"מי שיש לו חולשה - פטור"

השו"ת המלא מהגר"ע פריד: מי פטור מלצום בתשעה באב

הפוסק המפורסם מבני ברק, בשו"ת קורונה מעניין ו'מיקל' לקראת צום ט' באב; מי פטור מלצום, למי מותר לאכול בשר, מה דינה של מינקת, האם מותר לשמוע מוסיקה ומה הדין אם יש 38 חום (חרדי)

הרב פריד (צילום: באדיבות המצלם)

לקראת תשעה באב ובצל הסכנה שטומן בחובו נגיף ה'קורונה' שממשיך בהתפשטותו המהירה, יוצא הפוסק הצעיר, הגאון רבי עמרם פריד, במספר פסקי הלכות מפתיעים ומקלים לחולי קורונה, לתשעת הימים, לימי בין הזמנים ולצום תשעה באב שיחול ביום חמישי הקרוב. בנוסף, מתייחס הרב בסוף השו"ת גם לכלל האוכלוסייה.

תלמידיו של הרב פריד, החליטו לקבץ ביחד את השאלות הרבות שנשאל הפוסק, לטובת כלל הציבור שיוכל לדעת מה לעשות בצום - בצל הקורונה.

שו"ת הקורונה המלא:

• לחולי קורונה די להמתין שעה אחת בין בשר לחלב..

• עד ז' באב מותר לחולי קורונה לאכול בשר..

• חולה קורונה ומי שנמצא בבידוד והדבר קשה לו מבחינה נפשית ואין לו במה להפיג בדידותו - מותר לשמוע מוזיקה.

• אשה או נערה הנמצאת בבידוד ואין להן תעסוקה והדבר גורם לקושי נפשי - מותר להם לתפור,

• מותר לכבס בגדים של חולי קורונה לצורך חיטוי אם יש בזה צורך מבחינה רפואית - למנוע הדבקה חוזרת או הדבקה של אחרים. מותר לכבס מסכות בתשעת הימים.

• מי שהיה חולה וחלש ועדיין לא הבריא לגמרי - לא יצום בתשעה באב..

• מי שחולה בקורונה ואינו מרגיש לא טוב לא יצום.

• מי שיש לו תסמינים כגון שיעול - אינו צם.

• מי שיש לו כאבי ראש או סחרחורת - פטור מהצום.

• מי שקשה לו לתפקד או שצריך לשכב במיטה - פטור מהצום.

מי שמרגיש חולשה אינו צם.

השו"ת המיוחד

• מי שמרגיש בריא וחזק ורק על ידי בדיקת מעבדה או בגלל תסמין של חוסר טעם וריח נודע לו שנדבק בקורונה - צריך להתחיל לצום, אך אם ירגיש אחר כך חולשה וכאב ראש או אחד מהתסמינים הנזכרים לעיל - יאכל.

• השוהה בבידוד ומתפלל ביחידות - יקרא מגילת איכה, אמנם אף אם קורא מתוך מגילה כשרה - יקרא בלא ברכה. נשים אינן נוהגות לקרוא/לשמוע.

• מנין של חולי קורונה שאין בו שישה שצמים בתשעה באב - לא יקראו בתורה במנחה, ובשחרית יקראו רק את הקריאה הרגילה של שני וחמישי.

• מותר בתשעה באב להשתמש באלכוג'ל לחיטוי.

• בשבת מותר להשתמש באלכוג'ל רק כשהוא נוזלי כמים.

• אין להשתמש בקומקום חשמלי לא טבול. לכן אם יש במלון או בצימר קומקום חשמלי לא טבול לא ניתן להשתמש בו, וצריך לזכור להביא מהבית קומקום חשמלי.

• מנגל חשמלי - אין אפשרות להשתמש ברשת של המנגל במלון או בצימר כיוון שצריך ללבן את הרשת ליבון חמור (שיהיו ניצוצות ניתזים - עד שהרשת תאדים) וקשה לעשות זאת, ולכן יש להביא מהבית רשת חדשה טבולה.

דיני שאר חולים בט' באב

• חולה שאין בו סכנה דהיינו שנפל למשכב או שחולה כל גופו ואינו מתפקד - פטור מהצום.

• הסובל ממיגרנות, אם חש כאבי ראש שיתפתחו למיגרנה - פטור מהצום.

• מי שיש לו חום 38 מעלות פטור מהצום.

• מעוברות צריכות לצום, אמנם אם ההריון לא תקין או שההמוגלובין נמוך פטורים מהצום, ויעשה שאלת חכם.

• מניקות צריכות לצום, ויתכוננו היטב לצום בשתיה מתוקה מרובה, אמנם אם בצום יחסר לתינוק חלב והתינוק צריך לו - תשתה כדרכה.

• יולדת עד שלושים יום פטורה מלצום ואף אם אינה מינקת.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

24
צריך להגיד לו כל הכבוד יש פה אדם אמיץ מאד מאד !! באוכלוסיה חרדית לתת פסקים כאלה זה עוצמה בלתי רגילה
james
23
תקשיבו, אני נדבקת בקורונה..):(()))
אילה
22
מדוע מותר לכבס מסכות אם אפשר לקנות מסכות חד פעמי
משה
21
יישר כח!!! הרב עוזר לנו ממש בכל התחום ההלכתי. זכינו שיש לנו זמינות לרב בסדר גודל שכזה. תודה רבה ויה"ר שתזכו להגדיל תורה ולהאדירה.
יעקה
20
תודה רבה רבה כבוד הרב...! אז גם לכיפור הדינים הללו, לכל צום כפי שניתן להבין!! תודה לך כבוד הרב עזרת לי מאד!
הלל רותם
לכיפור יש דינים שונים וחיובים שונים והוא מהתורה
סתם
יום כיפור צום חמור יותר ויש הלכות שונות
ממש טיפשי להסיק
אין שום קשר בין פסק הלכה שניתן בתשעה באב ליום כיפור
ט
מה הבעיה שלכם הרב התיר וזהו זה, די להיות מחמירים בכל דבר, תשעה באב ויום כיפור זה אותו דבר
הלל רותם
הנה הרב הזה התיר ואנשים כבר מקישים את זה ליום כיפור נתן להם צ'ק פתוח...... החכם עיניו בראשו
משה
חס וחלילה יו כיפור זה דאורייתא וכרת כל דבר לגופו ולשעתו צריך לשאול שוב לדוגמא יולדת עד 30 יום חייבת לצום ביום כיפור...
ירושלמי
לכיפור נשאל בכיפור. לאן את רצה?
ציפקה
19
כבוד הרב מקורות איפה כתוב שחולשה או סחרחורות פטור מלצום ועוד לא כתוב שזה קשור לחולה
שלמה
איפה כתוב שדוד המלך הניח תפילין ומשה רבינו ניענע לולב מקורות בבקשה!!!
חיים
השאלה המקבילה לשאלתו צריכה להיות : היכן כתוב שדוד המלך לא הניח תפילין ומשה רבינו לא ניענע לולב.... מקווה שגם כאימבציל הבנת.
מוישה
ימפגר הוא שואל מקורות בפוסקי הלכה ולא מי שעשה כך דביל ווכתוב מפורש בשולחן ערוך וכו להניח תפילין ולנענע לולב
חסוי
18
חייבים לסמוך רק על רבנים ששימשו אצל גדולי ההוראה איש מפי איש. כמו החסידים והספרדים.
9090
נכון: לא ראוי לסמוך על המשנה ברורה כי הוא לא היה ספרדי ו/או חסיד
מגזר בתהום
17
מי הרב הזה ?
ניסן
16
מי שרוצה את המספר שלו לשואל שאלה הלכתית בטלפון 0504151707
אבי
הוא עונה גם במייל?
משה
לא נראה לי שיש לו מייל
אבי
15
הרב הגאון ר עמרם פריד מורה הוראה בבני ברק מחזיק בית הוראה טלפוני עצמאי הכי גדול בעולם יש ברשותו 6 או 7 פלאפונים בו זמנית שולט בכל חלקי התורה מי שעדיין לא שמע עוד ישמע עליו
אנונימית
נראה לי יש לו מעל 10 טלפונים
אבי
ככה זה עובד לפי כמות הטלפונים נהי רב יותר גדול, דור משוגע
לי יש יותר
14
יותר גרוע מברסי....
אבי
13
הרב עמרם פריד גאון גדול אשרינו שזכינו. שימו לב זה לא בית הוראה כאן ששואלים שאלות. זה פסקים כללייים שהרב פסק עקב הקורונה. בכל שאלה יש לשאול מורה הוראה מובהק. וחילוקים בין ספרדים לאשכנזים
דוד
זה נראה שאתה עובד בשירותיו של הרב... פעם בשם חיים דוד פעם דוד... העיקר שאתה בטוח במה שאתה אומר!
שמואל
12
ואם אני לא יודעת אם יש לי קורונה (מקווה שאין לי) ויש לי סחרחורות, יכול להיות שזה וירוס. האם אני יכולה לצום רגיל? בבקשה תשובות. תודה (אני אשכנזיה)
נ
11
העיקר שלא יקלו בדברים הקשורים לפקוח נפש שדוחה אפילו שבת!
חזק וברוך
10
לא הבנתי מי שקשה לו פטור מהצום האם הרבנים הספרדים ככה מורים?
איציק
9
אני לא מאמינה תמיד צמתי ועמדתי למות עוד 24 שעות אחכ
חן
מה את שמחה מזה?? תשאלי רב לגבי מגרנות
נ
8
שימו לב!!! ההלכות הללו לבני אשכנז ולא לבני ספרד!! היכן מצינו להקל באכילת בשר וחלב בשעה המתנה זה מדברי הרמ"א אמנם לדעת בני ספרד צריך 6 שעות ואין להקל!! ומכאן תוכחת מגולה לאותם רבנים שעל מנת להתפרסם מקילים בראשי חוצות דברים שאין בהם צורך וללא טעם וריח!! חבל מאוד! הרי בווידוי אומרים את אשר אסרת ה
משה
שים לב!! אתה מדבר פה עם רב גדול. שקול את צעדיך.
חיים דוד
7
מה שהוא כותצב שצריך להמתין שעה בין בשר לחלב זה דווקא לאשכנזים שקיבלו את ה6 שעות רק בתור מנהג אבל לספרדים שקיבלו בתור הלכה זה לא עוזר .
עעע
האשכנזים המקוריים שמרו רק 3 שעות!
צא ולמד
שטיות
בני ברק
האשכנזים "המקוריים" כדברך שמרו שעה! שלש שעות זה מאוחר יותר ולא ידוע מקורו.
יוסף
ידוע שהסטייפלר זצ"ל היה אומר לבנות המשפחה כשהיו בהריון והיה קשה להם בין בשר וחלב היה מתיר שעה. עיין באורחות רבינו על הסטייפלר
יוסי
מנהג אשכנז 3 שעות! פר"ח יו"ד סימן פ"ט ס"ק ו' מביא שזו דעת הרא"ש וכן בספר 'ירושתנו' חלק א' סימן ארוך בנושא נמצא בהברובוקס
צא ולמד
מה זה משנה אני ספרדי אבל אם יש רב שמתיר אז למה לא, שעה זה שעה למה לחפש חומרות
רחמים כהן
6
למגיב 14 שזה רק לדעת האשכנזים ולפי הספרדים אין להקל זה פשוט לא נכון כי כתוב בזבחי צדק בכף החיים יורה דעה סימן פט' שדי במקרה זה בשעה וכן פוסק הילקוט יוסף ובהלכה זו כל הפוסקים הספרדים מקילים בזה
יצחק
5
למגיב 2 תתבייש לך הוא פוסק הלכה גדול שאלפים מתייעצים איתו רב גדול וידוע
אני
4
למגיב 13 ראה ש"ע ורמ"א תקנ"ד סע' ו'
יהודי
3
האם למחויב בידוד מותר להסתובב בין השכנים?
ללא שם
חושב שלא. אחי לא יצא מהחדר
מנדי
2
בהחלט לא כתוב שמי שלוחה קורונה ומרגיש טוב שלא עצום בשונה מהרב לאו
משה
1
אני מכיר את הרב הזה הוא רב גאון
אבי

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: