הצצה בלעדית

מקווה, בגדים ונעליים; כך נראה המתחם העזוב של כת 'לב טהור' בגואטמלה

חודשים ספורים לאחר הבריחה של אנשי כת 'לב טהור' מהמתחם בו התגוררו בגואטמלה, 'כיכר השבת' חזר אל המתחם וחזר עם תיעוד מהמקום העזוב והשומם שהותירו אחריהם אנשי הכת • צפו בתמונות (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
בית הכנסת, המקווה והביגוד (צילום: כיכר השבת)

זה חודשים רבים שהמתחם של כת 'לב טהור' בגואטמלה, עומד בשממונו. מאז שחברי הכת המונה כמה מאות בני אדם, בהם גברים נשים וילדים, נמלטו מהמדינה - המתחם נותר כמעט ללא נפש חיה.

במהלך החודשים האחרונים, מאז החלה הכת לנדוד ברחבי אירופה, בניסיון למצוא מדינה שתסכים שישתקעו בה, שוהים במתחם בגואטמלה, ששימש את הכת במשך מספר שנים, רק שלושה מחבריה. בחדר קטן בקצה המתחם נמצא החדר בו יושבים שלושת חברי הכת.

השלושה, פועלים לפרק את המבנים והציוד שהותירו חברי הכת מאחוריהם, ומנסים למכור את השטח. השומרים שהיו מוצבים דרך קבע בכניסה למתחם - עזבו, ועמדת השמירה נותרה ריקה.

המקווה
בית הכנסת

צלם מטעם 'כיכר השבת' שנשלח אל המתחם, תיעד במשך מספר שעות את המקום - באין מפריע, מה שאפשר לנו הצצה נדירה אל חייה של הכת, שעוררה התעניינות עולמית, הן בשל חבריה להם אזרחות של מדינות שונות והן בשל ניסיונם של חברי הכת לעבור למדינות ערביות, אויבות למדינת ישראל, בניסיון למצוא מחסה.

בתמונות אפשר לראות את ארון הקודש ובית הכנסת של הכת - נטושים, את המקווה הריק לצד הרס רב ששולט בכל המתחם, בקבוקים ריקים, פריטי לבוש וציוד רב.

כמו כן עשרות השטריימלים המפוזרים בשטח של המתחם. חלקם אמנם במצב בלוי - אך ניכר כי מדובר בשטריימלים ששימשו את חברי הכת.

לצד עשרות השטריימלים שאותרו בשטח, ניתן לראות גם כובעי סמט - ששימשו את בחורי הכת, וכובעי קטיפה ששימשו את הילדים.

הסיבה לזריקת השטריימלים והשארתם מאחור, בטרם ברחו חברי הכת מגואטמלה, הינה לאחר שבשנה האחרונה החליפו חברי הכת את לבושם - כפי שפורסם בהרחבה ב'כיכר השבת'. במקום השטריימלים אותם חבשו במשך השנים, החלו חברי הכת ללבוש 'קאפל' - כיפה לבנה, 'יארמולקע' - כובע שחור ללא שוליים ו'סידרה' - מעל הכובע השחור לובשים צעיף חום.

במהלך החודשים האחרונים, מאז עזבו חברי הכת את גואטמלה, הם נדדו בין מספר מדינות בעולם. חלקם עברו לכורדיסטן, בעוד אחרים פנו לרשויות באיראן בבקשה להגר למדינה, אך לא נענו.

ב'לב טהור' ניסו לשמור על ניסיונות המעבר לכורדיסטן מתחת לרדאר, אולם הניסיון לא צלח. כאשר ניסו לצאת מגואטמלה הסיפור נחשף והמעבר השתבש. לטענת אנשי הכת השיבוש נעשה "בגלל התערבות ישראלית ואמריקנית".

לפני מספר חודשים העלו בלב טהור אפשרויות שונות של נדידה לסוריה, לבנון או מדינות ערביות שונות, שבהן יקבלו אותם, אך המהלך לא צלח והם נדדו לצפון מקדוניה, בדרום מזרח אירופה, לאחר שהם עזבו את בוסניה ונאלצו לעזוב גם את אלבניה.

גם שם, כמו במקומות רבים שאליהם נדדו, לכד הלבוש החריג שלהם את תשומת הלב של האזרחים, שצילמו אותם ופרסמו את התיעודים ברשתות החברתית.

צפו בתיעוד המלא מהמתחם:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר