דעה: נאיבים, נמאסתם

הגזענות לא החלה בעמנואל ולא תגמר במעצר. אני כבר סומך על העסקונה החרדית שתמשיך ללבות את היצרים והלהבות עד ביאת גואל צדק

הרצל קוסאשוילי | כיכר השבת |
מפגינים, אתמול (עוזי ברק)

למען הגילוי הנאות אציין: שמה המלא והאמיתי של הישיבה בה למדתי בכפר-חב"ד לפני כשבע-עשרה שנה הוא: "ישיבת תומכי-תמימים לעולי רוסיא ותימן", עד היום הזה ממש.

בחרתי במתכוון שלא להעלות את ירושלים על ראש עצביי המתוחים היום, ולא להיות חלק מההפגנה הסנסציונית והדרמטית בירושלים. באמת שאני לא בנוי להמוניות הזאת. גם אם מדובר במלחמת קודש. מצטער, אני סרבן מצפון. חוץ מזה, מה אומר ומה אחדש? אני באמת מרגיש קטן על יד הררי המילים שכבר הספיקו להיערם בנושא ועל יד אלה שבטח בדרך, בעד או נגד. ובאמת שאין צורך לדחוף כאן בעיר התורה והזיעה, נדמה שיש מספיק לכולם מהזבל המשובח הזה.

ובכל זאת, אני מרגיש קצת נבוך במערכה המיותרת הזאת שבה כולם נגד כולם. מלחמה שיש בה המון התלהמות וצביעות. ובמות בעל מוקמות בכל פינה במגרש הזה שפרוץ לכל דכפין דייתי ויצרח.

משום מה, אני לא ממש סגור על כך שאלה שצעקו היום בחוצות "עוצו עצה ותופר" "מי לה' אליי" ו"אל תיגעו במשיחיי" הם השגרירים האמיתיים של מארי עלמא. ואני דווקא כן סגור על כך שהבעש"ט ותלמידיו שאמנם לא הסתובבו בחוצות מרקש וצנעא (בגלל ריחוק גיאוגרפי בלתי ניתן לגישור בימים ההם באמצעות סוס ועגלה), לא היו מבדילים בין דם לדם. אבל אנחנו? הצחקתם אותי. כל המהות של להיות ישראלי (גם בלבוש חרדי) מושתתת מעיקרה על הבדל בין צבעים וגזעים. אז תפסיקו לשחק אותה מופתעים מצד אחד ומושפלים מהצד השני. זה באמת חדש לכם? הגעתם היום לכאן בטיסה מפינלנד?

אתחיל בכך שדעתי האישית (בלבד) היא: שבכל אחד מאיתנו (אשכנזים וספרדים) חבוי לו גזען קטן שמחכה לתורו להתפרץ. אז נכון שהפעם הוא התפרץ בגדול, אבל מקרה עמנואל לא שונה ובטח שלא מהווה תקדים ביחס למקרים אחרים של גזענות הקיימים בכל מקום בארץ, בבתי משפט גבוהים לצדק, במשרדי ממשלה, וכן, גם בישיבות וכוללים ואפילו בתור למכולת.

להזכירכם, אפילו אהוד ברק שממציא את עצמו בכל גלגול פוליטי מחדש, ביקש את סליחת מפלגת העבודה לדורותיה בזמנו, מכל הפרענקים שעברו תחת השבט המפא"יניקי (מדובר באחוזים שוליים ואנמיים) וסבלו תחת עולם של אנשי "מלח הארץ" המתוקים לדורותיהם ושבטיהם על דגלם. אז ביקש.

איך אמר לי חברי הירושלמי הצח והאדום שלא נמנה על עדת החסידים כלל וכלל, כששאלתי אותו ספק בהלצה ספק ברצינות: "תגיד, גם אצלכם שותים דם שחורים להנאה"? "שמע, להגיד לך שזו אידיליה? ממש לא. אני באמת מבין את הספרדים, אבל מה לעשות שכך ברא הקב"ה את עולמו-החזק טורף את החלש והגדול אוכל את הקטן. מי אנחנו שנתערב במעשי בראשית?" סתם ולא פירש. לא שיש צורך בפירוש שכזה...

רבותיי המלומדים: הגזענות לא התחילה בעמנואל ולא תסתיים במעצרם המיותר והמגוחך להפליא של אותם "הורים סרבנים וסוררים". הם באמת ובתמים מאמינים בתורת הגזע, כי כך הם חונכו: השווארצע נחות, חלש, רופס, קלוקל (שב"בניק) ובעיקר כנוע להפליא. ואילו הוייסער הוא היפה, המוכשר, החזק, הגאון והבן תורה המועדף, עליו העידה תורה: "שישו בני מעיי שישו"...

אז נכון שמלחמות היהודים זה הדבר הכי לוהט היום בשוק ולחם חוקם של העיתונאים שנלחמים על כל פירור של בשר בחום הקיץ של תמוז. אבל באמת שלא צריך להתרגש מהסיפור הזה יותר מכל סיפור על רקע אפליה עדתית כזה או אחר. וזהו בהחלט מקומם הראוי של כל הקלישאות היהודיות: "אין חדש תחת השמש", "עולם כמנהגו נוהג" וגו'.

למי שחשב שהסאגה הזאת תסתיים עם שקיעת החמה, טעות בידו. מכיוון שבדורות האחרונים זכינו ויש ב"ה גזענות גם מהצד השני של הגדר, ואפליה מתקנת באופק, אין-ברור שמסעודה ופורטונה משדרות ונתיבות לא לנצח יאכלו השפלות וחול מריר והנקמה הספרדית בוא תבוא. איך ומתי? ימים יגידו.

אני כבר סומך על העסקונה החרדית שתמשיך ללבות את היצרים והלהבות עד ביאת גואל צדק במהרה בימינו ובאחדות אמיתית כמובן, אכי"ר.

בינתיים, עד ששוורץ(ע) ווייס(ער) ישתדכו ביניהם בתדירות שקליין בא בקהל גריוס, לי רק נותר לקנא באלה שיודעים למנף "טרגדיות" מעין אלה לצרכיהם ולכיסיהם בדוגמת: דוכן צ'ולענט (אשכנזי כמובן) טרי וחם בפתח שערי מעשיהו, בהשגחת הרב לנדא שליט"א... סליחה, הרב לנדא הי"ו. בשביל האיזון כאילו, אתם יודעים...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר