריך לקרוע בגדו?

הכותל המערבי נפתח היום מחדש למתפללים והעלה את השאלה ההלכתית הבאה: האם כל המתפללים שלא היו במקום שלושים יום אכן צריכים לקרוע את הבגד? הרב אלעזר שטרן עונה (חרדים)

אחרי תקופה שלא אישרו כניסה לתפילה ליד שריד בית מקדשנו למעט לתושבי העיר העתיקה, הכותל המערבי נפתח היום (שלישי) מחדש למתפללים הרבים, בכפוף להגבלות שונות.

הגאון רבי אלעזר שטרן, חבר בד"ץ קהילות וממומחי הכשרות הנודעים ענה לשואלים כי הם חייבים בקריעה, כפי ההלכה הפסוקה בשולחן ערוך".

"אלא שהרוצה לפטור את עצמו יש בזה עצה שיקנה את הלבוש שלוו במתנה לחבירו, וחבירו ייתן לו רשות ללבוש, אבל לא לקרוע".

הרב הוסיף כי "דרך ההקנאה הוא, או ע"י הגבהה - ובאם לבוש בבגד, יכול להקנות בקניין סודר, והיינו שהקונה ייתן סודר [בגד או כלי] שלו עבור שהמקנה יגביה ויקנה את בגדו בקניין סודר זה".

לשואלים סיפר הרב שטרן, "אני ראיתי כמה פעמים אנשים שקורעים, ובעיקר, אנשים שבאים מחו"ל. אבל גם אנשים מהכא בעלי הלכה".

הגר"א שטרן (ללא קרדיט)

"וכנראה שבעלי הלכה שלא קורעים עשו את הפתרון הזה, אלא שזה לא ניכר לרואה מן הצד, או שהם רגילים במקום, ואמנם כתוב "אחד לל' יום", יש סברא שמי שרגיל, ורגיל בנסיעות, ל' יום הם לאו דווקא ממש".

לסיום, בהתייחסות אקטואלית פסק, "אבל עתה שלא היו יכולים להגיע, ובפרט בזמנים הרגילים בחוה"מ שרגילים להגיע, מסתבר שצריך לקרוע, או לעשות עצה הנ"ל".

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

6
האם פסק השולחן ערוך לא מתיחס לירושלים, ולמקום המקדש? האם יש גדר מיוחד לכותל המערבי? גם ביחס למקום המקדש יש גדולים שאומרים שבשלטון ישראל אין לקרוע.
מד
5
ישנם רבים שחולקים על הפסק שיכול להקנות בגדו לחבירו. שהרי ודאי אם חבירו ירצה לקרוע את הבגד, ודאי שהוא לא יסכים, וא"כ הוא מגלה בדעתו שהקנין לא היה גמור
מוישי
4
נדמה לי (לא זוכר במאה אחוז) שהר' חיים דוד הלוי ("עשה לך רב" ט כרכים ו"מקור חיים" 5 כרכים ועוד) פסק, שחיוב קריעה רק כשהר הבית תחת ריבונות זרה.
שמריהו
3
אני נוהג להקפיד שלא יעבור 30 יום בלי לראות את הכותל ואני לא נוהג בהיתר הזה, הייתי בכותל שבוע אחרי פורים כשעוד היה שייך להגיע, ונסעתי לתצפית הר הצופים שבוע אחרי פסח, שבוע הבא אני מקווה להיות בכותל בעזהי"ת
yaacov
למה לחפש עיצות להיפטר מההלכה, חז"ל קבעו לקרוע ומי שלא מרגיש צורך לקרוע רחמנות עליו אבל לפחות שיעשה מה שאומרים לו ועי' בשבט הלוי שצווח על מנהג רע זה
יהודי
2
כדי בית אלוקינו לקרוע עליו.. אני הקטן קורע.. למה אנשים לא קורעים? אפשר לקחת חולצה שכבר קרעו ולקרוע עוד קצת.. צריכים שמגיעים לזכור את בית המקדש ולהצטער לפחות רגע קט.
אבא
1
אם צריך לקרוע ולקיים מצווה אז לחפש "פתרונות" של השאלה ולהישאר מהמצווה?
הגם שיש חסרון כיס

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: