מעקב 'כיכר'

פיילוט: המקוואות יעברו חיטוי כמו הבריכות?

אחרי סדרת התחקירים ב'כיכר השבת' על המצב הלקוי במקוואות הגברים ברחבי הארץ, נציגי משרד הבריאות השתתפו באתר הבוחן מערכות חיטוי אוטומטיות לבורות (ארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: Uri Lenz/FLASH90)

בשורה טובה לגברים המקפידים לטבול במקווה על בסיס יומי: משרד הבריאות החל לבחון פיילוט לחיטוי אוטומטי של בורות הטבילה, בדומה למערכות המופעלות בבריכות.

בתקופה האחרונה, פרסמנו ב'כיכר השבת' סדרת תחקירים בנוגע למצב הירוד של בורות הטבילה, בדגש על הסכנה בימי הקורונה, אך גם בכל ימות השנה.

לאחר מכן נחשפו מסמכים רשמיים של משרד הבריאות המאשרים את מרבית הטענות שעלו מפי גורמים העוסקים בתחום. בין היתר, העובדה שמצב התברואה בעייתית ולא דוגמים את כלל הבורות כנדרש.

נדגיש: עיקר המצב הבעייתי - במקוואות גברים. במקוואות הנשים, משרד הדתות מקפיד ומוודא באופן שוטף כי אלו יעברו חיטוי ודגימות כנדרש, בהקפדה אף מעבר להנחיות משרד הבריאות.

לגבי מקוואות הגברים, מרבית הבורות כלל לא נדגמים, למרות שעל פי ההנחיות יש צורך בבדיקה חודשית; איכות הדגימות שנלקחו במקוואות נתונה בספק וכך גם טיב החיטוי שלהן; ואף טענות על ניגוד עניינים חמור.

לפי המצב הנוכחי, כך לטענת גורמים המעורבים בתחום, אותו גורם המוכר את חומרי החיטוי למקוואות משמש גם כדוגם המים מטעם משרד הבריאות - מה שעשוי ליצור לניגוד עניינים. במשרד הבריאות טוענים מנגד, כי מדובר במצב תקין, שכן לאותו גורם אין השפעה על תוצאות הבדיקות.

סכנת המקוואות בימי הקורונה ובכל השנה

ביקורת נמתחה כלפי משרד הבריאות גם בשל העובדה כי בבריכות שחייה, בהם נכנסים הרבה פחות אנשים מאשר במקוואות, המשרד מחייב התקנת בקרה דיגיטלית. אבל במקוואות - הפיקוח נעשה ידנית, ולטענת אותם גורמים - בצורה שאינה מספקת כאמור.

אך כעת, נראה כי המצב עומד להשתנות. ל'כיכר השבת' נודע כי במשרד הבריאות ביקרו בפיילוט הנערך על ידי חברת i BLUE, שם סידרו מערכת דיגיטלית הפועלת לחיטוי בריכות, והתאימו אותה הלכתית לחיטוי מקוואות.

הבקר, בשם "סמארט מקווה", פועל לפי שיטת ה'חזון איש' וקיבל את אישורם של הרבנים: הראש"ל הרב יצחק יוסף,הרב הראשי לישראל; הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר, הרב הראשי של ירושלים; הרב משה יהודה ליב לנדא זצ"ל, הרב הראשי של בני ברק; ועוד.

הניסיון הראשוני הסתיים בהצלחה, וכעת, ככל הנראה עתידים במשרד הבריאות להמליץ על שילובו המיידי במקוואות, על מנת להבטיח את שלום ציבור הטובלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר