טור דעה

דו"ח העוני, מדינת רווחה והמסורת היהודית

הרעיון של מדינת הרווחה הוא רעיון יהודי: הרמב"ם כתב: "מעולם לא שמענו ולא ראינו בקהל מישראל שאין להן קופה של צדקה" • נחומי סגל, בטור דעה מצולם על הרעיון (חרדים)

כיכר בשיתוף אדברה | כיכר השבת |
נחומי סגל -חברת סגל באוניברסיטת תל תל אביב בית הספר למדיניות ציבורית. וחוקרת חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה (צילום: אדברה)

דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת" התפרסם היום כמדי שנה ושנה. ונתוניו לא קלים לעיכול:

לפי הדוח שיעור העוני בישראל גדל בעקבות משבר הקורונה מ-20% מהמשפחות ל-29% - מ-580 אלף משפחות ל-850 אלף. וכ- 422 אלף משקי בית חדשים נקלעו למצוקה כלכלית בעקבות הקורונה.

כמו שכולם שיערו- המגיפה הבריאותית- הופכת למגיפה חברתית כלכלית. ויש צורך אמיתי להפנות משאבים לסיוע למאות אלפי אנשים. אמנם הפוליטיקאים כרגע עסוקים בהכנות לבחירות, ולא במציאת תקציב מתאים לסיוע , אבל אולי זה הזמן שנכיר טוב יותר את המשמעות של מדינת רווחה- אחד המודלים שיכולים לסייע בהתמודדות בזמנים כאלה.

מהי מדינת רווחה?

אחת ההתפתחויות החשובות ביותר במהלך המאה השנים האחרונות היא הקמתה של מדינת הרווחה. מדינת הרווחה הינה מדינה שלוקחת על עצמה לדאוג לקיום בכבוד מינימלי של האזרחים. מדינת הרווחה מספקת לכולם רמה מסוימת של שירות בריאות, קצבאות כספיות כגון קצבאות נכות ומחלה חופשות לידה ותנאים סוציאליים בסיסים.

איפה נולד המושג?

מושג מדינת הרווחה התחיל להישמע לראשונה אחרי המשבר הכלכלי של שנות השלושים באירופה ובארה״ב. והתרחבה והתחזקה אחרי מלחמת העולם השנייה, כאשר אלפי חיילים פצועים ובודדים חזרו הביתה אחרי שנים של לחימה, והיה ברור לכל שאי אפשר להזניחם ולהפקירם לאחר שלחמו למען העם, ועל המדינה לספק להם שירותים שונים כדי לאפשר להם לחיות בכבוד.

כלומר, כל אדם זכאי לחיות חיי כבוד, ללא תלות בזולת, תוך שצרכיו הבסיסיים מתמלאים בצורה סבירה. לכן החברה, באמצעות המדינה, מקבלת על עצמה את האחריות והחובה לדאוג לכך שכל אזרח במדינה, ללא קשר לרמת הכנסתו ומעמדו, יחיה ברווחה ובכבוד, ושאיש לא יחיה בתנאים שאינם אנושיים או אינם סבירים. מטבע הדברים, ככל שמדינה מספקת יותר שירותים היא גובה יותר מיסים על מנת לממן את השירותים הללו.

המקור היהודי:

הרעיון של מדינת הרווחה הוא רעיון יהודי: הרמב"ם כתב: "מעולם לא שמענו ולא ראינו בקהל מישראל שאין להן קופה של צדקה". לאורך כל ההיסטוריה, הקהילה היהודית קיבלה על עצמה את האחריות והחובה לדאוג לרמת קיום מינימלית כלשהי עבור כל חבריה. החובה על פתיחת מערכת לימוד לילדים הושתה על הקהילה, כמו כן בית תמחויי וגישה לרפואה. כיום, נראה שהמדינה מחליפה את הקהילה. היא לוקחת על עצמה לדאוג לרווחת התושבים.

איך נולדו קצבאות הילדים?

בנוסף למדינת הרווחה, ובמיוחד אחרי השואה ובעקבותיה - נוצר המושג של "זכויות האדם".

לפעמים מושגי מדינת הרווחה וזכויות אדם משתלבים, דוגמה לכך היא התקציב המיוחד הנקרא קצבאות הילדים, שהוא סכום כסף מסוים שמקבלים הורים עבור ילדיהם. יש הטוענים כי קיצוץ בו הוא פגיעה בכבוד האדם. כמו כן, זכויות חברתיות שונות נשענות בין היתר על כבוד האדם.

התפתחות זכויות האדם הגיעה בעקבות מלחמת העולם השנייה ותוצאותיה ההרסניות. הטראומה העולמית הזו הובילה להבנה כי תנאי מחיה בסיסיים וזכויות רווחה אינם חשובים פחות, ואולי אפילו יותר, מערכים אחרים (כגון חופש המסחר והצבעה בבחירות) והם חלק מהבסיס ליצירת שלטון דמוקרטי יציב. כלומר, כדי שאדם יוכל לחיות חיים מתוקנים ולא להיסחף אחרי שלטון עריצים עליו לחיות בתנאי מחיה בסיסיים וסבירים, לחיות חיים של כבוד וחירות.

עם ישראל מאופיין בשלוש מידות: ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים. מידות אלו מתאימות מאוד לתפיסת העולם שהוצגה לעיל. ואכן, יהודים היו אלו שכתבו את האמנות היסודיות של חוקי כבוד האדם וחירותו. יהודים היו אלו שלחמו וקידמו את התפיסות הללו באו״ם. הם גם עמדו על כך שזכויות האדם צריכות להיות חלק ממדינה מתוקנת. כיום חלק מהזכויות הללו נראות לנו ברורות וטבעיות, והיעדרן נראה לנו מזעזע. אולם למעשה הן חידוש של עשרות השנים האחרונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר