"ראיתי זרימת גופות"

וועדת החקירה לאסון מירון: מפקד גזרת תולדות אהרן שיחזר

"קשה ללחום מול כוח האמונה", פסק מפקד גזרת 'תולדות אהרן' בהר מירון, כשסיפר על קטטה עם מתפללים • תיאר את רגעי האסון המצמררים: "ראיתי זרימה של גופות" (חדשות, ארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
אשרף בעדותו, היום (צילום: וועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון)

מול חברי הוועדה הממלכתית החוקרת את האסון במירון התייצב היום (שלישי) מתן אשרף, מפקד גזרת תולדות אהרן בהר מירון, שהיה נוכח בזמן ההילולא בשטח וראה את האירועים מקרוב. 'כיכר השבת' העביר את העדות במלואה, בשידור ישיר.

"הגעתי מוקדם לאירוע ועשינו תדריך ראשוני שבמהלכו דיברנו על אירועי פח"ע והתמודדות מול קהל", פתח אשרף. "העברתי את התדריך לכ-80 שוטרים שהוצבו בשטח, כולל במעברים - תדריך שכלל כוננות לפינוי קהל בזמן חירום דרך המעברים והתמודדות עם סכנות של שריפה כתוצאה מהדלקת נרות וכדומה. אחרי שסיימנו את ההצבות והתדריכים עשיתי סיור בשטח כדי לוודא שכל אחד עומד במקומו".

עוד הוסיף אשרף וסיפר: "בשעה 10:45 עברתי בגשר דב שהיה פנוי מאנשים, ומאז עמדתי במקומי ליד טריבונת הגברים. התחילה ההדלקה ואז קיבלתי תמונה מהקצין שגרמה לי להבין שגם מעליי יש עומס של אנשים ושצריך להוריד אנשים שעמדו על גג מסוים.

"בשלב מסוים שוטר שלי שהוצב למעלה נפל בגלל תיקרה של מבנה שקרסה ונאלצתי לעלות אליו יחד עם פראמדיק שהתחיל במאמצי פינוי. בשלב הזה קיבלתי בקשר הודעה על קטטה בחלק התחתון, ואחרי כמה דקות המפקד של הגזרה התחתונה עולה שוב לקשר ומבקש כוחות בדחיפות בשל נפגעים רבים שלא ברור ממה הם נפגעו.

"הכוונה שלי היה לפנות את השוטר הפצוע דרך גשר דב לכיוון המוקד של איחוד הצלה, אבל כשהגעתי לשם ראיתי עומס גדול מאד של אנשים ולכן שיניתי כיוון דרך מקום אחר. בשלב הזה נאמר לי שלא להוריד את הפצוע למוקד של איחוד הצלה אלא להמשיך לאמבולנס, ותוך כדי עוקפים אותי אמבולנסים ואלונקות, ורק אז הבנתי שמשהו חריג קרה".

אשרף תיאר את רגעי האסון הראשונים: "פרקנו את השוטר הפצוע לאמבולנס וחזרנו חזרה לשטח, שם כל אחד קיבל אחריות על משהו אחר".

נאור: שמעת הסבר כלשהו בשטח על איך האירוע הזה קרה?

אשרף: "ראיתי זרימה של גופות, ורק אז הבנו שקרה משהו במעבר דב".

נאור: האם שמעת משהו בשטח על מחסום משטרתי שהוצב?

אשרף: "לא".

ינאי: האם היית במירון בשנים קודמות?

אשרף: "כן, מספר פעמים. באחת השנים הייתי בתוך הקבר, והגענו כמעט למצב של לחימה מול קהל המתפללים. קשה ללחום מול כוח האמונה. הצפיפות היא סוג של בעיה מרכזית במירון, ולכן עיקר הפעילות שלנו בנושא זה הידברות מול המתפללים שנעצרו ומונעים מאחרים להיכנס או לצאת".

ינאי: מוכרת לך הפקודה שקיבלת במסגרת היו לך 150 אנשים תחתיך, מתוכם 55 סדרנים?

אשרף: "לא. היו תחתיי רק כ-80 שוטרים".

ינאי: מדוע אתה כמפקד גזרה טיפלת בשוטר הפצוע, ולא שלחת את השוטרים בשטח?

אשרף: "המקרה אירע בסמוך אלי ולא עזבתי לרגע את הגזרה. הפינוי תוכנן להתבצע לנקודה של איחוד הצלה בסמוך ממש לרחבת תולדות אהרן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר